گروه اقتصادی: در مذاکرات تهران تنها روش محاسبه قیمت مورد تایید نمایندگان ایران، هند و پاکستان قرار گرفته است.

در پی انتشار گزارش‌ها‌یی به نقل از منابع رسمی هند در مورد تخفیف ایران در روش قیمت گذاری گاز صادراتی ایران به پاکستان و هند، حجت الله غنیمی فرد مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و نماینده وزیر نفت در مذاکرات دور چهارم نمایندگان 3 کشور در تهران در گفتگو با خبرنگار ما تاکید‌کرد: در این مذاکرات، تنها روش محاسبه قیمت و نه قیمت مورد تایید نمایندگان 3 کشور قرار گرفته است.

به گفته وی مکانیسم یا روش قیمت پیشنهادی که در این مذاکرات براساس قیمت نفت ژاپن به تایید نمایندگان 3 کشور رسید هیچ تخفیفی را مشمول هند یا پاکستان نکرده است و قیمت بر اساس شرایط متغیر بازار نیز تغییر می‌کند.

غنیمی فرد خاطرنشان ساخت: وزارت نفت در مذاکرات با طرف های خارجی از منافع اقتصادی کشور هیچ‌گاه کوتاه نیامده و نخواهد آمد و همواره براساس شرایط بازار و محاسبات اقتصادی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: با وجود  تقاضای بالا برای خرید گاز صادراتی ایران، دیگر نیازی به بکارگیری روش‌هایی مثل تخفیف و غیره نیست.

روز سه شنبه رسانه های گروهی هند به نقل از برخی مقامات وزارت نفت این کشور و در حاشیه اعلام خبر موافقت این کشور با توافق تهران از تخفیف 30 درصدی ایران در قیمت گاز صادراتی خبر داده بودند.

هند از کشورهای پرجمعیت و رو به رشد آسیا است که به شدت به انرژی نیاز دارد و تنها منبع  قابل اتکا و ایمن برای این کشور طرح واردات گاز از ایران است. به نظر می‌رسد تاخیر چندین ساله هند در پاسخ به این طرح موجب شده تا مسئله پذیرش تخفیف از سوی ایران را به عنوان عاملی برای توجیه افکار عمومی بکار گیرد.

برخی مسئولان هندی تلاش کردند تا در پی سفر پرویز مشرف به ایران و آگاهی از توافق نهایی ایران در مورد طرح خط لوله صادراتی به این کشور، این فرصت را برای اعلام موافقت با مکانیسم قیمت گذاری و کاهش فشار بر خود از طریق رسانه‌های گروهی بکار گیرند.

کد خبر 15248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز