دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

محوطه باستانی معروف به مفیدی در 60کیلومتری شهرستان اردکان استان یزد توسط یکی از حفاران غیرمجاز به انگیزه یافتن گنج به‌صورت کامل تخریب شد.

محوطه تاریخی اردکان

این محوطه تاریخی که به‌دلیل وجود سنگ‌نگاره‌های متعدد سال 88توسط انجمن حامیان کهن اردکان شناسایی شد، در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت. در این محوطه باستانی 58سنگ‌نگاره و نقاشی از بز کوهی و شکار یوزپلنگ وجود داشت که بخشی از یک تپه بزرگ را تشکیل می‌داد.نادر پیری دبیرانجمن حامیان کهن اردکان در این‌باره به مهر گفت: دراین محوطه باستانی عملیات باستان‌شناسی به‌صورت کامل انجام نشده بود. این محوطه بدون نگهبان در چند کیلومتری اردکان قرار داشت و در منطقه‌ای بکر واقع شده بود.

وی افزود: باستان‌شناسان قدمت محوطه باستانی مفیدی را هشت تا 12هزارسال تخمین زده بودند اما چون در دید عموم قرار نداشت یکی از حفاران غیرمجاز به‌خود این اجازه را داد که به بهانه یافتن گنج و عتیقه این محوطه باستانی را با بیل مکانیکی به‌صورت کامل تخریب کند. پیری ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد پس از باخبر شدن از این موضوع مجرم را شناسایی کرد و او تحت تعقیب مراجع قضایی قرار دارد. وی گفت: این محوطه به‌صورت کامل تخریب شده است به‌طوری که می‌توان گفت: این حفار غیرمجاز 50تا 60کامیون خاک را جابه‌جا کرده است. تخریب محوطه چندهزار ساله مفیدی که یکی از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی بود، نشان می‌دهد که آثار باستانی کشور پس از ثبت تحت مراقبت قرار نمی‌گیرند به‌خصوص محوطه‌هایی که خارج از دید عموم قرار دارند.

کد خبر 191001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز