همشهری آنلاین: روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد:نیل هیوود بازرگانی انگلیسی که به دست همسر یک سیاستمدار چینی به قتل رسیده اطلاعاتی را در مورد این سیاستمدار برای سازمان جاسوسی بریتانیا گرد‌آوری می‌کرده است.

تاجر مقتول انگلیسی علیه سیاستمدار چینی جاسوسی می‌کرد

به گزارش دویچه وله، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی فاش ساخته که نیل هیوود، بازرگان بریتانیایی که به دست گو کایلای، همسر سیاستمدار برکنار شده چینی به قتل رسید، برای سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا (MI6) کار می‌کرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی نیل هیوود بیش از یک سال تمام اطلاعاتی را در مورد بو شیلای، شهردار سابق شهر چونگ‌کینگ و همسرش گو کایلای به سازمان جاسوسی بریتانیا مخابره می‌کرده است.

گو کایلای، همسر سیاستمدار برکنارشده‌ی چینی، به جرم قتل یک بازرگان بریتانیایی به مجازات مرگ محکوم شد. حکم دادگاه تعلیقی است و به این ترتیب این امکان وجود دارد که کایلای از خطر اعدام برهد.

اشپیگل آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال می‌نویسد:« نیل هیوود در سال ۲۰۰۹ با یکی از مأموران MI6 دیدار کرده و در مورد مسائل خصوصی بو شیلای اطلاعاتی را در اختیار آن مأمور گذاشته است.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی آقای هیوود از دهه ۱۹۹۰ میلادی با این زوج چینی آشنا بوده و از روابط نزدیک خود با آن‌ها برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کرد.

در ماه اوت سال جاری گو کایلای، همسر بو شیلای، به اتهام قتل نیل هیوود به اعدام تعلیقی محکوم شد

وال استریت ژورنال می‌نویسد، نیل هیوود مدعی آن بوده که این زوچ چینی به وی بدهکار هستند و تلاش‌هایی را نیز برای به دست آوردن پول و دارایی‌های آن‌ها به خرج داده بوده است. او همچنین نگرانی‌هایی را نسبت به شنود مکالمات تلفنی و کنترل ایمیل‌هایش ابراز کرده بود.

تا کنون مقامات چینی و بریتانیایی نسبت به "جاسوسی" به عنوان دلیل به قتل رسیدن نیل هیوود اشاره‌ای نکرده‌اند. ویلیام هیگ‌، وزیر امور خارجه بریتانیا، در ماه آوریل اعلام کرد که این بازرگان بریتانیایی "کارمند دولت" نبوده است.

 

جسد نیل هیوود در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ در یک هتل لوکس در شهر چونگ‌کینگ کشف شده بود. بو شیلای در آن زمان رئیس حزب کمونیست در این شهر بود اما در پی رسوایی‌بر سر قتل بازرگان بریتانیایی از تمامی سمت‌های سیاسی خود کنار گذاشته شد.

در ماه اوت سال جاری گو کایلای، همسر بو شیلای به اتهام قتل نیل هیوود به اعدام تعلیقی محکوم شد.

گو کایلای حین محاکمه گفته بود که هیوود پس از برهم‌خوردن یک قرار معاملاتی فرزند وی را تهدید کرده بود. رسانه‌های دولتی چین نیز در آن زمان به این نکته اشاره کرده بودند که وی احتمالا قصد حفاظت فرزندش را در مقابل تهدیدات این بازرگان بریتانیایی داشته است.

در همین حال دو روز پیش کلیه ۵۰۰ عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین رای به اخراج بو شیلای از این حزب دادند. این سیاستمدار ۶۳ ساله که یکی از امیدهای رهبری حزب محسوب می‌شد، متهم به فساد مالی، سوءاستفاده از مقام دولتی، روابط جنسی با همکاران زن و تخلفات اداری دیگر شده است.

کد خبر 190433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز