اصغر بادپر: از آن روزها که مدرسه‌ها دو تا ناظم داشتند، زمان زیادی گذشته است. نه این که ناظم‌ها کم‌تر شده باشند نه،کلمه‌ی ناظم جایش را به معاون داده است و معاون‌ها عنوان‌های مختلف دارند. مثلاً معاون فرهنگی مدرسه. این معاون‌ معمولاً نمی‌گذارد کتابخانه‌ی مدرسه بی‌روح و خاک‌خورده بماند.

از گروه «بخوانیم» تا «سینما-کتاب»

معاون‌های فرهنگی در و دیوار مدرسه‌ها را هم کتا‌بخوان می‌کنند، چه رسد به من و شما. حالا مدرسه‌ی شما معاون فرهنگی دارد یا نه؟

«عطا پناهی» معاون فرهنگی دبیرستان پسرانه‌ی مبتکران، یکی از همین معاون‌های فعال است و برای ما از برنامه‌های مربوط به کتاب‌خوانی این مدرسه می‌گوید.

کلاس‌های مدرسه‌ی ما

در این مدرسه دو کلاس درسی مربوط به کتابخوانی در برنامه‌‌ی هفتگی برای پایه‌ی اول و دوم در نظر گرفته شده است. کلاس «خلاقیت و نگارش» برای پایه‌ی اول مانند یک کلاس معمولی است، نمره دارد و نمره‌اش هم در کارنامه ثبت می‌شود.

در این کلاس مفاهیم مقدماتی داستان‌نویسی آموزش داده می‌شود و محصول این کلاس در پایان سال تحصیلی، چاپ مجموعه داستان‌هایی است که دانش‌آموزان نوشته‌اند. این کار از سال گذشته با چاپ کتاب «رد پای بادبادک‌» آغاز شده است. این کتاب 90 داستانک از 37 دانش‌آموز دارد و انتشارات عزیزستان آن‌را منتشر کرده است. امسال هم کتاب دوم از دانش‌آموزان کلاس خلاقیت و نگارش، به چاپ خواهد رسید.

کلاس هفتگی « خواندن خلاق» هم برای دانش‌آموزان پایه‌ی دوم در نظر گرفته شده است. در این کلاس، دانش‌آموزان با نویسندگان مطرح ایران و جهان آشنا می‌شوند. هم‌چنین دانش‌آموزان این کلاس، هر هفته کتاب‌های صوتی، فایل‌های گویا و نمایش‌نامه‌های رادیویی را می‌شنوند و به‌عنوان پروژه‌ی آخر به تنهایی یا به‌صورت گروهی کتاب صوتی تهیه و تولید می‌کنند. در این کلاس کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنند و در طول سال به‌صورت هماهنگ می‌خوانند. این کلاس هم جزو برنامه‌های درسی است و نمره‌ی کارنامه‌ای دارد.

گروه «بخوانیم»

تعدادی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به کتاب، عضو گروه «بخوانیم» هستند که وظیفه‌ی آن‌ها، معرفی کتاب‌های مفید و جذاب به دیگر دانش‌آموزان است. این معرفی کتاب در نشریه‌ی دانش‌آموزی مدرسه؛ «نیمکت» انجام می‌شود.

هر کدام از اعضای این گروه وظیفه‌ی مشخصی را دنبال می‌کنند، مثل تحقیق، ترجمه، نگارش، تحلیل، نقد و غیره. این گروه برای بخش ادبیات نشریه‌ی هفتگی مدرسه هم مطلب تهیه می‌کنند.

نمایشگاه‌ها

هر سال دو نمایشگاه کتاب در هفته‌ی کتاب‌خوانی و در هفته‌ی دفاع مقدس در مدرسه برگزار می‌شود. سال قبل هم نمایشگاه جست‌وجو، ویژه‌ی کتاب‌های پلیسی و جنایی در این مدرسه برگزار شده است.

دیگرگونه

تقدیر از دانش‌آموزان نمونه و برگزیده هم در این مدرسه متفاوت است، به این شکل که به افراد برتر هر پایه، کارت هدیه‌ای به‌نام« قطره» اهدا می‌شود که ویژه‌ی خرید از نمایشگاه‌های مدرسه است و دانش‌آموزانی که این بن‌ها را در دست دارند معادل مبلغ اعتبار آن می‌توانند از نمایشگاه‌های مدرسه کتاب بخرند.

کتابخوانی سال

هر سال با آغاز سال تحصیلی، نزدیک به هزار جلد کتاب به قفسه‌های مدرسه اضافه می‌شود. برنامه‌ی کتابخوانی به‌طور منظم در طول سال، برای دو پایه‌ی اول و دوم اجرا می‌شود. در این برنامه، برای هر پایه کتابی معرفی می‌شود که دانش‌آموزان آن‌را در کلاس‌ می‌خوانند. مثلاً امسال در پایه‌ی اول کتاب «اختراع هوگو کابره» خوانده می‌شود.

هر هفته هم کتابی از سوی شورای کتاب، به دانش‌آموزان معرفی می‌شود که می‌توانند آن‌را از کتابخانه‌ی مدرسه امانت بگیرند و بخوانند. اعضای این شورا، همان اعضای گروهِ «بخوانیم» هستند که کتاب‌ها را در مجله‌ی نیمکت مدرسه معرفی می‌کنند و هدف از این کار ترویج کتابخوانی است.

سینما- کتاب

این مدرسه برنامه‌ی دیگری هم دارد که هدف آن برقراری ارتباط بین ادبیات و سینما است. برای این کار، فیلم‌هایی انتخاب می‌شود که از نظر داستانی و فیلم‌نامه‌ای قوی باشند.

امسال معرفی آثار هوشنگ مرادی کرمانی را در برنامه‌هایشان گنجانده‌اند، هم در بررسی کتاب‌ها و هم فیلم‌هایی که براساس آثار این نویسنده ساخته شده است.تاکنون « مهمان مامان» نمایش داده شده و برای سال اولی‌ها «قصه‌های مجید» پخش می‌شود و دانش‌آموزان آن‌ها را نقد می‌کنند و نقدهایشان در نشریه‌ی مدرسه چاپ می‌شود.

کد خبر 191681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز