گروه سیاسی: با نزدیک‌شدن به اواخر سال 2012میلادی پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر در نقطه کانونی مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک سو و گروه موسوم به 1+5 از سوی دیگر قرار گرفته است.

هسته ای

پس از نشستی که نمایندگان گروه 1+5 اول آذر با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون پرونده هسته‌ای ایران در بروکسل ترتیب دادند، اعضای شورای حکام نیز نشست دو روزه‌ای با موضوع اجرای موافقتنامه پادمان هسته‌ای و برنامه موسوم به برنامه عمل آژانس درباره ایمنی هسته‌ای برگزار کردند که همانند گذشته پرونده هسته‌ای ایران مهم‌ترین دستور کار آن بود.

مدیرکل آژانس در این نشست همانند سخنان قبلی خود از عدم‌احراز صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن گفت و ایران نیز در بیانیه‌ای که منتشر کرد به 50پرسش مطرح درباره موضوع هسته‌ای پاسخ فنی و حقوقی داد. در بخشی از این بیانیه که توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس خطاب به 35عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، تأکید شد:

درصورت حمله به ایران، این احتمال وجود دارد که مجلس شورای اسلامی، دولت را به اخراج ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا حتی در سناریوی بدتر خروج از پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای مجبور کند. بیرون از فضای آژانس و در ابعاد سیاسی پرونده نیز رسانه‌های خارجی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند کشورهای 1+5 در حال فراهم‌کردن پیشنهاد برگزاری نشست دیگری با تهران در نیمه نخست دسامبر (آخرین‌ماه میلادی و قبل از پایان آذر) در استانبول هستند.

در وین با گذشت دو هفته از گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای پنجشنبه و جمعه در مقر آژانس برگزار شد که در روز نخست آن یوکیا آمانو مدیرکل آژانس از آمادگی این سازمان برای توافق با ایران بر سر مدالیته جدید خبر داد.

آمانو در بندهای 6-4 گزارش جدید خود به این موضوع پرداخته بود که هنوز یک مدالیته (رویکرد ساختاری) میان ایران و آژانس نهایی نشده است. او پنجشنبه در همان آغاز نشست شورای حکام آژانس تأکید کرد که آژانس در پی توافق با ایران در مورد یک مدالیته برای حل و فصل موضوعات باقیمانده است.

آمانو در سخنان افتتاحیه خود گفت که زمان برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌‌ای ایران فرا رسیده است. او با اشاره به سفر هیأتی از آژانس به تهران در روز 23آذر ماه، درباره حل برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌ای دیپلماتیک ابراز امیدواری کرد و گفت که آژانس کاملا متعهد به حل برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگوست. او در اظهاراتش که اشتراکات زیادی با مواضع نماینده آمریکا در نشست شورای حکام داشت همانند گذشته گفت: «با وجود تلاش آژانس، پیشرفتی در راستای برطرف‌کردن نگرانی‌های مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده است.

آمانو بار دیگر تقاضای خود را برای دسترسی به سایت نظامی پارچین تکرار کرد و به تصاویر ماهواره‌ای استناد کرد که ایران پیش‌تر نیز آنها را غیرقابل استناد خوانده بود؛ «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند فعالیت‌های گسترده‌ای در سایت پارچین در حال انجام است. برداشت و جایگزینی مقادیر قابل توجه و زیادی از خاک زمین ازجمله اقدام‌هایی است که در سایت پارچین در حال انجام است.» رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس نیز در این نشست با بیان اینکه ایران تا‌ ماه مارس (اواسط اسفند) فرصت دارد به شکل ملموس با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تهدید کرد درصورتی که این موضوع روی ندهد، واشنگتن خواستار ارائه پرونده ایران به شورای امنیت خواهد شد.

تأیید هک شدن سرور آژانس

اما بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه آمانو اعتراف به هک‌شدن یکی از سرورهای هسته‌ای آژانس بود که از بابت آن اظهار تأسف و ادعا کرد: آنچه بدیهی است این است که اطلاعات حساس مربوط به پادمان‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران مفقود یا سرقت نشده‌اند. آژانس سه‌شنبه گذشته نخستین بار از این حادثه که چند‌ماه پیش رخ داده بود، خبر داد و اعلام کرد سرور مربوطه از کار افتاده است.

انتقاد جنبش عدم‌تعهد از مدیرکل

در نشست شورای حکام، جنبش عدم‌تعهد با صدور بیانیه‌ای از مانع‌تراشی در فرایند راستی‌آزمایی آژانس درباره ایران از یک سو و درج اطلاعات فنی گسترده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ازسوی دیگر در گزارش‌های مدیرکل انتقاد کرد. در بیانیه این جنبش که توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس قرائت شد با تأکید بر اینکه ایران هنوز اسناد مربوط به مطالعات ادعایی از سوی آمانو را دریافت نداشته آمده است: «در این چهارچوب جنبش عدم‌تعهد از درخواست‌های پیشین مدیرکل خطاب به آن دسته از اعضایی که اطلاعاتی را در ارتباط با «مطالعات ادعایی» به دبیرخانه ارائه کرده‌اند، برای موافقت با اینکه آژانس تمامی اسناد مربوطه را با ایران ارائه نماید کاملا حمایت می‌نماید.»

کد خبر 192816
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز