شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

گروه سلامت: با وجود رضایتمندی‌70درصدی مردم از وضع بیمارستان‌ها بیشترین عامل نارضایتی مردم از بیمارستان‌ها به نحوه پذیرش، فضای فیزیکی و برخورد پرسنل غیر پزشکی در اورژانس‌ها مربوط است که نقطه بحران نظام سلامت است.

دکترکامران باقری لنکرانی در مراسم بازدید از بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در تهران که در آستانه هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) انجام شد، در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس استاندارد تعریف شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نسبت پرستار به تخت 7/0 است و برای افزایش کیفیت خدمات در بیمارستانهایی با تخت‌های ویژه این شاخص باید  افزایش ‌یابد و این بیمارستانها در جذب نیروی انسانی در اولویت هستند.

لنکرانی با اشاره به شعار جهانی سلامت با عنوان آینده بهتر با سرمایه‌گذاری در سلامت گفت:‌ همکاریهای بین بخشی و بین‌المللی برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه از پیام اصلی امسال هفته سلامت است و برای حفظ سلامت باید دیدی همه‌جانبه‌نگر داشت.

به عنوان مثال، امروزه بیماریهای غیرواگیر از مهمترین علل از دست دادن عمر و سلامتی در کشور است که پیشگیری از آن به بخشهایی غیر از وزارت بهداشت مرتبط است. بنابراین باید با سرمایه‌گذاری بین بخشی و افزایش همکاری‌های بین‌المللی، با توجه به حجم مبادلات و مسافرتهای بین‌المللی که سال گذشته 2 میلیارد سفر هوایی در دنیا برآورد شده است،‌ در این جهت کوشید.

وزیر بهداشت به برگزاری کنفرانس منطقه‌ای بهداشت جهانی و حضور ایران در آن اشاره کرد و یادآور شد: ایران در آن کنفرانس پایه‌گذار تشکیلاتی تحت عنوان G5 شد که برآن اساس گروه پنج متشکل از ایران، ‌عراق، افغانستان، پاکستان و WHO تصمیم گرفتند در انجام کارهای بهداشتی هماهنگی داشته باشند.

امیدواریم امسال کسری بودجه نداشته باشیم

سال گذشته وزارت بهداشت با حدود 650 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود   سرانجام در ماه پایانی سال 437 میلیارد تومان آن با مصوبه مجلس جبران شد و توانستیم حقوق معوقه پرسنل را که از سال 83 و حتی در مواردی از سال 79 باقیمانده بود پرداخت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: تلاش می‌کنیم امسال کسری بودجه نداشته باشیم ولی نظام سلامت نظام پرخرجی است و هیچ وقت نباید نگاه به بخش سلامت نگاه هزینه- فایده باشد بلکه نگاه هزینه - کارآمدی حداقل نگاهی است که باید باشد، مردم توقع به حقی از نظام سلامت دارند و این کار پرخرجی است که وظیفه دولت است.

باقری لنکرانی اضافه کرد: در بودجه امسال ردیف متمرکز 200 میلیون دلاری خرید تجهیزات پزشکی که در سال 85 بود حذف شد، سال گذشته با استفاده از این اعتبار معادل 130 میلیون دلار تجهیزات پزشکی برای بیمارستانها خریداری شد به عنوان مثال 55 دستگاه سی تی اسکن، 27 دستگاه آنژیوگرافی و 8 دستگاه رادیوترابی از این محل برای بیمارستانها خریداری شد، البته سال مالی این اعتبارات تیرماه تمام می‌شود و این خریدها هنوز کامل نشده است. سال 86 این ردیف را نداریم البته 30 درصد به اعتبارات بیمارستانها اضافه شده است که گر چه کمتر از اعتبار سال 85 است اما قطعاً از وضعیت سال 84 و 83 بهتر است.

کمبود 15قلم دارو در بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به کمبودهای دارویی در کشور گفت: به طور کلی برای تأمین حدود 15 قلم دارو در کشور مشکل داریم که اغلب آنها آنتی بیوتیک هستند، تلاش ما این است که بیمارستانها داروهای مورد نیاز بیماران را تأمین کنند و اکنون حدود 95 درصد داروی مورد نیاز بیماران در بیمارستانها موجود است و 10 تا 15 قلم دارویی که کمبود داریم بیشتر به علت کمبود آن در سطح جهانی است.

وی افزود: مصرف برخی از این داروها مانند ایمینوگلابین در دنیا حدود 6 برابر شده است در حالی که تولید آن حدود نصف شده است و این باعث شده که قیمت آن 4 برابر در دنیا افزایش یابد با این حال به جز این چند قلم دارو بقیه داروها را امسال بهتر و قویتر از گذشته در بیمارستانها تأمین می‌کنیم.

باقری لنکرانی با اشاره به هیأت امنایی شدن بیمارستانها در سال 85 گفت: سال گذشته 18 بیمارستان کشور هیأت امنایی ‌شدند، این تجربه در جاهای مختلف متفاوت بود اما در مجموع حضور معتمدان مردم،‌ نمایندگان مجلس و اعضای هیأت علمی دانشگاهها به عنوان هیأت امنای بیمارستانها تأثیر مثبتی داشت و واگذاری اختیارات دولت به این مجموعه‌ها باعث تحرک بیشتر در اکثر این بیمارستانها شد اما برای انگیزه بیشتر آنها و بهبود نتیجه هنوز با ایده‌آل فاصله داریم.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) افزود: سال گذشته800 میلیون تومان برای تجهیز و بازسازی این بیمارستان اختصاص یافت، این بیمارستان به عنوان یکی از بیمارستانهای مرجع آموزشی و مراقبت‌های ویژه است و اکثر بیماران آن بیماران بد حال هستند به همین علت نسبت تعداد تختهای ویژه آن به کل تختها بیش از بیمارستانهای معمولی است.

نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران

بیمارانی که در تخت‌های عادی این بیمارستان بستری می‌شوند نیز عموماً بیمارانی هستند که نیازمند ICU هستند، نکته قابل توجه این است که نسبت تعداد پرستار به تخت بیمارستانی در چنین بیمارستانهایی باید از 7/0 نفر به ازای هر تخت باشد که استاندارد تعریف شده سازمان مدیریت برای بیمارستانهای کشور است اما در چنین بیمارستانهایی که تخت مراقبت ویژه بیشتری دارند این نسبت باید بیشتر و در حدود 3 پرستار به ازای هر تخت باشد در حال حاضر این نسبت در بیمارستان حضرت رسول 2 است که باید افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به هفته سلامت گفت: در این هفته تلاش عمده ما حساس کردن همه دستگاهها و مردم برای توجه به مقوله سلامت است به همین علت جلسات متعددی با آموزش و پرورش، صنایع غذایی و دیگر دستگاهها داریم، همچنین رسانه‌ها نیز نقش بسیار مؤثری در آموزش عمومی جامعه دارند و من عمیقاً اعتقاد دارم که آموزش عمومی مردم از طریق رسانه‌ها در بهبود زندگی مردم مؤثر است.

کد خبر 18996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز