همشهری آنلاین: حسین موسویان، دیپلمات سابق ایران در یک کنفرانس در مسکو با اعلام اینکه پذیرش حقوق ایران و رفع تحریم تنها راه‌حل بحران هسته‌ای است، گفت: عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مدیون انقلاب اسلامی ایران است.

حسین موسویان در کنفرانس بین المللی «سلاح‌های هسته‌ای و امنیت جهانی در قرن 21» در مسکو گفت: تا زمانی که قدرت‌های جهان حاضر به پذیرش حق مشروع ایران در مورد تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی و نیز رفع تحریم‌های اقتصادی نباشد، راه حلی برای بحران هسته‌ای ایران متصور نیست.

موسویان افزود: قدرت‌های بزرگ پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داده، شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را اعمال کرده و برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی قلمداد نموده‌اند در حالیکه ایران حتی یک بمب هسته‌ای هم ندارد و این قدرت‌ها امروز بیش از 20 هزار بمب اتم دارند.

وی چنین رفتار ناعادلانه‌ای را دلیل اصلی اخلال در امنیت جهانی قلمداد نمود و قدرت‌های بزرگ را به یک دیپلماسی صادقانه برای حل مسئله هسته‌ای دعوت نمود.

سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر سیاسی بودن پرونده هسته‌ای ایران گفت: حجم وسیع تحریم‌هایی که 5 قدرت بزرگ جهانی علیه ایران وضع نموده‌اند، از تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی بیشتر است. در حالیکه کره شمالی از معاهده عدم اشاعه (NPT) خارج شد و حتی بمب هسته‌ای را آزمایش کرد. اما ایران به تعهدات خود در قالب معاهده ان پی تی. پای بند مانده، بمب هسته‌ای ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بعد از 4000 نفر - روز بازرسی در 10 سال گذشته مرتب اعلام کرده که هیچ نشانه‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مورد انحراف به سمت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

موسویان دلیل دوم سیاسی بودن پرونده هسته‌ای ایران را رابطه استراتژیک قدرت‌های بزرگ با کشورهای هند، رژیم صهیونیستی و پاکستان دانست و گفت: با وجودی که این سه کشور عضویت در معاهده عدم اشاعه (NPT) را نپذیرفته و صدها بمب هسته‌ای دارند، اما قدرت‌های بزرگ با این سه کشور رابطه استراتژیک برقرار کرده و همه تحریم‌ها و فشارها را روی ایران متمرکز کرده‌اند که بمب هسته‌ای ندارد.

وی گفت: قدرت‌های جهانی در مورد عدم اشاعه سلاح هسته‌ای مدیون انقلاب اسلامی هستند. زیرا قبل از انقلاب اسلامی، آمریکا و اروپا تصمیم به هسته‌ای شدن ایران گرفتند و میلیاردها دلار قرارداد هسته‌ای با ایران امضا کردند. آمریکا قصد داشت که 23 نیروگاه اتمی تا سال 2000 در ایران ساخته شود و برای غرب هم مسلم بود که شاه مصمم بود تا نیمه دهه 1980 به بمب اتمی دسترسی پیدا کند. اما انقلاب ملت ایران، باعث شد که برنامه‌های سلاح هسته‌ای در ایران منتفی شود. لذا بجای تحریم ایران، باید از انقلاب اسلامی ایران تشکر کنند؛ زیرا گامی مهم و جدی علیه سلاح هسته‌ای برداشت.

موسویان در پایان پیشنهاد نمود که با توجه به انتخاب مجدد اوباما، تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 هرچه سریعتر دیدار نموده و در مورد یک بسته جامع هسته‌ای توافق کنند. در قالب این بسته قدرت‌های بزرگ متعهد به پذیرش حق ایران در مورد غنی‌سازی و رفع تدریجی تحریم‌ها شده و ایران هم در دو محور از خود انعطاف نشان دهد:

1- ادامه و افزایش همکاری با آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی در مورد رفع کلیه ابهامات فنی آژانس از جمله ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران.

2- اقدامات اعتمادساز در مورد رفع نگرانی و یا ادعاهای قدرت‌های بزرگ در زمینه احتمال چرخش فوری ایران به سمت ساخت سلاح. انجام غنی‌سازی زیر 5 درصد و صادرات یا تبدیل ذخیره مازاد بر مصرف داخلی اورانیوم غنی شده 20 درصد می‌تواند از جمله اقدامات باشد.

بر اساس گزارش مهر، در افتتاحیه این کنفرانس که به ریاست ایگور ایوانف رئیس شورای امور بین‌المللی، وزیر خارجه و دبیر سابق شورای امنیت ملی روسیه و نیز ریچار برت رئیس سابق هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات خلع سلاح آمریکا و روسیه در مسکو برگزار شد، حدود 200 نفر از کشورهای مختلف جهان از جمله محمود رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.

کد خبر 190795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز