فعالیت اقامتگاه‌های بدون مجوز و اجاره خانه‌های شخصی به‌عنوان خانه محلی بدون درنظر گرفتن مسئولیت در برابر گردشگرانی که به این خانه‌ها مراجعه می‌کنند چالش‌هایی را میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اداره اماکن نیروی انتظامی ایجاد کرده است.

اقامتگاه بوم گردی

براساس آنچه خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شبکه‌ای که برای خود تعریف کرده‌اند، اصول و استانداردی در مدیریت، نگهداری و پذیرش مهمان دارند، اما چون تحت نظر هیچ تشکل صنفی نیستند و در آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مربوط به واحدهای خدماتی و پذیرایی گردشگری نیز تعریف نشده‌اند، ماهیت، اصول و استانداردشان برای نیروی انتظامی، اداره اماکن و حتی هتلدارها و مهمانپذیرها توجیه ندارد. برای همین تلاش زیادی می‌شود تا این اقامتگاه‌ها را تحت نظر اتحادیه‌ای قرار دهند یا به شکلی آنها را از گردونه خارج کنند. در مقابل، صاحبان این اقامتگاه‌ها مقاومت زیادی نشان می‌دهند چون معتقدند که قوانین این واحدهای اقامتی، کاربردی برای آنها ندارد.

براساس این گزارش، اداره کل طبیعت‌گردی معاونت گردشگری کشور با درک این موضوع، تدوین ضوابط و استاندارد مربوط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی را آغاز کرده است تا از بسته‌شدن یا تغییر ماهیت آنها جلوگیری کند اما این موضوع هنوز به‌شکل کامل به نتیجه نرسیده و این اقامتگاه‌ها با همان فشارهای قبلی درحالی‌که رقبای بدون مجوزشان هم دردسر جدیدی شده‌اند، به‌کار خود ادامه می‌دهند. در همین ارتباط مازیار آل داوود عضو خوشه‌سار بوم‌گردی و صاحب یکی از این اقامتگاه‌ها در روستای گرمه اصفهان درباره مشکلات پیش‌آمده برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این استان، به ایسنا گفت: همه فشارهایی که این روزها از سوی اداره اماکن بر ما وارد می‌شود، برای این است که اتحادیه‌ای نداریم و می‌خواهند اقامتگاه‌ها تحت نظر اتحادیه‌ قرار گیرند تا از آن طریق، به امور و مشکلات‌شان رسیدگی شود.

وی با تأکید بر اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به ساختار و شیوه نگهداری و مدیریتی که دارند، نمی‌توانند زیرنظر اتحادیه‌هایی مانند هتل‌داری و مهمان‌پذیرها قرار بگیرند افزود: هنوز شکل کار اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای دیگران توجیه ندارد. اداره اماکن هم به‌خاطر چالش‌هایی که در برخی از این اقامتگاه‌ها به‌وجود آمده، ما را تحت فشار قرار می‌دهد تا هرچه زودتر زیرنظر یک اتحادیه قرار بگیریم.

به گفته مازیار آل داوود اقامتگاه‌های بوم‌گردی با مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می‌کنند و در حال حاضر فقط در استان اصفهان نزدیک به 20اقامتگاه، پروانه بهره‌برداری از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گرفته‌اند و حدود 18واحد هم به‌تازگی برای گرفتن این پروانه اقدام کرده‌اند. بنابراین در کل، این اقامتگاه‌ها فعالیت غیرمجاز ندارند.

آل داوود درباره مشکلات پیش‌آمده در برخی از اقامتگاه‌های بوم گردی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند گفت: در حال حاضر به‌خاطر شکل پذیرش مهمان در برخی از این اقامتگاه‌ها که از نظر اداره اماکن، توجیه‌پذیر نیست، یکی دو خانه در این منطقه دیگر نمی‌توانند مسافران را پذیرش کنند. البته این خانه‌ها پلمب نشده‌اند و اداره اماکن فقط صاحبان آنها را به‌خاطر تخلفی که انجام داده‌اند، جریمه کرده است.

 

کد خبر 193598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز