همشهری آنلاین: یک کارشناس دینی با بیان اینکه امام علی‌النقی(ع) از ملاقات حضوری با افراد و جواب دادن شخصی به نامه‌ها اجتناب می‌کردند و این امر را به سایرین واگذار می‌کردند اظهار کرد: امام علی‌النقی(ع)، هادی فکری و روحی مردم زمان برای پذیرش مسئله غیبت بودند.

حجت‌الاسلام والملسمین غیاثی‌کرمانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در سالروز ولادت امام هادی(ع) به بیان سیره و منش این امام همام پرداخت و با تأکید بر ضرروت شناخت از ائمه معصومین(ع) گفت: شناخت واقعی حضرات معصومین(ع) برای ما مقدور نیست و اینان ستارگانی هستند در آسمان که تنها سوسوی آنان را می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اینکه شخصیت هر فردی از چهار طریق قابل شناخت است، گفت: توجه به گفتار و نوشتار که همان اثرات علمی افراد را تشکیل می‌دهد، سیره عملی، دوستان و دشمنان وی می‌تواند چهار‌راه برای ارزیابی یک انسان باشد، در زمان کنونی ما از شنیدن گفتار ائمه معصومین(ع) به طور مستقیم محروم هستیم، ولی نوشتار و آثار علمی آنان موجود و می‌توان با مراجعه به فرمایشات آنان به شخصیت عظیم علمی این بزرگواران پی ببریم.

این کارشناس دینی توجه به سیره عملی امامان معصوم(ع) را در کتب تاریخی حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: امام هادی(ع) در طول عمر کوتاهی که داشتند، زمینه غیب را فراهم کردند تا جامعه بتواند آمادگی فکری و روحی برای غیبت امام زمان(عج) داشته باشد. ایشان با وجود اینکه می‌توانستند با سایر افراد ملاقات داشته باشند و یا جواب نامه‌ها را شخصاً بدهند، ولی این امر را از جانب خود به سایرین واگذار می‌کردند و گاهی از پشت پرده پاسخ‌گو بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غیاثی‌کرمانی به زیارت جامعه کبیره که از سوی امام هادی(ع) عنوان شده است، اشاره و بیان کرد: این زیارت‌نامه شناسنامه ائمه معصومین(ع) و تعیین‌کننده جایگاه ائمه هدی در عالم هستی باذن‌الله است.

وی در ادامه با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) واسطه فیض الهی هستند، گفت: اراده خداوند بر این قرار گرفته که از مجرای امامان معصوم(ع) لطف الهی شامل حال بندگان شود.

وی در ادامه افزود: هنگامی که نامی از ائمه معصومین(ع) در این دعا می‌شود، ائمه(ع) را آغاز‌کننده و پایان‌دهنده هر کار و وجود ایشان را مؤثر درانجام و یا عدم انجام کاری عنوان می‌کنند. در واقع ائمه هدی(ع) ارادة‌الله هستند و به اذن خداند می‌توانند دست به هر کاری بزنند.

این کارشناس علوم دینی در پایان سخنان خود بر ضرورت ترویج زیارت غدیر که از سوی امام هادی(ع) بیان شده است، تأکید کرد و گفت: امام هادی(ع) در زمینه غدیر و تبیین اهمیت آن فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند. چرا که غدیر تکمیل‌کننده رسالت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

کد خبر 189753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز