چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه سلامت: یک شخصیت جدید کارتونی با نام «دکتر منطقی» به منظور آموزش مصرف صحیح دارو در قالب مجموعه قصه‌های سلامت به دانش‌آموزان مدارس معرفی می‌شود.

این شخصیت قرار است به عنوان یک دکتر دارو‌ساز، نحوه صحیح مصرف‌کردن دارو،‌ توجه به نظر داروساز درباره دارو، ترس از مصرف بی مورد دارو و مسائل دیگر مربوط به مصرف منطقی و صحیح دارو را با زبانی ساده به دانش‌آموزان آموزش دهد.

این کتاب در ابتدا قرار بود برای مهد‌کودکی‌ها طراحی شود اما پس از نگارش آن کارشناسان آموزش اعلام کردند که برای مقطع چهارم دبستان مناسب است.

فاطمه سلیمانی، دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو در این زمینه می‌گوید:‌ تلاش برای آموزش به دانش‌آموزان درباره مصرف صحیح دارو و فرهنگ‌سازی در این زمینه از سال 74 شروع شد، اما عملاً این کار از سال 81 آغاز شد و اکنون پس از سه سال کار مداوم شخصیت دکتر منطقی برای این کار به دانش آموزان معرفی شده است.

به گفته سلیمانی، کتاب اول از مجموعه قصه‌های سلامتی با شخصیت دکتر منطقی برای مقطع چهارم دبستان منتشر شده است که بر اساس توافق وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش قرار شده هر هفته دو ساعت آموزش بهداشت و سلامت به دانش‌آموزان ارائه شود و در این ساعات از کتاب دکتر منطقی برای تدریس استفاده کنند.

همچنین بزودی مجموعه‌های دیگر داستان‌های دکتر منطقی درباره دارو برای گروه‌های سنی و مقاطع تحصیلی دیگر نیز آماده می‌شود که طی سه ماه باقیمانده در سال تحصیلی جاری یا سال تحصیلی آینده در مدارس کشور توزیع می‌شود.

آن‌طور که دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو می‌گوید،کتاب دکتر منطقی، به طور آزمایشی برای 16 هزار و 280 دانش‌آموز مقطع چهارم ابتدایی استان قم در هفته سلامت تدریس و با استفاده از سؤالات 4 جوابی آخر این کتاب از آنها امتحان گرفته شد که 20 نفر از دانش آموزان برگزیده مدارس قم که 10 نفر دختر و 10 نفر پسر هستند در برنامه رنگین کمان تلویزیون معرفی ‌شدند که جوایزی نیز از طرف معاونت غذا و دارو به آنان اهدا شد.

مصرف بیش از حد دارو ایرانی ها را تهدید می‌کند

افزایش میزان مصرف فرآورده‌های دارویی و به طور خاص داروهای تزریقی در ایران سبب شده تا مقامات وزارت بهداشت بارها نسبت به مصرف بی‌رویه و غیرضروری دارو هشدار داده و از کاربرد غیرمنطقی دارو در ایران به عنوان تهدیدی برای ایرانی‌ها یاد کنند.

گفته می‌شود که هر ایرانی سالانه 339 عدد دارو مصرف می‌کند که بیش از استاندارد جهانی است.

میانگین داروهای تجویزشده در نسخه هر بیمار ایرانی نیز حدود 6/3 قلم است که فاصله زیادی با میزان مورد نظر سازمان بهداشت جهانی یعنی 5/1 رقم برای هر نسخه دارد.

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که فرهنگ غلط مصرف دارو نه تنها باعث هدررفتن داروها می‌شود بلکه عوارض دارویی را نیز در مصرف‌کنندگان به دنبال می‌آورد و بیش از هشت درصد موارد بستری در ایران ناشی از عوارض دارویی است.

در همین راستا مصرف سرانه داروهای تزریقی در ایران در سال گذشته حدود 4/11 بوده که حدود چهاربرابر میانگین مصرف سرانه کشورهای در حال توسعه است.

فرهنگ غلط مصرف دارو، به گفته کارشناسان پزشکی، هم در بیمارانی نمود دارد که به مصرف بالای دارو گرایش دارند و هم در پزشکانی دیده می‌شود که تحت تأثیر همین بیماران، بیش از حد مورد نیاز، دارو تجویز می‌کنند.

کارشناسان عمده‌ترین ابزار برای کنترل این فرهنگ غلط را آموزش و ارائه آگاهی به افراد بر می‌شمارند و فعالیت‌های اخیر سازمان بهداشت مبنی بر فرهنگ‌سازی از طریق آموزش به کودکان در مقطع دبستان  نیزدر همین راستا شکل گرفته است.

کد خبر 19378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز