گروه بورس: مدیرعامل بورس انرژی از آغاز معاملات بورس انرژی از 7 آذر ماه به‌صورت آزمایشی خبر داد و در عین حال اعلام کرد که بورس انرژی از یک‌ماه دیگر رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری، بورس انرژی ایران چهارمین بورس رسمی کشور، پس از بورس‌های اوراق بهادار تهران، کالا و فرابورس است که از سال گذشته با پذیره نویسی سهامش وارد مرحله اجرایی شد و قرار است معاملات آن از امروز به‌صورت آزمایشی آغاز شود. براساس برنامه‌ریزی انجام شده در فاز نخست، معاملات برق کشور از طریق بورس انرژی انجام می‌شود و در فاز دوم معاملات نفت و پتروشیمی و فراورده‌های نفتی در این بورس انجام خواهد شد.

دولت امیدوار است که تأسیس بورس انرژی قدرت منطقه ایران را در حوزه انرژی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات بورس انرژی فقط در حوزه معاملات برق سالانه به 18میلیارد دلار برسد. در همین رابطه روز گذشته شاپور محمدی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با همشهری گفت: معاملات بورس انرژی از امروز به‌صورت آزمایشی آغاز و پس از چهار یا پنج هفته معاملات رسمی و واقعی بورس شروع می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد کارگزار مجاز به انجام معاملات برق هستند؟ گفت: این کارگزاران را سازمان بورس تعیین کرده است و 45کارگزار می‌توانند اقدام به دادوستد انرژی در بورس کنند.

محمدی در پاسخ به این پرسش که در روز اول چه حجمی از برق به‌صورت آزمایشی مبادله می‌شود؟ گفت: این میزان بستگی به سهمیه نیروگاه‌ها دارد و همه نیروگاه‌های کشور می‌توانند در معاملات بورس انرژی حضور داشته باشند.

ایجاد بستر‌های نرم افزاری

در همین رابطه محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات آزمایشی بورس انرژی با محوریت برق از امروز در ساختمان حافظ آغاز می‌شود. در معاملات آزمایشی بورس انرژی بسترهای نرم افزاری چهارمین بورس کشور مورد ارزیابی و بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه وی با اشاره به تفاوت‌های ویژه معاملات برق در بورس نسبت به سایر ابزارها و کالاهای موجود در بازار سرمایه گفت: کارگزاران از روز سه‌شنبه شناسه کاربری خود را دریافت خواهند کرد تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای معاملات اصلی انجام دهند.

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: بیش از 40کارگزار رتبه الف می‌توانند در بورس انرژی فعالیت کنند.وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی بورس انرژی با محوریت برق در ماه‌های گذشته برای کارگزاران رتبه الف برگزار شده است به‌طوری که اکثر آنها آماده معاملات این بورس هستند.

خواجه نصیری نیروگاه‌ها، شبکه‌های توزیع برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای را عمده‌ترین فعالان چهارمین بورس کشور معرفی کرد و گفت: دوره‌های آموزشی برای این گروه‌ها برگزار شده است به‌طوری که آنها فعالان اولیه بورس انرژی خواهند بود اما در مراحل بعد سرمایه‌گذاران و تجار برق نیز می‌توانند وارد معاملات بورس انرژی شوند. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان آغاز فعالیت رسمی چهارمین بورس کشور گفت: بعد از اجرای موفقیت آمیز معاملات آزمایشی و آشنایی کامل کارگزاران و سرمایه‌گذاران با سیستم نرم‌افزاری، شاهد معاملات رسمی برق در بورس انرژی خواهیم بود.

کد خبر 192422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز