جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با وزیر نفت هند به این کشور پیشنهاد داد: گاز وارداتی از ایران را در مرز مشترک به هند بفروشد.

به نوشته روزنامه تایمز آف ایندیا در پی مذاکرات مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس سارک و درخواست هند برای تخفیف و در مورد هزینه ترانزیت گاز پاکستان برای رفع هرگونه مانع بر سر راه این طرح پیشنهاد تعهد فروش گاز در مرز مشترک با هند را به این کشور داده‌است.

به نوشته این روزنامه در دیدار شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان با مورلی دائورا در دهلی این پیشنهاد مطرح شده است. در این دیدارها که پس از اجلاس سارک ادامه داشته است پاکستان با پذیرش همه هزینه‌های اجرای خط لوله و تامین امنیت خط لوله پیشنهاد فروش گاز در مرز خود با هند را داده است.

به نوشته این روزنامه شوکت‌ عزیز با تاکید بر اینکه پاکستان همه هزینه‌های مترتب بر اجرای طرح را می‌پذیرد گاز را با دریافت هزینه اضافی در مرز به هند تحویل می‌دهد.

 وی تاکید کرده است: هند به این ترتیب درگیر مشکلات احتمالی ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل برضد ایران نیز نخواهد شد. نخست وزیر پاکستان به وزیر نفت هند پیشنهاد داده‌است که مازاد باقی مانده از 60  میلیون گاز تحویلی ایران را در مرز به هند تحویل دهد.

پیش از این محافل خبری هند از درخواست حذف هزینه ترانزیت از سوی پاکستان خبرداده بودند. وزیر نفت هند در دیدار با شوکت عزیز با تاکید بر اینکه پاکستان بیش از هند به گاز نیازمند است  و بیش از این کشور از طرح خط لوله صلح بهره‌مند می‌شود خواهان تخفیف هزینه ترانزیت شده بود.

پس از توافق سه کشور ایران،هند و پاکستان در مورد قیمت گاز صادراتی یک مانع اصلی در راه اجرای این طرح برداشته شده و از این پس هند و پاکستان باید مشکلات اجرایی طرح را میان خود برطرف کنند.

اسلام‌آباد و دهلی‌نو در حاشیه اجلاس سارک بر تصمیم قطعی برای ساخت خط لوله گاز ایران به رغم مخالفت آمریکا تاکید کرده بودند.

کد خبر 18928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز