گروه بین‌الملل: اسرائیل این روزها بار دیگر غزه را از زمین، هوا و دریا هدف حمله قرار داده‌است. فاجعه سال 2008بار دیگر در غزه در حال تکرار شدن است، اما جهان امروز با جهان چهار سال پیش متفاوت است.

دیروز روزنامه آلمانی زودویچه سایتونگ با اشاره به قدرت گرفتن حماس در سایه بیداری اسلامی در خاورمیانه، تبعات عملیات امسال اسرائیل علیه غزه را برای این رژیم متفاوت و پیچیده‌تر از گذشته دانست.

به نوشته این روزنامه، حملات اسرائیل اکنون به هیچ وجه نمی‌تواند وحشت چهار سال پیش را در دل مردم غزه ایجاد کند، زیرا حماس با افزایش توان موشکی و دفاعی خود و همچنین قدرت گرفتن اسلامگرایان در سراسر خاورمیانه، اعتماد به نفس تازه‌ای پیدا کرده و این حس اعتماد به نفس میان فلسطینیان غزه هم ایجاد شده‌است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دیروز در گزارشی به نقل از خبرنگار خود و مشاهداتش در غزه نوشت:

«مردم غزه به قدرت و توان موشکی حماس افتخار کرده و با شوق بسیاری اخبار مربوط به شلیک موشک‌های مقاومت به قلب سرزمین‌های اشغالی را برای هم نقل می‌کنند.»

گسترش اعتراض مردم جهان علیه حملات اسرائیل

با گستــرش دامــنه حملات صهیونیست‌ها به غزه و انتشار تصاویر قربانیان این حملات، بر دامنه تجمعات اعتراضی و تظاهرات مردم جهان علیه اسرائیل افزوده می‌شود. در روزهای گذشته ده‌ها شهر جهان صحنه تظاهرات و تجمع مردم در اعتراض به حمله به غزه بود. دیروز در لندن هزاران معترض مقابل سفارت اسرائیل تجمع کردند و علیه این رژیم شعار دادند. آنها خواستار توقف حملات خونین به غزه شدند.
در اتریش و اسکاتلند نیز هزاران نفر در حمایت از مردم غزه و علیه اسرائیل تظاهرات کردند. آنها تصاویری از کودکان کشته شده در حملات روزهای اخیر صهیونیست‌ها به غزه را در دست داشتند. در ایالت‌های مختلف آمریکا نیز برای چندمین بار تجمعاتی در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه برگزار شد. در این تجمعات یهودیان هم شرکت داشتند.

در کشورهای عربی هم تجمعاتی در اعتراض به اسرائیل و حملات خونین به غزه برگزار شد. دیروز صدها نفر از مردم تونس با برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز به حمله رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم غزه خواستار گنجانده شدن قانون «جرم‌شمردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل» در قانون اساسی کشورشان شدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات به دعوت اتحادیه کارگری تونس از روبه‌روی مقر این اتحادیه به سمت ساختمان وزارت کشور راهپیمایی می‌کردند. شماری از فعالان جامعه مدنی و همچنین اعضای برخی از احزاب سیاسی در این تظاهرات شرکت داشتند.

در شیلی دیروز هزاران نفر در تظاهراتی که توسط فدراسیون فلسطین در شیلی سازماندهی شده‌بود، مقابل سفارت آمریکا در سانتیاگو تجمع کردند. در این کشور آمریکای جنوبی حدود 350هزار شیلیایی فلسطینی‌تبار زندگی می‌کنند. در اندونزی نزدیک به 100هزار دانشجو با در دست داشتن پرچم فلسطین و تصاویری از زخمی‌ها و ویرانی‌های غزه شعار «غزه را نجات دهید» سر دادند. اندونزی با 240میلیون نفر، بیشترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده و از حامیان سرسخت فلسطینی‌هاست.

کد خبر 191705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز