فوریت این طرح به این دلیل بود که هم شورای شهر برای بررسی بودجه سال 1392فرصت کافی داشته باشد و هم طرح عمران شهری شهرداری متوقف نماند.بنا براین گزارش، متمم بودجه ارائهشده از سوی شهرداری تهران 32هزار و 850میلیارد ریال، شامل 12هزار میلیارد ریال نقدی و 20هزار و 850میلیارد ریال غیرنقدی است.
حسن بیادی نایبرئیس شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که در لایحه متمم بودجه سال 1391اولویت با حملونقل عمومی باشد.
در جلسه همچنین یک فوریت لایحه اصلاحیه «چگونگی رفع سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از آنها و سایر اماکن عمومی در شهر تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یک فوریت آن به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
در جریان بررسی این لایحه معصومه ابتکار رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران از اشغال طولانی مدت پیادهروها توسط برخی کارگاههای ساختمانی انتقاد کرد، زیرا این امر مردم را مجبور به تردد از خیابانهای پرخطر میکند.در ادامه وقتی حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای اسلامی شهر تهران به گودبرداریهای رهاشده مجاور برخی ساختمانها انتقاد کرد و از آن بهعنوان عامل ریزش ساختمانهای مجاور یاد کرد، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران گفت:
باید در سیکل قانونی ابتدا مجوز اینگونه افراد ابطال شود و از طرف شاکی تأمین دلیل صورت گیرد و سپس براساس آن استدلالها وحکم دادگاه، شهرداری میتواند وارد عمل شود.محمد علی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بحث گودبرداریهای ساختمانی را یکی از بحثهای چالشبرانگیز دانست و با اعلام اینکه دستگاه قضایی بهدلیل تراکم پروندهها اینگونه موارد را بهتر است به دادگاه ارجاع ندهد، اظهار داشت:
ما که معتقد به مدیریت یکپارچه شهری هستیم باید از شهرداری بخواهیم در اینباره لایحه به شورا ارائه کند و درصورتی که نیاز به مصوبه مجلس داشته باشد پیشنهاد آن را به مجلس شورای اسلامی بدهیم.محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در جلسه دیروز حضور داشت. وی با اشاره به اینکه گودبرداری ساختمانی از نظر روانی برای شهروندان ایجاد مشکل میکند، خاطرنشان کرد:
شهرداری طبق قانون نمیتواند آغازکننده پیشگیری از خطر ریزش ناشی از گودبرداری باشد و تنها میتواند پس از دستور قضایی وارد عمل شود و رفع خطر کند.در نهایت به پیشنهاد مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران قرار شد طرح ایمنسازی گودبرداریهای ساختمانی که در شورای شهر به تصویب رسیده اما دستورالعمل آن از طرف شهرداری برای تصویب نهایی به شورای شهر ارائه نشده است، در جلسه مشترک توسط قسمت حقوقی شهرداری با کمیسیون عمران شورای شهر به بررسی گذاشته شود تا پس از رفع اشکالات طرح نتیجه به شورا ارائه شود.
مدیریت جهادی شهرداری در حوزه حمل ونقل و ترافیک
بنابراین گزارش، دیروزحمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهرتهران از شهرداری تهران خواست تا در سال 92نیز اراده خود را درحوزه حملونقل عمومی بگذارد و با مدیریت جهادی این حوزه را گسترش دهد.قالیباف شهردار تهران در پاسخ گفت: اولویت حملونقل عمومی در سال 1387از سهم 42درصدی شروع شد و امسال به 62درصد رسیده است که تلاشمان این است تا در سال 92آن را به 65درصد برسانیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری در سال 1390، در طرح جامع حملونقل نسبت به دیگر برنامههای خود پیشرفت بیشتری داشته، تأکید کرد: اگر آلودگی هوا را از مهمترین چالشهای مردم بدانیم پس اجرای حملونقل عمومی از مهمترین کارهایی است که شهرداری در برنامههای خود دارد.
در ادامه جلسه دیروز لایحه اصلاحیه مصوبه «نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهرتهران» مورد بررسی قرار گرفت و با افزایش 12درصدی تعرفهها به تصویب رسید.قالیباف در توضیح دلیل افزایش تعرفههای دفاتر خدمات الکترونیک به افزایش سهبرابری هزینههای جاری اشاره کرد و گفت: با این تعرفهها دفاتر خدمات الکترونیک روبه تعطیلی میروند و ما باید بهگونهای تعرفهها را افزایش دهیم که این دفاتر به سمت خلاف نروند.
چمران پس از شنیدن اظهارات اعضای شورای شهر پیشنهاد افزایش 12درصدی تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک در تمامی آیتمها تا پایان سال را ارائه کرد که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.