چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه سلامت: وزیر بهداشت و درمان ضمن تاکید بر این که آینده کشور در پیوستن به سازمان تجارت جهانی به صنایع غذایی گره خورده است به این صنایع هشدار داد تا قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی فرصت تاریخی دارند تا خودشان را به‌روز کنند.

دکتر کامران باقری لنکرانی، دیروز در دیدار با متولیان صنایع غذایی کشور در محل شرکت صنایع شیر ایران، ‌افزود: متأسفانه کشور ما در حوزه صنعت توانمندی پیچیده و قابل قبولی برای رقابت در عرصه جهانی ندارد و مهتمرین تکیه گاه ما در عرصه صنعت و تجارت جهانی صنایع غذایی است.

وی اضافه کرد: صنایع غذایی باید تا قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی که گریزی از آن نداریم باید خود را قوی و مجهز کنند، زیرا پس از پیوستن به این سازمان دیگر مناسبات دیگری بر واردات و صادارت حاکم می‌شود و هر کس باید با توانمندی خود موجودیت خود را در بازار نگه دارد، زمان دوپینگ در صنعت نیز گذشته است و باید کیفیت محصولات را بالا ببریم.

وی گفت: خوشبختانه در صنایع غذایی در سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است و دستگاه‌های این صنایع اغلب به‌روز است و با تجهیزات صنایع دیگر مانند صنعت نساجی که تجهیزات آنها مربوط به چند دهه قبل است تفاوت دارد.

باقری لنکرانی گفت:‌ در کشور ما در زمان حاضر حدود 200 استاندارد برای مواد غذایی تعریف شده است در حالی که متجاوز از 7 هزار ماده غذایی در کشور داریم و با این وجود گرچه استانداردهای برخی مواد غذایی باید تعریف شود، اما قرار نیست برای همه این 7 هزار ماده غذایی استاندارد تعریف شود.

وی افزود: مبنای سلامت مواد غذایی مشخص است و وزارت بهداشت از این پس بر اساس همین مبانی مواد غذایی را در بازار کنترل می‌کند و از این پس نظارت وزارت بهداشت در بازار و خروجی فرآورده‌های غذایی متمرکز می‌شود.

تدوین آیین‌نامه‌های مواد غذایی

وزیر بهداشت همچنین سیاست این وزارتخانه در نظارت بر مواد غذایی را بر محور شفافیت تمام اطلاعات  ذکر کرد و گفت: ظرف یکی، دو ماه آینده آیین‌نامه‌های اجرایی تدوین شده به طور کامل به اطلاع مردم می‌رسد.

وزیر بهداشت در پاسخ به برخی نمایندگان صنایع غذایی که از توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد مصرف نکردن برخی مواد غذایی گلایه داشتند، گفت: در مورد آثار مواد غذایی مطالب اثبات شده زیادی وجود دارد که در برخی موارد تا سه هزار مقاله مدون در مورد آن وجود دارد و برخی از آنها مقاله‌های داخلی است، بنابراین نباید در مقابل این یافته‌های علمی مقاومت کرد.

وی اضافه کرد: انتقاد وزارت بهداشت نیز به معنای حذف یک ماده غذایی نیست بلکه به معنای این است که باید اصلاح شود و با دید اصلاحی و رفع مشکل می‌توان مواد غذایی سالم و بهداشتی تولید و عرضه کرد.

باقری لنکرانی افزود: همه می‌دانیم که روغن با ترانس بالا مضر است، اما هیچ کس نمی‌گوید روغن نخورید، بلکه 25 تا 30 درصد کالری بدن باید از روغن تأمین شود، به خصوص اینکه ویتامین‌های K،E،D،A محلول در چربی هستند.

وی با بیان این‌که خواست وزارت بهداشت اصلاح نوشابه‌هاست، گفت: حتی در مورد آبمیوه‌ها نیز باید گفت آبمیوه هایی داریم که با 20 درصد شکر از نوشابه‌های گاز‌دار نیز مضرتر هستند.

وی اضافه کرد: صنایع غذایی کشور سرمایه یک یا چند نفر نیست بلکه سرمایه کشور است و ثروت ملی محسوب می‌شود و بنابراین باید با دید کلان نگر به موضوع نگاه کنیم و حرف‌های عالمانه بزنیم.

وی افزود: برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور به طور مشخص به مسئله غذا و موقعیت ایران در این زمینه اشاره کرده است و مشخصاً به دو بخش امنیت غذا که به دسترسی مردم به مواد غذایی مربوط می‌شود و سلامت غذا تاکید کرده است به همین علت در سال‌های اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذا با ادغام شورای عالی تغذیه، شورای عالی سلامت و شورای امنیت غذا به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده است.

کنترل محصول در بازار از سال جدید

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز روز گذشته از واگذاری نظارت بر محصولات غذایی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: نگاه ما از نگاه سنتی صرف و بدون انعطاف خارج و تبدیل به نظارت و کنترل بر بازار می‌شود.

دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت  از تهیه نرم افزاری جامع و یکپارچه در سراسر کشور برای صدور پروانه‌ها خبر داد و افزود: بدین ترتیب سرعت افزایش ‌یافته و صدور پروانه تأسیس و بهره برداری ادغام می‌شود.

دیناروند به نگاه سلامت نگر وزارت بهداشت در محصولات و فرآورده‌های غذایی اشاره کرد و افزود: هرچند روغن جامد دارای صنعت جدی در کشور است اما جایگزینی آن با روغن مایع می‌تواند توسعه‌ای برای صنایع غذایی کشور محسوب شود و بازار صادرات باید محدود و یا گشایش یابد. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در خاتمه کاهش تولید فله‌ای را از اهداف این وزارتخانه برشمرد.

صدور پروانه تولید مواد غذایی الکترونیکی می‌شود 

رسول دیناروند در دیدار با نمایندگان صاحبان صنایع غذایی کشور در محل شرکت صنایع شیر ایران، افزود:‌ ما در وزارت بهداشت به دنبال شفافیت و سرعت هستیم و این سیاست به خصوص درباره صدور مجوز و پروانه ساخت، واردات و بهره‌برداری مواد غذایی اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: به نظر ما کسانی که می‌خواهند در تولید مواد غذایی خلاف کنند به دنبال اخذ پروانه و مجوز نمی‌آیند به همین علت از امسال نظارت بر مواد غذایی را بیشتر در بازار متمرکز می‌کنیم و در این مسیر از همکاری صنایع غذایی معتبر و بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و به نوعی نظارت اولیه را به آنان واگذار می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌  از این پس هر فرآورده غذایی که ثبت شد چه برای واردات و چه ساخت، مجوز آن برای یک دوره یک تا 4 ساله صادر می‌شود و دیگر نیازی به اخذ مجوز موردی ندارد، بر این کار یک نرم افزار جامع طراحی شده است که با استفاده از آن به سرعت کار صدور پروانه‌های مدت‌دار مواد غذایی انجام می‌شود.

دیناروند اضافه کرد:‌ توصیه‌های وزارت بهداشت برای مصرف کردن یا نکردن برخی مواد غذایی بر اساس اصول علمی است و باید درباره فرهنگ درست تغذیه و جلوگیری از خطر سلامت به مردم هشدار دهیم و اطلاع رسانی کنیم، صنایع غذایی نیز باید بر اساس اصول علمی که مبنای توصیه‌های وزارت بهداشت است تولیدات خود را تطبیق دهد.

وی با اشاره به توزیع فرآورده‌های غذایی فله‌ای گفت: وزارت بهداشت اساساً اعتقادی به توزیع فله‌ای مواد غذایی ندارد و این امر شامل همه مواد غذایی از جمله مرغ و آجیل است به همین علت تا جایی که بتوانیم توزیع مواد فله‌ای را محدود می‌کنیم، زیرا به عنوان مثال ممکن است میزان افلاتوکسین موجود در پسته فله‌ای تا 100 برابر میزان مجاز باشد که مصرف آن موجب مسمومیت می‌شود.

کد خبر 19379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز