مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: با وجود گذشت هشت ‌ماه از سال همچنان دولت بودجه‌ای در اختیار شهرداری‌های کشور قرار نداده است.

شهرداران شهرهای کرج، تبریز و مشهد از عدم‌دریافت کمک‌های دولتی تا هفته آخر آبان‌ماه خبر دادند و از بی‌توجهی به اتحادیه کلانشهرها توسط مسئولان دولتی ابراز گلایه کردند.شهردار کرج با اعلام اینکه تا به امروز حتی یک ریال از تعهدات دولت که براساس قانون به آن مکلف شده، دریافت نشده اظهار داشت: این موضوع در جلسه اتحادیه کلانشهرهای کشور نیز مطرح شده‌است. سید علی آقازاده با اشاره به حضور نمایندگان مجلس در جلسه اتحادیه کلانشهرهای کشور افزود: آقای دکتر قالیباف به نمایندگی از شهرداران کلانشهرها مشکلاتی را که هم‌اکنون شهرهای بزرگ کشور با آن درگیرند مطرح کرد و از نمایندگان مجلس خواست که در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

شهردار کرج همچنین تصریح کرد: بی‌توجهی دولت به مصوبات و تعهدات خود باعث شده است که هم‌اکنون کلانشهرهای کشور، در بودجه سالانه خود با اختلال مواجه شوند و مشکلات زیادی برای شهرداری‌ها به‌وجود‌ آید. به گفته آقازاده، دولت می‌بایست در سال‌جاری برای متروی شهر کرج مبلغ 250میلیارد تومان پرداخت می‌کرد که تا به امروز این رقم تنها 91میلیارد تومان بوده است. شهردار کرج همچنین گفت: متأسفانه دولت هیچ‌گونه حمایتی از اتحادیه کلانشهرهای کشور نمی‌کند، درصورتی که این اتحادیه پیگیر حقوق قانونی کلانشهرهای کشور است و کلانشهرها امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد بی‌مهری و بی‌توجهی دولت قرار گرفته‌اند.

همچنین شهردار تبریز با اشاره به اینکه کل بدهی‌های دولت به شهرداری تبریز حدود 15درصد از کل بودجه این شهر را شامل می‌شود، گفت: در طول سال‌های گذشته، تنها 50درصد از تعهدات دولت اجرایی شده است. علیرضا نوین در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: در سال‌جاری نیز دولت براساس ماده 16قانون ساماندهی مسکن می‌بایست 11میلیارد تومان پرداخت کند که تاکنون رقمی پرداخت نشده است.

به گفته شهردار تبریز بدهی دستگاه‌های دولتی به شهرداری نیز 40میلیارد تومان بوده که همچنان بلاتکلیف باقی است و از سهم مالیات بر ارزش افزوده نیز قرار بود دولت رقمی بیش از 12میلیارد دراختیار شهرداری تبریز قرار دهد که رقمی پرداخت نشده است.
علیرضا نوین همچنین گفت: از سهم مترو که در مجموع 107میلیارد تومان بوده، دولت تنها 20درصد را پرداخت کرده است و پنج میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس و مترو نیز تاکنون به‌رغم ادعای وزیر محترم کشور به‌حساب شهرداری تبریز واریز نشده است.

شهردار تبریز با اشاره به تعهدات دولت در سفرهای استانی و حتی در بروز سوانح طبیعی همچون زلزله آذربایجان از عدم‌اجرای تعهدات دولت سخن گفت و افزود: امیدواریم دولت بیش از این به مدیریت شهری که نخستین سنگر پاسخگویی به نیاز شهروندان کشور است، فشار وارد نکند.

شهردار مشهد نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن بیان اینکه مشکل شهرداری مشهد از سایر کلانشهرها مستثنی نیست گفت: با وجود آنکه اعلام شده یارانه بلیت مترو به کلانشهرها پرداخت شده است اما تاکنون مبلغی دریافت نکرده‌ایم. سیدمحمد پژمان اظهار داشت: مطالبات معوقه شهرداری مشهد بر پروژه‌های شهری به‌ویژه مترو تأثیر زیادی داشته و باعث کندی توسعه آن شده است. وی با اشاره به تنگناهای مالی دولت گفت: با وجود عدم پرداخت مطالبات، تلاش می‌کنیم مشکلی برای امور جاری پیش نیاید و بتوانیم امور شهرها را با مدیریت بهتر به پیش ببریم.

اما سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان نیز پیش از این درباره مدیریت یکپارچه شهری و تأثیرات تحقق آن به رسانه‌ها گفته بود: با وجود تکلیف قانونی در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه این کار هنوز محقق نشده درصورتی که اگر مدیریت واحد محقق شود کارها به‌صورت بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد؛ حالا هر کسی می‌خواهد مسئول باشد. وی گفت: دولت باید در این موارد جنبه نظارت و هدایت را داشته باشد و مردم کارها را انجام دهند و در بحث شهرداری‌ها نیز در حال حاضر شوراهای شهر، شورای شهرداری‌ها هستند، درحالی‌که باید در تمام امور شهر دخالت داشته باشند اما هنوز بستر مناسب برای محقق شدن این موضوع فراهم نشده است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: نباید ترسید. در تمام دنیا مدیریت واحد شهری سال‌ها اجرا شده و موفق هم بوده‌اند، ما هم باید به سرعت این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم در غیر این‌صورت مشکلات بیشتری گریبان دولت را در آینده خواهد گرفت.

کد خبر 191214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز