گروه شهری: محمدباقر قالیباف شهردار تهران که به‌منظور شرکت در سومین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی در بانکوک حضور یافته بود، در حاشیه این اجلاس، با تعدادی از شهرداران و مدیران شهری آسیا و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کلانشهر ها

قالیباف در ملاقات با مدیران شهری از کشورهای ترکیه، تایلند، پاکستان، هندوستان و همچنین دبیر کل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه بر لزوم همگرایی شهرهای آسیا به‌منظور فائق‌آمدن بر مشکلات شهری تأکید کرد.
قالیباف که بنیانگذار مجمع شهرداران آسیایی نیز به شمار می‌رود دراین دیدارها به ریشه‌های مشترک فرهنگی کشورهای آسیا اشاره کرد و گفت:

به‌طور حتم، سازوکار مجمع شهرداران آسیایی و انتقال درست تجربیات شهرها می‌تواند راهکارهای مؤثری برای بهبود وضعیت شهرها باشد. براساس این گزارش، شهردار تهران در دیدار با جمعی از شهرداران و مدیران شهری شهرهای فلسطین، با محکوم‌‌کردن جنایات غیرانسانی اخیر رژیم صهیونیستی در غزه بر لزوم همکاری همه گروه‌های فلسطینی برای آزادی قدس شریف تأکید کرد و گفت: رژیم اشغالگر قدس زبان گفت‌وگو را متوجه نمی‌شود و چون خودش با زور شکل گرفته، به‌دنبال آن است که با زور خودش را بر همه و به‌ویژه ملت مظلوم فلسطین تحمیل کند و مقاومت جانانه مردم غزه درس عبرت مناسبی به ددمنشی‌های این رژیم منحوس بود. از نظر قالیباف، تنها با روحیه جهادی است که می‌توان مقابل این رژیم جعلی ایستاد.

دیدار شهرداران تهران و هانوی

بنا براین گزارش شهردار تهران در ادامه سفر خود به جنوب شرق آسیا، پس از ترک بانکوک در راس هیأتی وارد هانوی پایتخت ویتنام شد. قالیباف در نخستین روز اقامت خود در هانوی با حضور در مقبره هوشی‌مین رئیس‌جمهور فقید ویتنام، با نثار گل نسبت به رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد. شهردار تهران همچنین با آقای تائو شهردار هانوی دیدار و گفت‌وگو کرد. شهردار تهران در این دیدار با بیان اینکه مردم کشور ما مردم ویتنام را ملتی پر تلاش و مبارز می‌شناسند و وقتی نام ویتنام به میان می‌آید مردمی استقلال طلب و استکبارستیز در ذهن‌ها تداعی می‌شود، گفت: تهران برای انتقال تجربه‌های مفید و سازنده خود به هانوی در موضوعاتی نظیر مدیریت ترافیک، محیط‌زیست، بازیافت و... آماده است.

خواهرخواندگی دو شهر

شهرهای تهران و هانوی در پی انعقاد تفاهمنامه‌ای که به امضای شهرداران این دو شهر رسید، خواهرخوانده شدند. این تفاهمنامه در مراسمی رسمی با حضور مدیران ارشد شهر هانوی و هیأت شهرداری تهران به امضا رسید. در حاشیه امضای این تفاهمنامه بنا به پیشنهاد دکتر محمدباقر قالیباف شهرداران دو شهر توافق کردند که بنای یادبودی به نام دو پایتخت در تهران و هانوی احداث شود.

شهردار تهران با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت: اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی دو ملت بزرگ ایران و ویتنام می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های مثبتی در جهت تعمیق مناسبات باشد. قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم دوان توان رئیس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی تصریح کرد: علاقه‌مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهمنامه خواهرخواندگی دو شهر به‌زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

کد خبر 192947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز