گروه شهری: شهردار تهران روز گذشته در نشست شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها که درمحل برج میلاد برگزار شد اعلام کرد رصدخانه طرح تفصیلی شهر تهران 20 روز دیگر افتتاح می‌شود.

شورای شهر

یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی قالیباف تشکیل رصدخانه طرح تفصیلی بود. از نظر وی درهمه کلانشهرهای دنیا مرکزی وجود دارد که در آن لایه‌های مختلف اطلاعات مرتبط با شهر، نظیر جمعیت، راه‌ها، تاسیسات، آب، برق، ترافیک، گاز، تلفن، شهرسازی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و... در یک جا به‌طور منسجم وجود دارد. به گفته قالیباف درتهران نیز رصدخانه‌ای به همین منظور در برج میلاد راه‌اندازی شده که ظرف 20روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد. البته قابلیت رصدخانه به‌گونه‌ای است که به مرور اطلاعات کامل‌تری از شهر تهران را می‌توان در آن جمع‌آوری کرد.

از جمله مزایای دیگر این رصد خانه که از سوی قالیباف به آن اشاره شد کاستن از دخالت انسانی و کاهش احتمال خطای انسانی در مباحث مدیریتی است زیرا این رصد خانه مبتنی بر طرح تفصیلی است و به روز میزان صدور پروانه‌ها و میزان تطابق طبقات با طرح تفصیلی را بدون هیچ دخل و تصرف یا احتمال فسادی فراهم می‌سازد.

وی اجرای چنین طرح‌های سیستماتیکی را زمینه ساز تحقق مدیریت جهادی دانست. از نظر قالیباف اصلاح ساختار شهرداری‌ها به‌نحوی که به پیشرفت در اداره امور بینجامد از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری در قبال مردم، قانون، نظام، انقلاب و خون شهداست.
وی در این‌باره توضیح داد:

پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که جامعه مولد داشته باشیم که در آن ثروت، معرفت، منزلت و قدرت تولید شود و اگر شهرداری‌ها که وظایف سنگینی دارند به درستی به وظایف‌شان عمل نکرده یا در یک رویکرد اصلاحی در نگاه خود به امور، عقل، معنویت و دینداری را لحاظ نکنند و از قدرت طلبی، حب‌وبغض، بوروکراسی و تنش و اختلاف نپرهیزند چه بسا در حل مشکلات به جایی نرسند.

در بحث اصلاح ساختاری، قالیباف بر لزوم تفکیک کار ملی از محلی تأکید کرد و خواستار آن شد که شورایاری‌ها به‌عنوان پارلمان محلی به اداره امورات خود بپردازند. وی ضمن تأکید براصلاح ساختار و اینکه مجلس شورای اسلامی باید بر این مدار حرکت کرده و اجازه تفکیک کار ملی از محلی را بدهد گفت: ما باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری پیش برویم اما شهرداری‌ها نباید تبدیل به یک قطب شوند و همه کارها را دست خودشان بگیرند زیرا هرگونه تمرکز باعث عقب افتادگی و خطای بزرگی است که به فساد می‌انجامد.

وی اما در بحث تفکیک کار ملی از محلی بر این نکته نیز تأکید داشت که بر فرض همه فعالیت‌های خدماتی نظیر آب، برق و... به شهرداری‌ها واگذار شود اما وقتی دولت با درآمدهای عظیم نفت نمی‌تواند این سازمان‌ها را اداره کند چگونه از شهرداری انتظار دارند؛ آن هم در شرایطی که دولت به تعهداتش در قبال پرداخت 33درصدی هزینه سفر با وسایل نقلیه عمومی عمل نمی‌کند یا اعتباراتی مانند یارانه‌های بلیت و82درصد کمک بلاعوض برای خرید اتوبوس‌ها و... را به‌موقع و کامل پرداخت نمی‌کند و جور همه اینها را باید شهرداری به تنهایی به‌دوش بکشد.

دربخش اصلاح ساختار از نظر قالیباف باید از هرگونه اختلاف بین شوراهای شهر و شهرداری‌ها پرهیز شود. وی در این‌باره گفت: اگر اختلافی بین شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها وجود داشته باشد هر دو طرف مقصر خواهند بود و این سمی مهلک برای مدیریت شهری و ظلم به مردم است؛ حتی اگر در شهرداری‌ها کسی احساس کرد ناگزیر به اختلاف با شوراهاست بهتر است خداحافظی کرده و به خانه برود.

قالیباف افزود: تا درون شهرداری‌ها را درست نکنیم، شهر را نمی‌توانیم درست کنیم. شهرداران باید بدانند که یک مثلث به اضلاع مردم، شورای شهر و شهرداری وجود دارد و آنها باید در جایی قرار گیرند که توازن را در این سه ضلع برقرار کنند وگرنه موفق نخواهند شد. وی در این‌باره به‌عنوان مثال از نحوه تعامل شهرداری تهران با شورای شهر نام برد و گفت: در هشت سال گذشته درست است که در برخی موارد اختلاف نظرهایی بین ما بوده اما این اختلاف ریشه سیاسی نداشت و شهرداری نیز خود را متعهد به اجرای آن تصمیمات دانسته و به آن احترام می‌گذارد و این نمونه‌ای از روحیه جهادی است.

قالیباف گفت: وقتی می‌شود در سطح شهر تهران چنین کار کرد آیا نمی‌شود در شهری که 20هزار نفر جمعیت دارد چنین عمل کرد؟! وی در پایان ضمن تشکر از تلاش نمایندگان مجلس در دوره هشتم و نهم برای حمایت از مردم و رفع مشکل شهرداری‌ها گفت: مجلس قوانین بسیار خوبی را در حمایت از شهرداری‌ها وضع کرده که ازجمله آنها می‌توانیم به قانون‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل عمومی به تصویب رسیده اشاره کنیم حال اینکه چقدر این قوانین اجرایی‌شده یا نه نمی‌توان به مجلس خرده گرفت، بنابراین نهایت تشکر را از توجه و تلاش نمایندگان مردم برای رفع مشکلات و معضلات مردم داریم.

کد خبر 191093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز