چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران با سرعت ثابتی در حال غنی‌سازی اورانیوم است و تحریم‌های بین‌المللی که هدف از آن تعلیق این فعالیت‌هاست هیچ‌گونه تاثیری آشکاری ندارند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با تایید دیدگاه‌ بسیاری از تحلیلگران مبنی بر اینکه افزایش فشار اقتصادی غرب بر ایران نتوانسته است مسیر هسته‌یی آن را تغییر دهد در جمع خبرنگاران در پاریس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تاثیری در متوقف کردن ایران را داشته‌اند یا خیر، گفت: ما در حال راستی آزمایی فعالیت‌ها در سایت‌های هسته‌یی ایران هستیم و هیچگونه تاثیری را نمی‌بینیم. برای مثال آنها در حال تولید اورانیوم با غنای 5 درصد و 20 درصد با سرعت ثابت هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمانو که بازرسانشان به طور مرتب از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید می‌کنند، افزود: تغییری صورت نگرفته است. ما مشاهده کرده‌ایم که پیشرفت غنی سازی ثابت بوده است و افزایش تدریجی و ثابتی در مقدار (اورانیوم) وجود داشته است.

آمانو این اظهارات را روز سه‌شنبه و یک روز قبل از نشست مقامات عالی رتبه کشورهای عضو گروه 1+5 در بروکسل برای بررسی استراتژی‌شان در قبال ایران بیان کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر برنامه‌های هسته‌یی را در جهان دارد در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌یی ایران اعلام کرد که تهران نصب سانتریفیوژهای غنی‌سازی را در سایت زیرزمینی فردو به پایان رسانده است.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با رویترز گفت که این گزارش ثابت می‌کند که برنامه هسته‌یی تهران «منحصراً برای مقاصد صلح آمیز است».

اما یک مقام غربی در وین، مقر آژانس،  این گزارش را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

وی گفت که نشست گروه 1+5 در بروکسل به گفت‌وگو درباره به روز کردن پیشنهاد قبلی این شش کشور به ایران اختصاص می‌یابد و این شش کشور می‌کوشند زمینه را برای دور جدیدی از مذاکرات که می‌تواند قبل از پایان سال میلادی برگزار شود، هموار کنند.

این مقام غربی گفت: ما قصد داریم تلاش کنیم و به ایران مشوق‌های را بدهیم تا به وظایف‌اش عمل کند. اما ایران نیز باید گام‌هایی را بردارد. ما باید ببنیم که چه کاری از دستمان بر می‌آید تا ایران را با جدیت به میز مذاکرات بازگردانیم.

گروه 1+5 در نشست‌های قبلی در سال میلادی جاری از ایران خواستند غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را متوقف کند، فردو را تعطیل کند و ذخایر اورانیوم‌اش را به خارج از کشور بفرستد و در ازای آن مشوق‌های محدودی در حوزه همکاری فناوری به تهران ارائه کرده‌اند.

کد خبر 192035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز