همشهری آنلاین: رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل تیم‌های ویژه برای رسیدگی به تخلفات ارزی خبر داد و گفت: شش وارد کننده خودرو با سوءاستفاده از ارز دولتی 160 میلیارد تومان درآمد قطعی داشته‌اند.

فدا حسین مالکی

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به شرایط سختی که بر اقتصاد کشور به واسطه جنگ اقتصادی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی و نبود تدابیر درست و به موقع بوجود آمد، ضرورت دارد همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول با استفاده از اختیارات قانونی البته هماهنگ و همسو در مهار بحران بوجود آمده و برگشت ثبات به بازار ارز اقدام کنند.

وی ادامه داد:ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدا از تنظیم و اجرای برنامه‌ها برای استقرار انضباط اقتصادی در کشور، کمیته ویژه‌ ارزی برای پیشگیری و مقابله با مبادلات غیرقانونی کالا و ارز با مشارکت مسئولان بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان توسعه تجارت، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی و نمایندگی قوه قضاییه در ستاد تشکیل داده و فعال کرده است.

مالکی افزود: با توجه به اینکه دامنه کار و تخلفات صورت گرفته بسیار وسیع است و متاسفانه تا 18 تیر سالجاری برای واردات تمامی کالاها از هر نوع ارز دولتی اختصاص یافته و از 18 تیر تا 6 شهریور هم برای پنج گروه کالایی و از 6 شهریور برای دو گروه کالایی ارز مرجع داده شده، لذا اقدامات باید براساس اولویت به‌نحوی که تأثیرگذار در کاهش بحران و ثبات بازار ارز باشد، انجام پذیرد.

وی اظهار داشت: براساس تدابیری که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتخاذ شده چند تیم اجرایی حسب موضوعات سازماندهی و تشکیل شده و فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل چهار تیم ویژه برای رسیدگی به موضوع بازار ارز خبر داد و عنوان کرد: تیم ویژه رسیدگی به وارد کنندگان خودرو، که خودرورها را در انبارها نگهداری و با ارز آزاد به فروش می‌رسانند. تیم ویژه رسیدگی به واردکنندگانی که ارز دولتی را دریافت و اقدام به واردات کالا نکرده و ارز را به فروش می‌رسانند. تیم ویژه رسیدگی به واردکنندگانی که کالاها را در انبارها نگهداری و با ارز آزاد به فروش می‌رسانند و تیم ویژه رسیدگی به واردکنندگانی که کالاها را وارد و در گمرک نگهداری می‌کنند و به دنبال تنظیم اسناد غیر واقعی با تبانی برخی افراد در بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی هستند.

وی با تشریح اقدامات تیم‌های ویژه مذکور، گفت: تاکنون با اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ورود خوب سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، پرونده شش واردکننده خودرو که با ارز دولتی خودروها را وارد و اقدام به فروش آن با قیمت ارز آزاد می‌کنند تکمیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

مالکی ادامه داد: تنها تفاوت ارزش ارز دولتی و ارز اتاق مبادلات ارزی برای این شش وارد کننده 160 میلیارد تومان برآورد شد که درآمد قطعی آنهاست.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 48 شرکت واردکننده نیز که 18 شرکت صرفاً وارد کننده خودرو هستند، شناسایی شده‌اند، این واردکنندگان کالا و خودروها برای فرار از مالیات و پنهان کاری با کارت بازرگانی غیره از جمله کارت بازرگانی به اسم یک پیرزن در بوشهر یا یک چوپان در کرمان واردات کرده‌اند که اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده و در دست تکمیل است.

مالکی تأکید کرد: اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت موظف هستند بر حسب مصوبات جلسه اصلی ستاد نسبت به پالایش کارت‌های بازرگانی صادره و همچنین تمدید و صدور کارت بازرگانی براساس مقررات و به صورت مکانیزه اقدام کنند تا از رانت و تخلف و سوءاستفاده اقتصادی که سه دهه است ادامه دارد، جلوگیری شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل کمیته راهبردی اقتصاد مقاومتی نیز خبر داد و افزود: تشکیل کمیته راهبردی اقتصاد مقاومتی یکی از اقدامات مهم ستاد با حضور جمعی از نخبگان علمی و اجرایی کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت:با گذشت حدود 45 روز از تشکیل این کمیته، نتایج و ثمرات مناسبی داشته است، این کمیته با بررسی دقیق و همه جانبه شرایط اقتصادی و ارزی کشور، راهکارهای فوری و کوتاه مدت که می‌تواند برای برون رفت چاره ساز باشد را تهیه و به دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی ارائه کند که پس از حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 189237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز