گروه شهری- محمد باریکانی: ششمین جشنواره گردشگری زمستانی در استان همدان با حضور سفرای خارجی و دیپلمات‌های برخی کشورهای آفریقایی، آسیایی و عربی در حالی در استان همدان شروع شد که مدال آوران المپیک نیز با حضور در شهر همدان، در جشنواره توریسم ورزشی حضور یافتند.

همدان - گردشگری

همدان با برخورداری از ارتفاعات مناسب به‌ویژه ارتفاعات الوند از سال‌های گذشته محل مناسبی برای برگزاری تورهای ورزش‌های زمستانی بوده است.

کوهنوردی، یخ نوردی، اسکی در ارتفاعات و تورهای ویژه دوچرخه‌سواری زمستان از جاذبه‌های گردشگری ورزشی استان همدان است. همدان همچنین با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ایران یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی، فرهنگی کشور است.

آرامگاه بوعلی سینا دانشمند و طبیب ایرانی، آرامگاه باباطاهر شاعر و ادیب نامدار ایرانی در این شهر واقع است. از سوی دیگر در کنار آثار تاریخی مربوط به دوران اسلامی و ایرانی همچون مسجدجامع و دو کتیبه میخی گنجنامه و تپه موزه وسیع هگمتانه به‌عنوان یکی از پایتخت‌های زمستانی هخامنشیان، کلیساهای تاریخی متعلق به مسیحیان کاتولیک و پروتستان‌ها در این شهر به همراه بنای باستانی متعلق به استرو مردخای همسر خشایارشا که از بناهای مقدس جامعه کلیمیان کشور و دارای ارزش تاریخی است، چهره چندفرهنگی به همدان بخشیده است.

ششمین جشنواره زمستانی همدان در شرایطی برگزار می‌شود که با دعوت وزارت خارجه از سفرا و نمایندگی‌های کشورهای آفریقایی همچون تانزانیا، لیبی، زیمبابوه، ساحل عاج و کشورهایی همچون بولیوی، کره‌شمالی و مکزیک سعی در شناساندن جاذبه‌های کشور به بهانه جشنواره زمستانی همدان شده است. مشخص نیست دعوت از سفرای کشورهایی که هیچ ارتباط گردشگری با ایران ندارند در جشنواره زمستانی همدان با چه هدفی صورت گرفته است؟ اگرچه در میان سفرای کشورهای بدون مراوده گردشگری با ایران سفرای کشورهای فرانسه و سوئد نیز حضور داشتند ولی این سؤال در جای خود باقی است که چرا مسئولین سازمان میراث فرهنگی و وزارت خارجه که دعوت از سفرای خارجی را برعهده دارند بی‌توجه به تأثیر کشورهای دعوت شده در شکوفایی صنعت گردشگری کشور هستند؟

علیرضا ایزدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به این سؤال همشهری که دلیل دعوت از کشورهایی که هیچ‌گونه مراوده گردشگری با ایران ندارند و علاوه بر آن در فهرست هدف گردشگری کشور نیستند، به‌منظور آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استان همدان چیست؟ گفت: در موضوع انتخاب سفرا ما مختار به انتخاب نبودیم و با رایزنی‌هایی که با وزارت خارجه داشتیم از بیش از 70کشور دعوت کردیم که میزبانی همدان را بپذیرند و این 30کشور اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: در تعاریف گردشگری به‌عنوان یک کارشناس این حوزه می‌گویم که در محدوده تعاریف به‌عنوان مقصد و اینکه کشور هدف چه باشد نمی‌توانید محدوده‌ای مشخص کنید. حضور سفیر فرانسه در تور همدان برای ایران بسیار حائز اهمیت است.
به گفته علیرضا ایزدی، آنچه اکنون خارج از مرزهای ایران در حال اتفاق است این است که کشورهای اروپایی با این هدف فعالیت می‌کنند که ایران را از بازار صنعت گردشگری کنار بگذارند چون سیاست نباید دخالتی در موضوع گردشگری داشته باشد. صنعت گردشگری بازار بسیار با اهمیتی است و برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به صنعت گردشگری داریم. وی گفت: شاید الان وضعیت اینگونه باشد ولی در آینده به یقین وضع به این منوال نمی‌ماند و بنابراین از این منظر فعالیت‌ها در آینده مثبت است.

وی گفت: دعوت از سفرا به‌معنای سرمایه‌گذاری برای آینده است و البته جنبه تبلیغاتی خوبی هم خواهد داشت. بنابراین هزینه کنونی تبلیغ برای آینده گردشگری همدان است و سرمایه‌گذاری بلندمدت برای گردشگری است.ایزدی با اشاره به تلاش برای بین‌المللی کردن جشنواره زمستانی همدان گفت: آنچه در نمایشگاه گردشگری برلین و اسپانیا دیده می‌شود. همین جشنواره زمستانی همدان در اندازه بزرگ‌تر است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان همچنین اظهارات برخی تورگردان‌ها مبنی بر کاهش 80درصدی ورود گردشگر خارجی به همدان و تأثیر آن در اقتصاد و معیشت جامعه محلی وابسته به صنعت گردشگری در این استان گفت: تعجب می‌کنم که تورگردان‌ها چگونه این سخن را می‌گویند البته مشکلاتی هست و موضوع تحریم‌ها نیز در ورود گردشگر به کشور تاثیر گذاشته است. ولی در موضوع گردشگری خارجی فروش بلیت مکان‌های تاریخی در همدان 22درصد افزایش داشته و میزان فروش بلیت‌ها در 9‌ماه امسال 400میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در برخی برهه‌های سال همچون 14و 15شهریور و تعطیلات اول شهریور در تهران در موضوع ازدحام مسافران به مشکل برخوردیم و برای ازدحام چادری مسافران نیز مشکل داشتیم بنابراین در حوزه ورودی داخلی گردشگر به همدان با این موضوع موافق نیستم و گردشگر ورودی خارجی نیز البته با نوسان مواجه هستیم که این مشکل از سوی دفاتر خدمات مسافرتی نیز وجود دارد که این شرکت‌ها متأسفانه در حوزه ورود گردشگر خارجی فعالیت نمی‌کنند و تنها در حوزه خروج گردشگر فعالیت می‌کنند. مشکل دیگر در ماندگاری گردشگران داخلی این است که چون همدان نزدیک به تهران است بیش از سه برابر گردشگران صبح به همدان می‌آیند و بعداز ظهر از این شهر خارج می‌شوند و آژانس‌ها باید خودشان وارد شوند و این مشکل را حل کنند.

کد خبر 199137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز