گروه شهری: مدیران شهری آسیا در بانکوک گردهم آمدند تا سومین اجلاس شهرداران آسیایی با شعار «حکمرانی محلی؛ طرح‌های شهری برای پیشرفت و عدالت» را آغاز کنند.

امضای تفاهم نامه بین شهردار تهران و فرماندار بانکوک

در این اجلاس نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی و شهرداران و مسئولان شهری پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی شرکت داشتند و از ایران نیز محمدباقر قالیباف شهردار تهران و بنیانگذار این اجلاس و علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران حضور دارند. بنابراین گزارش، اجلاس شهرداران آسیایی گرچه یک سازمان نوپا با عمر چهار سال محسوب می‌شود اما استقبال کشورها و مجامع بین‌المللی از آن نشان‌دهنده نیاز شهرهای آسیایی به چنین سازوکاری درحوزه مدیریت شهری است.

در سومین دوره اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیا 40هیأت و سازمان بین‌المللی نظیر سازمان ملل، یو ان هبیتات، اسکاپ، آسه‌آن و... حضور دارند. از کشورمان هم علاوه بر تهران مدیران شهری شهرهای شیراز، تبریز، قم، کرج، اهواز، ارومیه و رشت شرکت کردند. بنا براین گزارش، برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مشترک کاری شهرداران از برنامه‌های جنبی اجلاس سوم شهرداران کلانشهرهای آسیاست. از جمله فعالیت‌های جنبی این اجلاس بر پایی کمیسیون حکمرانی محلی از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، کمیسیون همکاری‌های بین‌شهری توسط اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران و کمیسیون چالش‌های مشترک شهری در حوزه ترافیک از سوی معاونت ترافیک شهرداری تهران است.

امضای تفاهمنامه میان تهران و بانکوک

دیروز شهردار تهران و فرماندار بانکوک تفاهمنامه مشترکی امضا کرده و بر گسترش روابط شهرها و تبادل تجربیات موفق در زمینه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگ آموزش و... تأکید کردند.به گزارش سما‌، فرماندار بانکوک در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه تهران و بانکوک با بیان اینکه حضور شهردار تهران در سومین اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیا در بانکوک نشانگر سطح بالای روابط دو شهر است اظهار امیدواری کرد که شهردار تهران تجربیات خود را در راه‌اندازی و اداره مجمع شهرداران کلانشهرهای آسیا به آنها منتقل کند. افزایش همکاری‌های تهران و بانکوک در بالاترین سطوح موجب افتخار ما خواهد بود.

از نظر فرماندار بانکوک از آنجا که تهران و بانکوک با هم اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند به همین دلیل افزایش همکاری‌های تهران و بانکوک در بالاترین سطح موجب افتخار خواهد بود. شهردار تهران نیز در حاشیه امضای این تفاهمنامه ضمن قدردانی از طرف خود و سایر شهرداران حاضر در سومین مجمع شهری آسیا از حس مهمان‌نوازی بانکوک خاطرنشان کرد: امیدوارم در زمان دو ساله‌ای که مسئولیت مجمع شهرداران کلانشهرهای آسیا بر عهده بانکوک گذاشته شده، شاهد دوره‌ای موفق باشیم.
از نظر قالیباف، دوره سوم مجمع شهرداران کلانشهرهای آسیا فرصتی تاریخی برای همه شهرهای آسیا به‌ویژه بانکوک خواهد بود.
قالیباف از قرن حاضر به‌عنوان قرن شکوفایی آسیا یاد کرد و گفت: انتقال تجربیات و همکاری شهرهای آسیا بدون شک کمک شایانی به پیشرفت و شکوفایی قاره کهن خواهد کرد.

عدم‌امکان حضور شهردار غزه

همچنین در سومین اجلاس شهرداران آسیایی گرچه 40شهر به همراه نمایندگان نهادهای بین‌المللی شرکت داشتند اما جنایات رژیم صهیونیستی مانع از حضور رفیق مکی شهردار غزه در این اجلاس شد؛ به همین دلیل مجمع شهرداران کلانشهرهای آسیا با ارسال پیامی به رفیق مکی شهردار غزه با شهردار و مردم این شهر ابراز همدردی کرد. بنا براین گزارش، نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیا، آبان‌ماه 87 به ابتکار و میزبانی شهرداری تهران و با حضور گسترده مقامات شهری آسیا و مهمانان ویژه‌ای از سراسر جهان برگزار و چنین تصمیم گرفته شد که تشکیلات دبیرخانه دائمی این مجمع در تهران مستقر باشد. همچنین دومین دوره این اجلاس فروردین‌ماه سال 90به میزبانی شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

کد خبر 192695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز