همشهری آنلاین: چین که پیش از این، مقام شریک نخست بیشترین کشورهای جهان را از آمریکا گرفته است، انتظار می رود بزودی دیگر رتبه های اقتصادی این کشور را در عرصه تجارت جهانی نیز تصاحب کند.

به گزارش ایرنا ،خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت در آغاز قرن بیست و یکم، ایالات متحده آمریکا با فاصله بسیار،بزرگترین بازرگان جهان به شمار می‌رفت. با این حال، بین سال های 2000 تا 2008، واردات چین 403 درصد و صادرات این کشور 474 درصد افزایش یافت.بخشی از این جهش بزرگ،مرهون ورود چین به سازمان جهانی تجارت  (15 سال تلاش برای ورود به سازمان جهانی تجارت) [پایان تلاش 15 ساله چین برای عضویت در سازمان جهانی تجارت] و بخشی دیگر، به دلیل رویکرد تولید کالاهای ارزشمند در این کشور بود.

چین تنها در مدت پنج سال گذشته، بی سر و صدا، جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری بیشترین کشورهای جهان را گرفته است.

در سال 2006، ایالات متحده شریک نخست تجاری 127 کشور و چین شریک نخست تجاری 70 کشور جهان بود. در پایان سال 2011، این جایگاه آشکارا تغییر کرد و به 124 کشور برای چین و 76 کشور برای آمریکا رسید.

در سالیان گذشته، شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ، نوکیا و... کارخانه مونتاژ نهایی کالاهایشان را به چین منتقل کرده اند که این امر بر توان صادراتی چین افزوده است. اقدام یادشده، همچنین سبب شده است که چین به مشتری قطعات الکترونیکی تبدیل شود که در کشورهایی چون کره جنوبی تولید می شود. این رخداد نیز به نوبه خود، کشوری چون کره جنوبی را در سال 2003 و مالزی را در سال 2007 به اردوگاه شریکان تجاری چین افزود. .‍[ همه کشورها از ورود چین به سازمان جهانی تجارت سود می‌برند] [ تعهدات و پیامدهای الحاق چین به سازمان جهانی تجارت]

با وجود کاهش سرعت رشد اقتصاد چین دریکی دو سال اخیر، انتظار می رود تا یک دهه آینده، اقتصاد این کشور با رشد متوسط سالانه 8 درصد همراه باشد که از رشد اقتصادی آمریکا و اروپا بیشتر خواهد بود.

امروز، ایالات متحده آمریکا هنوز بزرگترین واردکننده جهان به شمار می رود؛ هرچند چین در این زمینه نیز درحال پیشرفت است. در سال 2011، چینی ها بزرگترین بازار برای کالاهای 77 کشور جهان بودند.این درحالی است که چین در سال 2000 بزرگترین بازار 20 کشور جهان بود.

رشد بازرگانی چین را از این منظر نیز می توان مورد بررسی قرار داد: تجارت با چین در سال 2002، به طور میانگین با 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای دیگر برابری می کرد و این رقم برای آمریکا 8.7 درصد بود. سال گذشته، تجارت با چینی ها 12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای دیگر را شامل می شد. آمریکا در 30 سال گذشته، هرگز به چنین رکوردی دست نیافته بود.

کد خبر 193085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز