جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه سلامت: درحالی‌که معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری در روزهای پایانی هفته گذشته ادعا کرد وزارت بهداشت به رغم دستور دولت و عرف حرفه پرستاری، درصدد افزایش و تثبیت ساعت کاری پرستاران به میزان 44 ساعت در هفته است، چند ساعت بعد، وزارت بهداشت اعلام کرد لایحه کاهش ساعت کار شاغلان کادر پرستاری در بخش دولتی در وزارت بهداشت تدوین و برای تصویب نهایی تقدیم دولت می‌شود.

در جوابیه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی انتشار خبر افزایش ساعت کار پرستاران آمده است: با توجه به سختی کار پرستاران و فشار مضاعفی که بر این دسته از کارکنان بهداشتی- درمانی وارد می‌شود در جلسه مشترک این وزارتخانه با معاون اول رئیس جمهور مقرر شد، لایحه قانونی برای کاهش ساعت کار شاغلان کادر پرستاری توسط این وزارت تنظیم و برای تصویب به هیأت دولت ارائه شود لذا خبر افزایش ساعت کاری پرستاران صحت ندارد.

این در حالی است که محمد شریفی مقدم، معاون سازمان نظام پرستاری گفته بود: کاهش ساعت کاری پرستاران از سال گذشته در دستور کار دولت بود و ریاست جمهوری نیز دستور آن را داد با این وجود وزارت بهداشت از خرداد ماه گذشته ساعت کاری پرستاران را 44 ساعت اعلام کرده که این برخلاف خواست پرستاران و عرف حاکم بر این حرفه است.

شریفی مقدم تاکید کرده بود سیاست افزایش ساعت کار پرستاران تا 196 ساعت در ماه با دیگر سیاست‌های دولت در تناقض است زیرا هیچ گروه کاری دیگری 44 ساعت را در هفته پر نمی‌کند و تنها گروهی که ساعت کاری‌شان بیش از 44 ساعت است اعضای هیأت علمی هستند که 54 ساعت در هفته برای آنها مصوب شده است، اما همه مسئولان وزارت بهداشت می‌دانند حضور اعضای هیأت علمی در مراکز درمانی دولتی به 10 ساعت در هفته هم نمی‌رسد و بقیه وقت آنها در بخش خصوصی می‌گذرد در حالی که حقوق‌های بالای دو میلیون تومان می‌گیرند.

گفتنی است در حال حاضر چند نوع ساعت کاری برای پرستاران در بیمارستان‌های دانشگاهی مختلف کشور حاکم است: عده‌ای موظف به 36 ساعت کار در هفته، عده‌ای 40 ساعت و عده‌ای دیگر 44 ساعت کار در هفته باید انجام دهند.

همچنین تعداد نیروهای پرستار شاغل این مراکز اکنون به اندازه یک‌چهارم میزان استاندارد است و با این‌که بر اساس مصوبه سازمان مدیریت باید به ازای هر تخت بیمارستانی 7/0 پرستار باشد اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی 5/0 پرستار شاغل است.

استاندارد این حرفه وجود 8/1 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی به‌طور متوسط است.

کد خبر 20048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز