شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۱
۰ نفر

پگاه شفتی: فعالیت­‌های بعد از مدرسه خیلی وقت‌­ها از روی اجبار است و خیلی وقت‌‌ها از روی علاقه. کلاس زبان، موسیقی، هنر یا کلاس‌های فوق برنامه و ورزشی جزو فعالیت‌­های بعد از ساعت درسی مدرسه هستند.

مدرسه یا بعد از مدرسه؟

اما ما دانش‌­آموزها از کدام بیش‌تر سود می‌بریم و چیز یاد می‌گیریم؟ ساعت‌هایی که به‌عنوان ساعت درسی در مدرسه می‌گذرانیم برای ما پربارترند یا ساعت‌هایی که در کلاس‌ها و فعالیت‌های بعد از ساعت درسی؟

این سؤالی است که جواب آن‌را از چند نوجوان می‌خواهیم.

هدف: تفریح

من فکر می‌کنم ما بیش‌تر چیزی را که باید یاد بگیریم از مدرسه یاد می‌گیریم. فعالیت‌هایی که بعد از مدرسه انجام می‌دهیم بیش‌تر برای تفریح و علاقه‌مندی هستند و چندان هدف یادگیری ندارند.

صادق، 15ساله

مدرسه‌ای به‌نام زندگی!

این درست است که ما در مدرسه علم و دانش می‌آموزیم. اما این وظیفه‌ی فعالیت‌های بعد از ساعت درسی است که چیزهایی درباره‌ی زندگی به ما بیاموزند.مثلاً  من در مدرسه‌ی فوتبال، یاد می‌گیرم که چه‌طور در برابر شکست، روحیه‌ام را نبازم و به تلاشم تا پیروزی ادامه دهم. این حقیقتی است که هیچ‌وقت لابه‌لای فیزیک و شیمی نمی‌آموزیم. بنابراین من فکرمی‌کنم که ما در مدرسه دانش و اطلاعات مناسبی کسب می‌کنیم، اما در فعالیت‌های بعد از ساعت درسی  نکات مهمی درباره‌ی زندگی می‌آموزیم.

کیوان، 16ساله

زندگی خودِ خودمان!

مدرسه راهی را که خودش می‌خواهد به شما نشان می‌دهد. البته رفتن در این راه به نفع همه است و همه باید به نحوی این راه را طی کنیم. ولی این راه انتخابی ما نیست و ما باید چشم و گوش بسته آن را انتخاب کنیم.

اما فعالیت‌هایی که بعد از ساعت درسی در آن شرکت می‌کنیم، به ما کمک می‌کنند تا خودمان راهی را که دوست داریم برای ادامه زندگی پیدا کنیم.

مثلاً من در کلاس‌های ورزش رزمی ثبت نام کردم و فهمیدم این راهی است که خودم دوست دارم برای زندگی‌ام انتخاب کنم و زندگی من تا آخر عمر با ورزش گره خورده است. النا دوستم همین احساس را با کلاس ویولونش دارد و فکر می‌کند زندگی‌اش تا آخر عمر با موسیقی گره خورده است. خب، پس در کنار راهی که مدرسه جلوی پایمان می‌گذارد، این کلاس‌های بعد از مدرسه هستند که خلاقیت‌ها و استعدادهای ما را کشف می‌کنند و راه مخصوص به خودمان را در زندگی برایمان پیدا می‌کنند. این کلاس‌ها به ما کمک می‌کنند تا از خودمان بیش‌تر راضی باشیم و بیش‌تر از زندگی لذت ببریم.

شیما، 17ساله

چند درس هم‌زمان

خب معلوم است که ما در مدرسه بیش‌تر چیز یاد می‌گیریم.

ما هفته‌ای پنج روز به مدرسه می‌رویم و روزی چهار یا پنج ساعت را در مدرسه می‌گذرانیم. در هر روز هم سه یا چهار درس برایمان تدریس می‌شود.

ولی کلاس‌های فوق برنامه‌ی بعد از ساعت درسی  یک روز در میان است و هر جلسه هم بیش‌تر از دوساعت نیست. پس ما بیش‌تر از مدرسه یاد می‌گیریم تا جاهای دیگر.

سایه، 15ساله

کد خبر 213117
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز