همشهری آنلاین: گالری مژده از 17 آذر با برپایی نمایشگاهی از دو استاد صاحب نام نقاشی و مجسمه فعالیت های خود را از سر گرفت.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری‌ آنلاین، در این نمایشگاه 12 نقاشی تازه از منوچهر نیازی، یکی از پیشگامان هنر مدرنیستی ایران و 8 مجسمه تا به حال دیده نشده از بهمن آزموده در بازگشایی گالری مژده رونمایی شد.

استاد منوچهر نیازی که در این نمایشگاه آثاری با تم موضوعی متفاوت از هم ارائه داده است، آثار برگرفته از طبیعت خود را در کنار آثاری از طبیعت قرار داده است و فیگورهای انسان به آن راه یافته‌اند.

وی در این باره می‌گوید: من در گذشته نقاش طبیعت گرا بودم و نمونه ای از آثار گذشته ام را هم در این نمایشگاه در معرض تماشا گذاشته ام.

درواقع من نقاش زمان هستم و تحت تاثیر مسائل پیرامونی قرار می‌گیرم و آنها را در آثارم انعکاس می‌دهم.

آثارم از نقاشی های کلاسیک شروع شده و مرحله به مرحله پیش رفته ام و تجربه کردم و در نقاشی های تازه ام انسانها و طبیعت را تلفیق کرده‌ام.

امروزه در تمام دنیا یخ ها آب می‌شوند، انسانها سرگردانند و بلاهای طبیعی مانند زلزله و طوفان به من الهام می‌دهند تا انسانها را در میان طبیعت به تصویر بکشم.

المان خط در قالب اشعار مختلف یا عبارت هایی در آثار استاد نیازی به چشم می‌خورند، او در این زمینه می‌گوید: من خود را خطاط یا خط نویس نمی‌دانم اما خط در آثارم جایگاه ویژه ای دارد و این بستگی به احساسم در لحظه خلق اثردارد، بعضی اوقات خط را در آثارم می‌گنجانم و با خط کمپوزیسیونی ایجاد می‌کنم و فرم خط را در کار القاء می‌کنم.

او در ادامه می‌گوید: از نظر من هنر مانند جنین مادر است و باید در مغز انسان پرورش یابد تا متولد شود. وقتی هنر متولد شد متعلق به مردم است.

من دوست دارم آثارم به خانه های مردم راه یابد و سعی در نگه داشتن آنها ندارم.

با کمی دقت در آثار نیازی می‌توان فیگورهای محو و در همی را تشخیص داد، وی در این مورد می‌گوید: در حال حاضر در همه جای دنیا دیده می‌شود که مردم سرگردانند و ازدحام انسانها در خیابان ها به چشم می‌خورد، از این رو در آثارم فیگورهایی در هم و محو دیده می‌شود.

او در مورد مجسمه های غزال، بهمن آزموده می‌گوید: آزموده کارهای منحصر به فردی دارد، مجسمه های او بسیار زیبا هستند و فرم هایی متفاوت دارند. آزموده آنها را به شکلی آنالیز و دفرمه کرده است.

بهمن آزموده که در این نمایشگاه 8 مجسمه چوبی از غزال های معروف خوش تراشش با کشیدگی پاها و ظرافت شاخ ها خود را با چیدمان زیبایی در قسمت های مختلفی از گالری قرار داده است، در مورد مجسمه های تازه اش می‌گوید: من با این مجسمه های غزال شعرم را سروده ام و در واقع انسانهای مظلوم و معصوم که هنوز گرگ نشده اند را در قالب این غزال ها نشان داده ام.

با آنکه گرگ همیشه لازمه طبیعت می‌باشد اما وقتی از شکل خود خارج شده و در پوست غزال خود را نشان می‌دهد موجودی خطرناک است.

او طی 30 سال فعالیت خود در ساخت این مجسمه ها 110 مجسمه غزال ساخته است که ملهم از مینیاتور، خط و ادبیات ایران می‌باشند، او در این باره می‌گوید: من در این آثار از فرهنگ، ادبیات، خط های مختلف از جمله نستعلیق، نسخ و شکسته که رها بودن را نشان می‌دهد در کارها بهره گرفته ام.

هر کدام از غزال های آزموده فرم خاص خود را دارند، در واقع با در نظر داشتن فرم آنها می‌توان آنها را از هم تشخیص داد. غزال های او در طول زمان امروزی تر و ساده تر شده اند و به انتزاع رسیده اند.

آزموده در خلق این مجسمه ها از اشعار شاعران بزرگ ایرانی بهره گرفته است، وی در این مورد می‌گوید: اشعار شعرای امروزی و اشعار گذشتگان می‌تواند به یک هنرمند یک دنیا ایده بخشد. واقعیت این است که ادبیات ایران می‌تواند هنرمند را از خود بی خود کند و به ذهن او اجازه پرواز ‌دهد.

او در ادامه افزود: من تمام سعی ام بر این بوده است که تحت تاثیر مسائل خارج از ایران نباشم، شاید قشری طرفداران آثاری از آن دست باشند اما من همیشه تلاشم بر این است که بوی شرق، عرفان ایرانی و ادبیات از کارهایم به مشام رسد.

با این که غرال هایم نوع دفرمگی دارند و انتزاع در آنها دیده می‌شود و به هنر روز نزدیک شده اند اما با ادبیات و فرهنگ ایران عجین هستند.

در اکثر مجسمه های وی اشاره به معبود وجود دارد، آزموده در این مورد نیز می‌گوید: فکر می‌کنم همه انسانها حتی انسانهای بی دین هم به یک معبود معتقدند.

این روابط انسانی افراد با معبودشان در آثارم نمود دارد. غزال های من زانوی انسانی زده و سر به بالا دارند تا از معبودشان نیازشان را درخواست کنند.

او در مورد آثار استاد نیازی می‌گوید: استاد نیازی از پیشکسوتان در عرصه هنر نقاشی هستند و هنرمند مطرح و صاحب سبک به شمار می‌آیند، من افتخار می‌کنم در کنار تابلوهای نقاشی استاد، مجسمه های غزالم را در معرض دید عموم قرار داده ام.

این نمایشگاه به مدت 5 روز در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 واحد یک برپا است و علاقمندان می‌توانند از ساعت 16 تا 20 از آن دیدن کنند.

 

 

 

کد خبر 193629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز