همشهری آنلاین: برای اولین بار از زمان تعیین تحریم‎های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، یک ابرنفتکش چینی با ظرفیت 2 میلیون بشکه نفت خام در سواحل خلیج فارس پهلو گرفت.

چین

مهر به نقل از بلومبرگ نوشت: شرکت تحقیقاتی انگلیسی HIS Fairplay از حضور یک کشتی چینی متعلق به بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی این کشور موسوم به "China Ocean Shipping" در نزدیکی جزیره خارک -بزرگترین پایانه صادرات ایران- در روز 21 مارس (اول فروردین) خبر داد.

بر اساس اطلاعات این شرکت، نفتکش فوق روز 7 فروردین خلیج فارس را ترک کرده است.

از ژوئیه 2012، تحریم‎های جدیدی علیه ایران وضع شد که طبق آن اعضای اتحادیه اورپا از خرید، معامله و بیمه نفت ایران منع شدند که باعث اخلال در روند صادرات نفت شده است.

بر اساس تحریم‌های فوق، شرکت‌های بیمه این اتحادیه که پوشش بیمه‌ای ۹۵ درصد از نفتکش‌های جهان را ارائه می‌دهند از اول ماه ژوئیه ارائه هرگونه بیمه‌نامه برای کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف کرده‌اند. پیش از این شرکت Skuld (اسکولد مستقر در اسلو) بیمه نفتکش‌های چینی را در برابر هر گونه خطری برعهده داشت.

شرکت نروژی اعلام کرده بودند که برای جلوگیری از هر گونه مشکلی، آنها قراردادهای مرتبط با ایران را لغو کرده‎اند اما حاضر به ارائه جزئیات در زمینه نفتکش‎های چینی نشدند.

اسکولد در بیانیه‎ای اعلام کرد: "کشتی‎ها را به صورت سالانه بیمه می‎کنیم و اطلاعی از کابرد هر کدام از آنها نداریم. به صورت کلی، تنها در صورتی از موقعیت و بارِ یک کشتی اطلاع حاصل می‎کنیم که حادثه‎ای پیش بیاید. مالک مجبور به اطلاع دادن فعالیت خود به اسکولد نیست."

ریچارد هارلی متخصص ارشد شرکت IHS به بلومبرگ گفت: "بر اساس اطلاعتم، این نخستین بار است که یک حامل نفت خام متعلق به چین، از زمان تحریم، وارد یک بندر ایرانی می‎شود.

روز سه‌شنبه «هانگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این کشور بر اساس نیازهای خود همکاری شفاف و معمولی در زمینه انرژی با ایران دارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا دولت چین پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران به این کشور را تامین می‌کند یا نه، تنها گفت که دولت چین علیه اعمال تحریم کشوری علیه کشور دیگر بر اساس قوانین داخلی خود است.

با وجودی که چین در سال ۲۰۱۲ میلادی واردات نفت از ایران را تا ۲۲ درصد کاهش داد، اما شواهد نشان می‎دهد طی ماه‌های اخیر واردات نفت چین از ایران به شدت افزایش یافته است.

در همین زمینه اول فروردین ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد که واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن تا ۶۸ درصد افزایش یافته و به رقم ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه نفت در روز رسیده است.

گزارش جدید آژانس جهانی انرژی نیز می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل آن از ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز به ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 206458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز