گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: از سال‌ها پیش کاملا مشخص بود که عرض جاده ماهشهر - شادگان- آبادان آنقدر کم است که می‌تواند منجر به حادثه‌های تلخ شود.

تصادف

اتفاقا صحبت‌ها و وعده‌های مسئولان هم حاکی از این بود که جاده باید هرچه سریع‌تر تعریض شود وگرنه آمار کشته‌شدگان تصادفات این محور به‌طور وحشتناکی بالا می‌رود. اگرچه چندسالی از تصمیم مدیران وزارت راه و شهرسازی برای تعریض این جاده می‌گذرد، اما هنوز جاده به‌طور کامل تعریض نشده و محور ماهشهر - آبادان همچنان قربانی می‌گیرد.

در اوایل سال89 مدیرکل حوزه ساخت راه‌ها و بزرگراه‌های جنوب کشور درخصوص این جاده گفته بود: تعریض این جاده 55درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود موانع و مشکلات در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از این پروژه ملی خواهیم بود. عبدالله کیوانی در آن زمان اعلام کرد: تاکنون عملیات اجرایی 28کیلومتر از جاده آبادان- ماهشهر همراه با دوربرگردان‌های آن به اتمام رسیده ولی نبود نقدینگی مانع پیشرفت مناسب پروژه می‌شود.

هزار و 325 قربانی

با وجود این به‌نظر می‌رسد که اقدامات لازم برای بهره‌برداری کامل از جاده ماهشهر به آبادان صورت نگرفته چنان که نمایندگان خوزستان نیز در جلسه یکشنبه همین هفته مجلس شورای اسلامی با ارائه آماری تامل‌برانگیز از وزارت راه و شهرسازی به‌خاطر عدم‌تکمیل این محور انتقاد کردند. در این جلسه علنی جواد سعدون‌زاده، نماینده مردم آبادان با اعلام اینکه جاده ماهشهر- آبادان وضعیت خطرناکی دارد، گفت: طی روزهای اخیر 10شهروند آبادانی در این جاده کشته شده‌اند و به‌همین‌خاطر خواستار ارائه نامه شدیداللحنی ازسوی ریاست مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این جاده هستیم. وی با بیان اینکه جاده مرگ تاکنون هزار و 325 کشته از مردم آبادان گرفته است، افزود: اینگونه حوادث که در آبادان و در کشور رخ می‌دهد، ناگوار و دلخراش است و باید رسیدگی شود و البته کمیسیون‌های مربوطه این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

یکی دیگر از نمایندگان آبادان نیز در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: جاده آبادان- ماهشهر نزدیک به 90کیلومتر طول دارد و جاده‌ای ترانزیتی به‌حساب می‌آید. سیدحسین دهشتی با بیان اینکه در این محور هر نوع قشری اعم از مردم عادی، دانشجویان، مهندسان، کارگران و... رفت‌و آمد می‌کنند، افزود: در سال 85 قرار شد ظرف سه‌سال این جاده چهاربانده شود. وزارت نفت متعهد شد 50درصد کار را برعهده بگیرد و 50درصد مابقی هم برعهده وزارت راه باشد. نماینده مردم آبادان با اعلام اینکه متأسفانه تعلل وزارت نفت از یک‌سو و عدم‌پیگیری وزارت راه از سوی دیگر باعث شد که کار به کندی پیش برود، اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز به‌عنوان مجری کار کوتاهی‌های زیادی در پیشبرد این پروژه داشته است. وی با اعلام اینکه اکنون چهارسال از موعد مقرر تمام‌شدن کار گذشته و تنها 60درصد آن به انجام رسیده و از ابتدای سال تاکنون کار اجرایی پروژه متوقف شده است، بیان کرد: در همین 30کیلومتر باقیمانده طی ماه‌های گذشته حوادث ناگواری رقم خورده است؛ به‌نحوی که طی یک‌سال گذشته بیش از 40نفر در این جاده کشته و 70نفر مصدوم شده‌اند. وی با اعلام اینکه این شرایط سبب شده که جاده ماهشهر- آبادان به جاده مرگ معروف شود و مردم هنگام عبور از این محور احساس امنیت نکنند‌،گفت: از آنجا که به‌نظر می‌رسید جان مردم آبادان برای مسئولان مربوطه ارزش ندارد، روز یکشنبه 18نماینده خوزستان تصمیم گرفتند نامه‌ای را به‌منظور انتقاد از وضعیت کنونی و تذکر درباره اتمام پروژه تنظیم کرده و به وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ارسال کنند.

بحث 20ساله تعریض

نماینده مردم شادگان بحث تعریض جاده ماهشهر- آبادان را مربوط به خیلی پیش‌تر می‌داند. عبدالله تمیمی در این خصوص گفت: پروژه تعریض و بهسازی جاده آبادان ـ ماهشهر افزون بر 20سال است که در دستور کار دولت بوده و همچنان به اتمام نرسیده است. وی با اشاره به حادثه اخیر در این جاده که در‌پی منحرف‌شدن یک‌دستگاه پژو 10نفر کشته شدند، اظهار کرد: در همین راستا مقرر است کارفرما، پیمانکار، مجری طرح، وزارت راه و وزارت نفت نیز مؤاخذه شوند زیرا با این اتفاق دلخراش همه آنها زیرسؤال رفته‌اند. البته تاریخچه این پروژه به وزارتخانه راه و ترابری سابق برمی‌گردد و در این میان در هر دوره وزارتخانه، مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که به‌دلیل کمبود قیر و سوخت یا کمبود و خرابی دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستند و با وجود جلسات متعددی که با وزارت نفت برای رفع مشکل برگزار کرده‌اند، به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

معاون فرماندار آبادان هم عامل تصادف تأسف‌بار اخیر این جاده را بی‌نتیجه ماندن جلسات بین دو وزارتخانه اعلام کرده و در این خصوص اظهار کرد: ناهماهنگی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و نفت، عامل تصادف اخیر جاده آبادان ـ ماهشهر است. سیدولی‌الله موسوی افزود: سالانه تعداد زیادی از شهروندان آبادانی و هم‌استانی‌های ما هنگام رفت‌وآمد در این جاده یا جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار نواقص عمده جسمانی می‌شوند. معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان ادامه داد: در همین راستا پروژه تکمیل جاده فوق بین کارفرما، پیمانکار، مجری طرح، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت تقسیم شده که این دو وزارتخانه باید هرچه سریع‌تر پروژه را تکمیل کنند. البته وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال 91پروژه تعریض و بهسازی جاده آبادان ـ ماهشهر به پایان برسد و آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای در این منطقه کاهش پیدا کند.

کد خبر 191242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز