جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

گروه سلامت: تجمع 150 تا 200 نفره پزشکان در اعتراض به افزایش نیافتن حقوق سالانه خود در مقابل سازمان نظام پزشکی کشور باعث شد شخص وزیر بهداشت خبر اصلاح مصوبه دولت در مورد افزایش حقوق پرسنل بهداشتی- درمانی را اعلام و تاکید کند: پزشکان دیگر از دریافت فوق العاده شغل ترجیحی امسال مستثنی نیستند و مانند بقیه از این مزایا برخوردار می‌شوند.

تجمع روز پنج‌شنبه که در آن اکثرا پزشکان عمومی‌شاغل در بخش دولتی حاضر بودند از ساعت 11 تا 14 ادامه داشت و سرانجام با حضور شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و گفت و گو با پزشکان معترض، مبنی بر اینکه سازمان نظام پزشکی پیگیر حقوق پزشکان است و در این زمینه مکاتبه کرده است تجمع خاتمه یافت.

اعتراض پزشکان به مصوبه اخیر دولت در مورد افزایش حقوق کارکنان دولت بود که اعلام شده بود برای رسیدن به عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت، امسال حقوق همه پرسنل دولتی به جز پزشکان افزایش می‌یابد و در واقع پزشکان از افزایش حقوق سالانه مستثنی شده‌ بودند.

اما تقریبا همزمان با این تجمع، کامران باقری لنکرانی، در جلسه هم اندیشی استادان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مسئله مستثنی شدن افزایش حقوق پزشکان بخش دولتی با رایزنی ما در دولت حل شده است و افزایش حقوق سالانه شامل حال پزشکان نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجودی که این مسئله را در تاریخ ششم اردیبهشت به افراد مربوطه اعلام کرده‌ایم باز هم شاهد عکس العملهای اعتراضی در این خصوص هستیم.

این در حالی بود که مسعود مسلمی‌فرد، نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی‌کشور در گفت و گو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: هیچ گزارشی دال بر حل شدن مسئله افزایش حقوق پزشکان بخش دولتی به ما گزارش نشده است و اگر چنین قضیه‌ای صحت دارد هر چه زودتر به صورت رسمی‌اعلام کنند تا ما نیز پزشکان معترض را قانع کنیم.

به گفته مسلمی‌فرد بر اساس آنچه تا روز پنج‌شنبه رسما اعلام شده بود حقوق همه پرسنل بخش دولتی بر اساس رتبه و گروه بین 5 تا 20 درصد در سال 86 افزایش می یابد اما در این مورد پزشکان شاغل در بخش دولتی استثنا شده بودند.

با این حال کامران باقری لنکرانی،  در گفت و گو با فارس، افزود: در بند 6 مصوبه 28 فروردین دولت در مورد افزایش حقوق رسته‌های بهداشتی- درمانی و معلمان آمده بود، پرسنلی که مجموع حقوق و مزایای آنها کمتر از 300 هزار تومان باشد از پرداخت فوق العاده شغل تعدیل برخوردار می‌شوند، اما پزشکان از این بند مستثنی شده بودند که بعدا با صحبتهایی که با ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری داشتیم این مصوبه اصلاح شد.

وی افزود:‌ پس از بررسی موضوع مشخص شد پزشکان عمومی‌در بدو استخدام 210 تا 220 هزار تومان حقوق می‌گیرند و بنابراین فوق العاده شغل ترجیحی شامل حال این افراد نیز مانند سایر رسته‌های بهداشتی- درمانی و معلمان می‌شود و این مصوبه دولت با برداشتن لفظ استثناء پزشکان اصلاح شد.

عباس زارع نژاد، مدیر روابط عمومی‌وزارت بهداشت نیز در توضیح این مطلب به همشهری گفت: مصوبه دولت در تاریح 28 فروردین امسال تصویب شده بود که وزارت بهداشت برای اصلاح این اشتباه 4 اردیبهشت ماه طی نامه‌ای خطاب به آقای دکتر داوودی، معاون اول ریاست جمهوری خواستار اصلاح آن شد.

نامه وزیر بهداشت نامه مفصلی بود و مستندات کافی را برای اصلاح این اشتباه دربرداشت که در پاسخ به این نامه بر اساس اصلاحیه‌ای که در تاریح 12اردیبهشت به وزارت بهداشت رسید، اعلام شد که در متن مصوبه قبلی اشتباهات تحریری صورت گرفته که با برداشته شدن استثناء پزشکان از تبصره 6 این مصوبه اصلاح شدند.

وی گفت: البته پیش از این اصلاحیه معاون اول ریاست جمهوری قول مساعد را برای اصلاح این مصوبه داده بود و وزارت بهداشت مراتب را به صورت شفاهی به سازمان نظام پزشکی و پزشکان در مورد اصلاح این مصوبه داده بود، ولی متاسفانه با وجود این شاهد برخی اعتراضها از سوی برخی پزشکان بودیم.

زارع نژاد افزود:‌ طی این مدت به جز وزارت بهداشت هیچ مکاتبه رسمی‌دیگری برای اصلاح این موضوع انجام نشد و اکنون با تلاش وزارت بهداشت این اصلاحیه به تمام دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

پزشکان ایرانی نزدیک به خط فقر

علیرغم تصوری که عموم مردم از وضعیت اقتصادی پزشکان دارند و آن هم به علت وضعیت خاص درصد اندکی از پزشکان متخصص و با سابقه است که مردم آن را به همه پزشکان تعمیم می‌دهند، پزشکان عمومی‌در کشور ما با چالش‌های اقتصادی فراوانی رو به رو هستند.

چنانکه به گفته دکترحسن هویدا رئیس انجمن پزشکان عمومی‌کشور جایگاه پزشکان عمومی‌در نظام سلامت باید تبیین شود و مشکل اشتغال در این زمینه زمانی حل خواهد شد که جایگاه این پزشکان مشخص باشد و زمینه کار و فعالیت برای آنها فراهم شده باشد.

بالاترین حقوق در نظام بهداشت و درمان کشور برای پزشکان عمومی‌که در طرح پزشک خانواده و در نقاط دورافتاده و محروم مشغول به کار هستند، ماهانه حدود 800 هزار تومان است که این افراد هم هر ماه 70 درصد حقوقشان را دریافت می‌کنند و30 درصد مابقی آن نیز هر سه ماه یکبار به آنها پرداخت می‌شود.

چند روز قبل، دکتر فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به تحقیقی که در کشورهای فقیری همچون سوریه، بنگلادش، پاکستان و هندوستان انجام شده و با معدل گیری تعرفه‌های خدمات پزشکی این کشورها مشخص شده که این تعرفه‌ها در کشورهای مذکور 4 برابر تعرفه‌های خدمات پزشک عمومی‌کشور است، گفت: باید با پزشکان که زمان زیادی را برای کسب علم صرف کرده‌اند به طورعادلانه برخورد شود همانطور که میزان درآمد یک خلبان و یک راننده یکسان نیست.

رئیس جامعه جراحان با بیان این که اخلاقیات همچنان در جامعه پزشکی بسیار بیشتر از سایراقشار رعایت می‌شود، گفت: در هیچ حرفه‌ای مثل پزشکی چنین خدمات رایگانی به مراجعان ارائه نمی‌شود، همچنان که در بسیاری از موارد پزشکان بیماران را بدون دریافت حق ویزیت معاینه می‌کنند.

فاضل گفت: تعداد کثیری از افراد جامعه پزشکی نزدیک به خط فقر زندگی می‌کنند که این برای کشوری مثل ما ناراحت کننده و دردآور است.

کد خبر 21163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز