گروه بورس: همزمان با رشد شاخص‌های بورس تعدادشرکت‌هایی که ارزش کل سهامشان در بازار سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان است به 40شرکت رسید.

بورس

ایران خودرو و سایپا ته این فهرست هستند.به گزارش همشهری، تا قبل از ورود شرکت‌هایی چون ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات و شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی، عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس بین شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو ، سایپا و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر دست به‌دست می‌شد، اما دیری نگذشت که با اجرای سیاست‌های اصل 44پای شرکت‌های بزرگ به بورس باز شد و شرکت‌های جدید رقبای سنتی خود را کنار زدند.

تازه‌ترین اطلاعات و آمارهااز بازار سرمایه نشان می‌دهد که در حال حاضر 40شرکت در اقتصاد ایران فعالند که ارزش سهام هر یک از آنها بیش از هزار میلیارد تومان است. مجموع کل ارزش بازار سرمایه ایران بیش از 170هزار میلیارد تومان است که بخش زیادی از این میزان در اختیار غول‌های بزرگ بورس تهران است. تازه‌ترین رتبه‌بندی شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که شرکت ملی صنایع مس که از یک‌ماه پیش، عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را در اختیار گرفته است، همچنان این عنوان را در دست دارد و شرکت مخابرات ایران که از زمان ورودش در سال 87به بورس بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شده در جایگاه دوم ایستاده است.

در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت ملی صنایع مس ایران11هزارو135میلیارد تومان، معادل 9میلیارد دلار(با احتساب هر دلار 1226تومان) و ارزش کل سهام شرکت مخابرات 10هزارو413میلیاردریال (8.5میلیارد دلار) است.پس از ملی صنایع مس و مخابرات، شرکت‌های همراه اول ، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی مارون قرار گرفته‌اند که ارزش کل سهامشان هر کدام به‌ترتیب 9.3، 9و 7.1هزار میلیارد تومان است.

همچنین شرکت‌های چادرملو، سرمایه‌گذاری امید، گل گهر، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد خوزستان، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پردیس، بانک پاسارگاد، بانک ملت وپتروشیمی زاگرس به‌ترتیب رتبه‌های ششم تا شانزدهم جدول بزرگان بورس را در اختیار گرفته‌اند. نکته جالب توجه اینکه از بین 40شرکت برتر بازار سرمایه ایران که ارزش کل سهامشان بیش از هزار میلیارد تومان است دو شرکت سایپا و ایران خودرو به‌عنوان رقبای سنتی شرکت‌های جدید بازارسرمایه ته جدول قرار گرفته‌اند. در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت سایپا هزار میلیارد تومان است و این شرکت در رتبه چهلم فهرست جای گرفته است و شرکت ایران خودرو نیز با ارزشی معادل 961میلیارد تومان خارج از این فهرست و در جایگاه چهل‌و‌یکم قرار گرفته است.

کد خبر 191697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز