گروه شهری: در جلسه دیروز شورای شهر پس از بحث و بررسی‌های بسیار درباره نحوه تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران از مؤدیان درنهایت چنین تصمیم گرفته شد که شهرداری تهران ظرف مدت دوهفته آینده لایحه‌ای درباره نحوه تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات خود ارائه کند.

شورای شهر

بنا براین گزارش از آنجایی که این طرح برای شهرداری تهران حاوی بار مالی است به همین دلیل اعضای شورای شهر نظرشان بر این بود که نمی‌توانند راسا در این‌باره به ارائه طرح بپردازند به همین دلیل قرارشد شهرداری در قالب لایحه‌ای نحوه تقسیط مطالبات خود را ارائه کند.

یکی از مواردی که دیروز اعضای شورای شهر بر آن تأکید داشتند این بود که تقسیط مطالبات شهرداری به‌ویژه در قالب بلندمدت نباید به امتیازی برای بسازوبفروش‌ها و بدهکاران میلیاردی به شهرداری تبدیل شود و باید به اقشار آسیب پذیر جامعه اختصاص یابد. یک بخش از بحث‌ها مربوط به تقسیط 72ماهه مطالبات شهرداری بود که در این‌باره خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر گفت: اگر این تقسیط 72ماهه به تصویب برسد یک مؤدی که یک میلیارد به شهرداری بدهی دارد به جای پرداخت نقدی این پول را در بانک گذاشته ماهانه 166میلیون تومان سود می‌گیرد و از محل این سود ظرف شش سال بدهی خود را به شهرداری پرداخت می‌کند.

وی با طرح این موضوع که چنین روشی در پرداخت مطالبات شهرداری تنها به نفع سرمایه‌دارهاست، بدون هیچ منطق اقتصادی و اساس قانونی تأکید کرد: این روش دریافت مطالبات شهرداری در واقع برای بدهکاران کلان مجانی در می‌آید ومن به‌عنوان عضو شورای شهر اگر با چنین مواردی برخورد کنم به دادستانی شکایت خواهم کرد. درهمین باره علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پیشنهاد کرد، نحوه اختصاص تقسیط‌های بلندمدت باید قاعده‌مند شود تا افراد صاحب نفوذ از آن سوءاستفاده نکنند که دراین باره باید شهرداران مناطق توجه داشته باشند که به هرکسی که دلشان خواست اینگونه امتیازات را نبخشند و عدالت را رعایت کنند.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز تأکید کرد: انتظار ما از شهرداری تهران این است که در هنگام تهیه این طرح نگاهشان حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باشد نه اینکه برج‌سازان و یک عده خاص تقویت شوند. دیروز در شورای شهر تهران همچنین هنگام طرح تغییر نام برخی خیابان‌ها که توسط معصومه آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر ارائه می‌شد علیرضا دبیر تأکید کرد که قبل از نامگذاری معابر آسیب‌شناسی‌های لازم در این‌باره صورت گیرد. به گفته دبیر بعضا بعد از تغییرنام معابر مردم با سامانه 1888 تماس می‌گیرند و مخالفت خود را با این کار اعلام می‌دارند به همین دلیل درخواست من از کمیته نامگذاری شورای شهر این است که حتما هنگام انتخاب نام برای معابر حتما علایق همه اقشار مردم، سوابق و هویت محلات درنظر گرفته شود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز گفت: من قویا گله دارم که نامگذاری‌ها شکلی باشد و صرفا تابع آیین‌نامه‌ها و قوانین باشیم. به گفته دانشجو مگر کتاب قانون می‌تواند مدیریت کند؟ اگر اینطور باشد پس اقتضائات مدیریتی چه معنایی دارد؟ پس ما برویم بنشینیم خانه چون قانون هست.

وی که با رویه تغییر نام برخی معابر مخالفت داشت گفت: هنگام تغییر نام برخی معابر باید سبک سنگین کرد و دید چه چیز درست و چه چیز غلط است مثلا اگر نام یک معبری مشکلی ندارد چه لزومی به تغییر آن به نام فلان آقایی که مثلا چند جلد کتاب نوشته وجود دارد. در هرحال در این شهر هزاران نفر هستند که ده‌ها کتاب دارند.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز خواستار بازنگری در آیین‌نامه نامگذاری‌ها شد و گفت:‌ اگر می‌خواهیم هویت و تاریخ شهرمان استوار باشد باید این بازنگری انجام شود. به گفته مسجد جامعی تهران هویت دارد و بسیاری از اسم‌ها ریشه دار است نه قراردادی مثلا نام منطقه پونک به‌خاطر طبیعتش است یا نام ونک به‌خاطر درختان این منطقه بوده، منطقه سرچشمه یا سنگلج هم همینطور، این اسامی همه ریشه دارد و باید به ریشه‌ها توجه کرد.

این عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به جایگاه شادروان دکتر صفارزاده گفت: این خانم یکی از بانوان برجسته ما هستند که جا دارد مکانی را در ‌شأن ایشان نیز نامگذاری کنیم. همچنین استاد عبدالحمید آیتی از چهره‌های برجسته و متمایز تفسیر قرآن هستند که لازم است مکانی در ‌شأن ایشان نامگذاری شود.

تأخیر در مقاوم‌سازی‌ بوستان نهج البلاغه

حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر تهران دیروز نسبت به کندی روند پایدار‌سازی‌ شیب‌های بوستان نهج‌البلاغه که در آنها لغزش و ترک‌هایی مشاهده شده بود تذکر داد و خواستار تسریع در رفع این اشکالات شد.وی همچنین ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در حوزه عمران شهری به‌ویژه ساخت تونل نیایش و امیرکبیر که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد گفت:‌ شنیدم که می‌خواهند در بزرگراه حکیم تونل دیگری اجرا کنند که ظرف ماه آینده نیز عملیات اجرایی آن شروع می‌شود و از زیر چیتگر به طول دو کیلومتر به اجرا در می‌آید اما اینکه حجم عملیاتی و هزینه آن چقدر است معلوم نیست. شکیب ادامه داد:

درست است که در تونل‌سازی‌ ظرفیت‌های خوبی پیدا کردیم اما در مواردی از این دست باید هماهنگی‌های لازم با شورای شهر تهران صورت گیرد.

کد خبر 188839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز