دانش‌آموزان شهر تهران به‌زودی با سفر در قالب تورهای گردشگری در شهر تهران با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فعالیت‌های علمی در تورهای مرتبط آموزشی آشنا می‌شوند.

گردشگری

آموزش و پرورش شهر تهران در توافقنامه خود با یک شرکت خدمات گردشگری در شهر تهران، مقدمه سفرهای گردشگری در قالب تورهای گردشگری را برای دانش‌آموزان در سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان فراهم کرده است.بدین‌ترتیب دانش‌آموزان در سه‌مقطع تحصیلی با سفر به بافت تاریخی شهر تهران و پارک‌های طبیعی اطراف این شهر با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پایتخت آشنا می‌شوند.

آنها همچنین در برنامه‌ای که به‌منظور راه‌اندازی تورهای گردشگری ویژه دانش‌آموزان در شهر تهران درنظر گرفته شده است در قالب تورهای ویژه آموزشی با فعالیت‌های نیروگاهی و صنعتی کلان کشور آشنا می‌شوند.

غریبه با شهر

مجری طرح گردشگری دانش‌آموزان که رایزنی نهایی با مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران را انجام داده است درخصوص این طرح و بسته‌های تعریف شده گردشگری برای دانش‌آموزان در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به همشهری گفت: کودکان تهرانی و حتی بسیاری از شهروندان در این شهر با فرهنگ، تاریخ، بناهای تاریخی و قابلیت‌های شهر تهران غریبه هستند. کودکان تهرانی به رغم آنکه در این شهر متولد می‌شوند و رشد و نمو می‌یابند ادبیات و محله‌های قدیم تهران را نمی‌شناسند. اگر از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی بپرسید که چند موزه در تهران وجود دارد یا آنها چند موزه از شهر خود را دیده‌اند، خواهید دانست که بسیاری از آنها سه موزه موجود در این شهر را در یک سفر درون‌شهری یکجا نرفته‌اند درحالی که 30موزه دیدنی در همین شهر تهران وجود دارد.

هوشنگ غفارپور که اجرای طرح جدید گردشگری دانش‌آموزی در شهر تهران را به‌عهده دارد با تأکید بر اینکه شهر تهران با تمام تاریخچه و مکان‌های تاریخی خود پس از اتفاقاتی که در دوران ناصری در این شهر افتاد مهجور مانده است، گفت: طرح گردشگری دانش‌آموزان شهر تهران در قالب تورهای حرفه‌ای گردشگری درصدد است تا فاصله کودکان و نوجوانان را با شهری که در آن زندگی می‌کنند کم کند و برنامه‌ریزی شده است تا دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی شهر تهران همزمان با حضور در یک فعالیت علمی و فرهنگی ارتباط خوبی با شهری که در آن زندگی می‌کنند برقرار کنند.

طرح گردشگری ویژه کودکان تهرانی در مقاطع مختلف دانش‌آموزی فرصت‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان شهر تهران قرار داده است تا در کنار فعالیت‌های ملموس دانش‌آموزان در مقطع تحصیلی ویژه خود در بسته‌های ویژه گردشگری مورد انتخاب مدارس که موضوعاتی چون طبیعت‌گردی، گردشگری علمی، گردشگری تاریخی و گردشگری مذهبی را شامل می‌شود بتوانند با مقوله سفر و گردشگری به‌صورت حرفه‌ای آشنا شده و تماس فیزیکال با امکانات گردشگری و تفریحی موجود در شهر تهران برقرار کنند.

طبیعت گردی‌و تورهای تاریخی

هوشنگ غفارپور می‌گوید: یکی از مسیرهای موجود در بسته‌های پیشنهادی گردشگری به مدارس تورهای ویژه پرنده‌نگری در پارک‌های تهران است که یکی از آنها پارک جمشیدیه است. همچنین حضور در رصد‌خانه‌های شهر تهران که جالب‌ترین آنها رصد‌خانه نیاوران است به‌منظور آشناسازی کودکان با علم نجوم و کهکشان‌ها در این بسته‌ها پیشنهاد شده است. در تورهای نیم‌روزه گردشگری شهر تهران ویژه کودکان و نوجوانان در مقاطع تحصیلی این شهر سفر به مرکز شهر و بازدید از کاخ گلستان، میدان مشق، مسجد ارک، امامزاده‌های موجود در شهر تهران و بازدید از موزه‌های شهر اندیشیده شده است. به گفته غفارپور تاکنون 120تور در این بخش برای دانش‌آموزان شهر و استان تهران تعریف شده که بخشی از آنها علمی، آموزشی، تفریحی و بخشی دیگر تاریخی و فرهنگی است.

مجری نخستین تورهای حرفه‌ای گردشگری ویژه کودکان و نوجوانان در مقاطع تحصیلی شهر و استان تهران با انتقاد از بی‌توجهی سازمان‌های متولی نسبت به آشناسازی کودکان و شهروندان تهرانی با شهر و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن گفت: اساس گردشگری در تمام جهان، گردشگری شهری است و حتی کلانشهرهای موفق در حوزه گردشگری نیز هنوز پس از بیش از یک قرن تجربه توریسم در حوزه گردشگری شهری فعال هستند.

غفارپور با اشاره به اینکه 30برنامه نیم روزی ویژه گردشگری دانش‌آموزان در این طرح درنظر گرفته شده است، درباره موضوع تأمین امنیت برای دانش‌آموزان که در قالب گروه‌های گردشگری سازماندهی شده‌اند، افزود: ایمنی تورها اهمیت زیادی دارد و اجرای این تورها با به کار‌گیری تور‌لیدرهای با تجربه و همچنین توجه به اساسنامه و جدول اردوهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود.

استقرار در طبیعت وآشنایی با پرندگان شهر

مجری تورهای جدید گردشگری ویژه دانش‌آموزان شهر و استان تهران از رایزنی با سازمان محیط‌زیست به‌منظور تدارک اردوهای آموزشی کوچک در پارک جنگلی چیتگر و برخی دیگر از پارک‌های شهر به‌منظور برگزاری تورهای کمپینگ و فعالیت‌های جمعی برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: استقرار در طبیعت و آشنایی با گیاهان دارویی در طبیعت از دیگر برنامه‌های موجود در این طرح گردشگری است. وی افزود: در بخش اکوتوریسم نیز بحث‌هایی همچون حشره‌شناسی و آشنایی با حیات وحش تهران و رصد پرندگان به‌منظور آشنایی کودکان این شهر با پرندگانی که در تهران زندگی می‌کنند درنظر گرفته شده است.

مجری تورهای گردشگری ویژه کودکان و دانش‌آموزان شهر تهران همچنین از شروع نخستین تور گردشگری دانش‌آموزان از بهمن‌ماه امسال در تهران خبر داد و گفت: در طراحی این تورها از یک کمیته مشاوره که برخی از آنها از کارکنان با تجربه آموزش و پرورش و برخی استادان فعال در حوزه کودک و نوجوان هستند و همچنین از مشاوره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استفاده شده است.

کد خبر 197584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز