همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس گفت: در دنیا مردم تنها 18 درصد هزینه‌های سلامت خود را می پردازند اما در ایران مردم بیش از 54.8 درصد از هزینه‌های سلامت خود را می‌پردازند که با احتساب منابع بیمه‌ای این رقم بیشتر از 60 تا 70 درصد می‌شود و از سوی دیگر بیماری‎های صعب‎العلاج نیز سالانه 7.5 درصد مردم را به زیر خط فقر می‌کشند.

به گزارش همشهری آنلاین، «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد و به ارائه گزارشی در مورد وضعیت سلامت و بهداشت کشور پرداخت.

دستجردی در صحبت‎هایش به دلایل مرگ و میر در کشور اشاره کرد و گفت: 45 درصد علل مرگ در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی، 12 درصد سرطان و 18.7 درصد حوادث است.

وی با بیان اینکه سرانه هزینه سلامت در جمهوری اسلامی رو به رشد است گفت:‌ در دنیا مردم 18 درصد در پرداخت هزینه‌های سلامت خود نقش دارند و دولت 34 درصد، بیمه‌های اجتماعی 25 درصد و بیمه‌ای خصوصی 19 درصد در پرداخت هزینه‌های سلامت مردم نقش دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اما در جمهوری اسلامی مردم باید 54.8 درصد از هزینه‌های سلامت خود را بپردازد و در این میان بیمه‌های دولتی تنها 18.6 درصد، منابع دولتی 20 درصد و بیمه‌های خصوصی 7.3 درصد از این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند که اگر منابع بیمه‌ای را هم که مردم در تامین آن نقش دارند اضافه کنیم مشخص می‌شود مردم بیشتر از 60 تا 70 درصد در پرداخت هزینه‌های سلامت خود نقش دارند.

خلاصه اظهارات دستجردی از این قرار است:

  • براساس مصوبه هیات دولت و شورای عالی سلامت 52 شاخص عدالت در سلامت تدوین شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.
  • روند بودجه وزارت بهداشت و هزینه‌های جاری این وزارتخانه علیرغم هزینه‌های رو به رشد سایر دستگاه‌های اجرایی در طول چند سال اخیر ثابت بوده است.
  • تنها کشوری که مردم آن بیشتر از مردم ما هزینه‌های سلامتشان را از جیب خود پرداخت می‌کنند پاکستان است.
  • 16.8 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش هیچگونه بیمه پایه‌ای نیستند.
  • از ریاست مجلس، کمیسیون تلفیق و بهداشت به خاطر طرحی برای رایگان شدن بستری مردم در بیمارستان‌ها در لایحه بودجه تشکر می‌کنیم.
  • هر ساله حدود 7.5 درصد مردم به دلیل ابتلا به بیماری های صعب‌العلاج زیر خط فقر قرار می‌گیرند که امیدواریم با اجرای این قانون بیماران زمانی که از کانال پزشک خانواده وارد بیمارستان‌ها می‌شود نگرانی برای پرداخت هزینه‌های خود نداشته باشند تا با این کار رابطه مالی پزشک و بیماری قطع شده و با پدیده زشت زیر میزی برخورد کنیم.
  • از 3 هزار و 150 میلیارد تومانی که سال گذشته مجلس برای کمک به بخش بهداشت و درمان تصویب کرده بود که به وزارت بهداشت پرداخت شود، فقط 2 هزار میلیارد تومان آن در تاریخ 29 اسفند ماه سال 90 دریافت شده است و هم اکنون دانشگاه‌های کشور در حال هزینه‌کرد این رقم هستند البته وزارت بهداشت اعتراض خود را نسبت به این موضوع انجام داده و امیدواریم مصوبه 3 هزار و 150 میلیارد تومانی مجلس به وزارت بهداشت پرداخت شود.
کد خبر 173577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز