گروه شهری - محمد باریکانی: 700 نفر از راهنمایان گردشگری کشور همزمان با برگزاری جشن روز جهانی راهنمایان گردشگری در سراسر جهان بر حفظ محیط‌زیست و پاسداشت طبیعت در گردشگری تأکید کردند.

گردشگری - دریاچه ارومیه

 به گزارش همشهری، راهنمایان گردشگری سراسر کشور که از روز دوشنبه در شهر ارومیه به‌سر می‌بردند پس از بازدید از بخش‌های خشک شده دریاچه ارومیه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی در ارومیه و شهرها و روستاهای اطراف این شهر بر ضرورت تقویت صنعت گردشگری در استان آذربایجان‌غربی تأکید کردند. 700راهنمای گردشگری از سراسر کشور به همراه مارچلو نتاریانی مشاور سازمان جهانی جهانگردی که به‌منظور حضور در ششمین جشن راهنمایان تورهای گردشگری در شهر ارومیه به‌سر می‌بردند، با حضور در 11کارگاه جنبی این جشن، با چگونگی حفاظت از محیط‌زیست در فعالیت‌های گردشگری، ضرورت تعریف دیپلماسی عمومی در صنعت گردشگری و توسعه پایدار و کارآفرینی در گردشگری نیز آشنا شدند.

راهنمایان گردشگری از گوردخمه‌های ساسانی و قلعه‌های اورارتوری اطراف ارومیه، غار زیبای سهولان در نزدیکی شهر مهاباد و مقبره‌های بجامانده از دوران صفویه که از جمله جاذبه‌های گردشگری آذربایجان‌غربی جذب گردشگر محسوب می‌شوند، بازدید کردند و بر ضرورت توجه جدی به رونق صنعت گردشگری در این استان تأکید کردند.

تشکیل کانون برای راهنمایان

ششمین جشن راهنمایان گردشگری همچنین با تشکیل کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور همراه بود که با تشکیل این کانون بیش از دو هزار راهنمای گردشگری به‌صورت منسجم فعالیت می‌کنند.

استان آذربایجان‌غربی و ارومیه در ششمین جشن راهنمایان گردشگری به‌عنوان نگارستان طبیعت و فرهنگ ایران با دارا بودن آثاری از عصر حجر تا عهد قاجار معرفی شد. ذوالفقاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌غربی نیز در ششمین جشن راهنمایان گردشگری بر حفظ محیط‌زیست در گردشگری و سفر تأکید کرد و گفت: ایرانی‌ها کلکسیونی از اقوام و ادیان هستند و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رونق گردشگری در استان آذربایجان‌غربی گفت: راهنمایان گردشگری باید توجه داشته باشند که حضور گردشگر باید ضامن حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست و میراث تاریخی و باستانی کشور باشد.مارچلو نتاریانی مشاور سازمان جهانی جهانگردی نیز در جشن ششم راهنمایان گردشگری با ابراز خشنودی از سفر به ایران گفت: آشنا شدن با ایران و جاذبه‌های این کشور شگفت‌آور بود.

نتاریانی افزود: توسعه پایدار گردشگری یک واقعیت است و ایران در جهت درستی برای رسیدن به پایداری در گردشگری قرار می‌گیرد. مشاور سازمان جهانی جهانگردی با اشاره به آشنایی خود با ایران از طریق دانشجویان گردشگری در اسپانیا گفت: باید توجه داشت که پایداری و توسعه تنها به گردشگری مربوط نمی‌شود و حوزه‌های مختلفی در پایداری و توسعه سهیم هستند. مشاور ارشد سازمان جهانی جهانگردی در پایان گفت: اکنون زمان برای شکل‌گیری استراتژی توسعه پایدار گردشگری در ایران مناسب است.

راهنمایان تور بیمه می‌شوند

همزمان با جشن بزرگ راهنمایان تور سراسر کشور در شهر ارومیه که مصادف با روز جهانی راهنمایان تور بود، مراسم ویژه این روز در نقاط دیگر جهان برگزار شد؛ در تهران هم آیین رسمی دیگری با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کاخ گلستان برپا بود.

این آیین در حالی برپا شد که 700راهنمای گردشگری سراسر کشور وابسته به بخش خصوصی مراسم خود در ارومیه را سه ساعت پیش‌تر از آغاز مراسم کاخ گلستان به پایان رسانده بودند و در مسیر بازگشت زمینی به تهران بودند.محمد شریف ملک‌زاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در مراسم بزرگداشت روز جهانی راهنمایان تور در کاخ گلستان تهران حضور یافته بود از بیمه راهنمایان تور سراسر کشور خبر داد و گفت: به پاس تلاش‌های راهنمایان تور نخواهیم گذاشت حتی یک نفر از آنها بدون بیمه بماند. به گزارش ایسنا از مراسم کاخ گلستان تهران، ملک‌زاده همچنین از این موضوع که راهنمایان تور ایران گمنام مانده‌اند ابراز تأسف کرده و اعلام کرد: متأسفانه در پکیج‌های سفر به راهنمایان تور توجه خاصی نمی‌شود و زحمات آنها در تورها مغفول مانده است.به گفته وی، راهنمایان تور می‌توانند در توسعه گردشگری و جذب توریست خارجی تأثیرگذار باشند و باید قدر این سفیران فرهنگی را دانست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با اظهار تأسف از نبودن مکانی ثابت برای انجمن راهنمایان تور، گفت: برای رهن یک مکان تا صبح روز شنبه، 400میلیون تومان در اختیار جامعه راهنمایان تور قرار خواهد گرفت تا بتوانند مکانی را برای خود رهن کنند.

ملک‌زاده همچنین تأکید کرد: اگر قرار است یک بنای تاریخی توسط راهنمایان گردشگری معرفی شود‌، آنها باید تخصص لازم را داشته باشند و به زوایای مختلف این بخش آگاه باشند، چراکه بناهای فرهنگی ما بلندگوهای میراث فرهنگی هستند. به همین دلیل 100میلیون تومان دیگر نیز برای تخصصی کردن بحث آموزش در اختیار جامعه راهنمایان تور قرار می‌گیرد. وی در پایان سخنانش خواستار راه‌اندازی شرکت‌های هلدینگ و تخصصی از سوی راهنمایان تور شد و گفت: با راه‌اندازی این شرکت‌ها جامعه‌ راهنمایان تور از سرگردانی خارج می‌شوند.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز راهنمایان تور را از ارکان اصلی چرخه گردشگری کشور خواند و گفت: راهنمایان تور می‌توانند در جذب گردشگران تأثیر بسزایی داشته باشند. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین با اعلام این خبر که موضوع بیمه‌ تکمیلی راهنمایان تور با همکاری بیمه‌ ایران حل شده است درباره آمار راهنمایان تور، گفت: تا سال 86، دوهزار و 605راهنمای تور داشتیم که تا 30بهمن‌ماه سال 91این تعداد به شش هزار و 268راهنمای تور رسید و تهران با داشتن 3‌هزار و 768راهنمای تور در مقام نخست قرار دارد.

کد خبر 202589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز