یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

به‌نظر می‌رسید رسوایی‌های اخلاقی و مالی بوشی‌لای از رهبران حزب کمونیست چین، این حزب را در آستانه انتقال قدرت تحت‌تأثیر قرار دهد اما حزب به سرعت و قاطعانه واکنش نشان داد؛ به‌گونه‌ای که حتی ممکن است قدرتش را بیش از پیش تثبیت کرده باشد.

بوشی‌لای از رهبران ارشد حزب کمونیست که  به خاطر فساد برکنار شد.

تصمیم حزب کمونیست آن‌چنان قاطع و صریح بود که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند. آنها بوشی‌لای را که عضو کمیته سیاسی و اجرایی حزب بود اخراج کرده و او را با اتهامات سوءاستفاده از قدرت، رشوه‌گیری و روابط نامشروع مواجه ساختند.

بو هر چند از حزب اخراج شد اما محبوب‌ترین سیاستمدار چین است. او همچنین خیلی خوش‌اقبال است که 50سال پیش عضو کادر رهبری حزب کمونیست چین نبود، زیرا تحت رهبری مائو قطعا اعدام می‌شد البته در زمان مائو هیچ‌کس به قاطعیت و اقتدار حزب شکی نداشت اما در حال حاضر بعضی‌ها، رهبران به‌اصطلاح نسل چهارم یعنی رئیس‌جمهور هو جین‌تائو و نخست‌وزیر ون جیابائو را افرادی محتاط و به دور از اقتدار می‌دانند. از سال 2007که بوشی‌لای در شهر بزرگ چونگ کینگ دبیر حزب کمونیست شد به نماد جناح قدرتمند و چپگرای آن، موسوم به نئو مائوسیست‌ها، تبدیل شده است.

تا این اواخر، برای کارشناسان چین مشخص نبود که دوستان بو به چه میزان قدرتمندند و آیا خواهند توانست او را دوباره به قدرت بازگردانند. پس از رسوایی بوشی‌لای در بهار و برکناری او از مقام‌هایش، شایعات احتمال وقوع کودتا پکن را فرا‌گرفت. همچنین پس از محاکمه همسرش(گو کایلای) در تابستان و اعتراف او به قتل تاجر بریتانیایی به نام نیل هیوود، این گمانه‌زنی در چین قوت گرفت که ممکن است بو با همراهی گروهی از هوادارانش در پایتخت از خود واکنش نشان دهد.

البته اتفاقاتی هم افتاد که این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کرد. وانگ لیجون، رئیس پلیس سابق شهر پکن است که در رسوایی بو نقش اصلی را دارد. او در سومین هفته سپتامبر در دادگاه محکوم شد. شی جین‌پینگ که قرار است در‌ماه نوامبر رهبری حزب را در دست بگیرد مدتی ناپدید شد. همچنین طی تظاهرات ضد‌ژاپنی اخیر بر سر جزایر مورد اختلاف دو کشور، طرفداران بو بیکار ننشسته و دوشادوش دیگر معترضان به میدان آمدند. آنها تصاویر مائو و بو را در دست داشتند. اما تصمیمات اتخاذ شده درخصوص بو، تردیدها نسبت به اقتدار حزب را برطرف کرد. هو جین‌تائو و ون‌جیابائو پیش از واگذاری قدرت به نسل جدید در‌ماه نوامبر به‌کار بوشی‌لای پایان دادند. محاکمه بو خیلی طول نخواهد کشید چون حکمش از قبل صادر شده است: آری، بو به تاریخ پیوسته است.

با توجه به حکومت حزب کمونیست بر پویاترین کشور جهان که عجیب‌ترین پدیده سیاسی حال حاضر است، قضیه بوشی‌لای چه تأثیری بر آینده حزب کمونیست خواهد گذاشت؟ خیلی‌ها معتقدند که وجهه حزب به‌شدت آسیب دیده است. هنرمند و مخالف حکومت، ‌ای وی‌وی، در مصاحبه‌ای با اشپیگل این موقعیت را واقعا خاص توصیف کرد و آن را ضربه‌ای به حزب‌خواند. ‌ای که از سوی دولت چین به فرار از مالیات متهم و به پرداخت 2/4میلیون دلار جریمه محکوم شده، در 27سپتامبر از دومین و آخرین فرجام‌خواهی خود طرفی نبست. میزان فسادی که هم‌اکنون دامن حزب را گرفته در طول تاریخ آن بی‌سابقه است. بوشی‌لای به استراق سمع مکالمات سیاستمداران و انتقال حجم قابل توجهی پول به خارج متهم است؛ خودروی پورشه پسر او در ایالات متحده گواهی است بر این مدعا. هم‌اکنون مردم هر شایعه‌ای را، راست یا دروغ، حداقل در ابتدای آن باور می‌کنند. این امر ثبات حکومت را به خطر می‌اندازد؛ موضوع مهمی که همواره مورد تأکید حزب بوده است. علاوه بر این، اقتصاد جهان فقط به ثبات چند کشور بستگی دارد که چین یکی از آنهاست.

در این قضیه از نگاه غربی‌ها، حزب کمونیست با وجود رهبری ضعیفش وصله ناجور را از خود جدا کرده است اما معنای آن برای چینی‌ها بسیار گسترده‌تر است: آنچه در نگاه اول برای حزب، فاجعه‌بار به‌نظر می‌رسید ، به قدرت بیشتر آن می‌انجامد. لی داتونگ که از منتقدان حکومت است می‌گوید: انتظار نداشتم پرونده او به دادگاه ارجاع شود. هو شینگ‌دو که اقتصاددان و اصلاح‌طلب است می‌گوید: محاکمه عضوی به اهمیت بوشی‌لای، نشانه اقتدار حزب است. هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در هشت نوامبر یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. مردم هفته‌ها منتظر تعیین این تاریخ از سوی حکومت بودند. شی جین‌پینگ که همانند بو فرزند یکی از همکاران نزدیک مائو است جای هو جین‌تائو را به‌عنوان دبیر کل حزب کمونیست و رئیس‌جمهور خواهد گرفت. هو جین‌تائو مهندس بی‌فروغی است که کارش را از سازمان جوانان حزب آغاز کرد. 10 سال پیش که زمام حکومت از نسل سوم به چهارم منتقل شد رئیس‌جمهور وقت، جیانگ زمین هم در پشت صحنه و هم به‌عنوان رئیس کمیته قدرتمند نظامی برای مدتی در قدرت ماند.

شینگدو معتقد است که درخصوص هو جین‌تائو چنین اتفاقی نخواهد افتاد: اگر چیز خوبی در مورد هو جین‌تائو وجود داشته باشد آن است که به قدرت نخواهد چسبید. از نظر او، حزب است که اهمیت دارد.

کد خبر 188469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز