گروه بین‌الملل: خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس پس از ۴۵ سال تبعید، روز گذشته با ورود به نوار غزه برخاک فلسطین بوسه زد تا امروز به همراه رهبران دیگر مقاومت در جشن پیروزی و سالگرد تأسیس حماس در نخستین دیدار خود از این منطقه شرکت کند.

حماس

مشعل که از ۱۱ سالگی مجبور به ترک خاک فلسطین شده روز گذشته به همراه موسی ابومرزوق، معاون خود و جمعی دیگر از مقام‌های ارشد حماس با عبور از مرز مصر وارد نوار غزه شد و پس از سجده شکر بر خاک فلسطین مورد استقبال نمایندگان حماس و فتح ازجمله اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین قرار گرفت.

سفر مشعل که یک دستاورد تاریخی برای حماس به‌حساب می‌آید دو هفته پس از آن صورت می‌‌گیرد که گروه‌های مقاومت در جنگ هشت‌روزه با رژیم صهیونیستی به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کردند. ناظران و تحلیلگران مسائل بین‌الملل، انجام این سفر را نشانه قدرت گرفتن و محبوبیت بیشتر گروه‌های مقاومت با وجود تلاش رژیم صهیونیستی برای انزوای آنها توصیف کرده‌اند. موسی ابومرزوق هم روز گذشته اعلام کرد که سفر مشعل میوه پیروزی مقاومت در برابر اشغالگران است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد همزمان با سفر مشعل در مرز رفح صدها نیروی امنیتی مسلح مستقر شده بودند تا جلوی هر حرکت احتمالی از سوی اسرائیل که پیش از این در سال ۱۹۹۷ برای ترور مشعل در اردن تلاش کرده بود گرفته شود. رژیم صهیونیستی در پرونده سیاه خود سابقه ترور شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی دو رهبر حماس را دارد.

هنیه پیش از انجام این سفر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تلاش اسرائیل برای ترور مشعل طی این سفر با تأکید بر امنیت کامل منطقه و تغییر شرایط پس از پیروزی بر رژیم صهیونیستی گفت: ما انتظار هر حماقتی از سوی اسرائیلی‌ها را داریم اما برای رویارویی با آنها در آمادگی کامل هستیم.
مشعل قرار است امروز به همراه دیگر رهبران حماس و نمایندگان فتح در جشن پیروزی مقاومت و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس حماس در نوار غزه شرکت کند. برای نخستین‌بار در حداقل یک‌دهه گذشته فتح هم دعوت حماس را برای حضور در این مراسم که با حضور گسترده فلسطینی‌ها برگزار می‌شود پذیرفته است.

مشعل که اکنون ۵۶ ساله است و از سال ۱۹۹۶ رئیس دفتر سیاسی حماس بوده در سال ۱۹۶۷ و همزمان با جنگ اعراب و اسرائیل به همراه خانواده خود کرانه باختری را ترک کرد و به کویت رفت. خانواده مشعل در روستای سلواد در شمال شرقی رام‌الله زندگی می‌کردند و پدر او در زمان جنگ اعراب و اسرائیل و اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی، او را که ۱۱ سال داشت به همراه دیگر اعضای خانواده به کویت برد. فعالیت سیاسی مشعل در دانشگاه کویت و با پیوستن به اخوان‌المسلمین آغاز شد؛

دانشگاهی که وی در آن تحصیلات خود در رشته فیزیک را به پایان رساند. در سال ۱۹۸۳ پس از حمله عراق به کویت درحالی‌که فعالیت سیاسی مشعل شدت گرفته بود او این کشور را به مقصد اردن ترک کرد. پس از ممنوعیت فعالیت حماس در سال ۱۹۹۹ توسط ملک‌عبدالله در اردن وی همراه خانواده‌‌اش و دیگر مقام‌های حماس به قطر رفت. در سال ۲۰۰۱ اعضای حماس به دمشق نقل‌مکان کردند اما از چند‌ماه قبل و پس از یک دهه حضور در سوریه، مشعل به همراه سایر اعضای اصلی این گروه، دمشق را ترک کرد و به قطر رفت.

تهدید رژیم صهیونیستی

برخی گزارش‌ها همچنین از احتمال سفر رمضان شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به نوار غزه برای شرکت در مراسم امروز خبر داده‌اند اما مقام‌های رژیم صهیونیستی تهدید کرده‌اند که درصورت سفر مقام‌های جهاد اسلامی به غزه دیگر به توافق آتش‌بس پایبند نخواهند ماند. شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از برخی منابع جهاد اسلامی گزارش داده که احتمال دارد شلح سفر خود را لغو کند.

کد خبر 193573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز