همشهری آنلاین: اواخر هفته جاری با سفر رئیس جمهور پاکستان به کشورمان قرار داد سرمایه گذاری ایران در خط لوله صلح امضا می‌شود.

آصیف علی زرداری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اواخر هفته جاری آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به منظور امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری ایران در خط لوله صلح به ایران سفر می کند.

هم اکنون عاصم حسین وزیر نفت و انرژی پاکستان به منظور تدوین این تفاهمنامه در ایران به سفر کرده است.

پیش از این قرار بود هفته گذشته در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان این تفاهمنامه امضا شود، اما به دلیل آماده نبودن قرارداد این سرمایه گذاری امضای تفاهمنامه به هفته جاری موکول شد.

گزارش فارس اضافه می‌کند همانطور که بارها اعلام شده است ایران قصد دارد برای پیشرفت احداث خط لوله صلح در خاک پاکستان 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کند که 250 میلیون دلار از این مبلغ به صورت وام و 250 میلیون دلار نیز از طریق بانک‌های تجاری و تامین تجهیزات صورت می‌گیرد.

از طرفی نیز پاکستان توافق کرده است که مابقی هزینه مورد نیاز احداث این طرح نیز از طریق درآمد مالیاتی تامین شود تا پاکستان بتواند این خط لوله را تا موعد مقرر به بهره برداری برساند.

هم اکنون شرکت آلمانی ILF کار طراحی مهندسی این خط لوله را در خاک پاکستان به اتمام رسانده و طبق برآوردهای اولیه انجام شده، هزینه تکمیل این پروژه بین 1٫2 تا 1٫5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بر همین اساس، پاکستان باید یک خط لوله 780 کیلومتری با هزینه تقریبی یک میلیارد و 500 میلیون دلار در خاک این کشور احداث کند.

پیش از این، روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده بودند اما به دلیل اعمال فشار از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نتوانستند در این طرح مشارکت و سرمایه گذاری کنند به همین دلیل ایران و پاکستان متعهد شدند تا سرمایه گذاری در این خط لوله را نیز انجام دهند.

این توافقنامه در شرایطی امضا می‌شود که آمریکا انجام هر نوع معامله تجاری بزرگ با ایران را ممنوع و به شرکت‌های خارجی درمورد مشارکت در این پروژه هشدار داده است.

براساس قرارداد 25 ساله ای که بین ایران و پاکستان منعقد شده است ایران باید از فروردین 1393 (دسامبر 2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر کند و اگر به دلایل فنی از قبیل تاخیر در احداث خط لوله در خاک پاکستان این کشور نتواند گاز خود را از ایران وارد کند باید جریمه نقدی به ایران بپردازد.

هم اکنون با پیش قدم شدن ایران برای سرمایه گذاری در این خط لوله حرکت‌های جدی برای احداث این خط لوله انجام شده است به طوری که پاکستان خرید لوله های مورد نیاز را از برخی کشورهای اروپایی مانند لهستان آغاز کرده است.

کد خبر 193201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز