مینا صیادی: «محمدحسن معجونی»، متولد 7431 در تهران است. او کارگردان و طراح تئاتر، بازیگر و مدرس دانشگاه است؛ اما اگر زیاد اهل تئاتر رفتن نباشید، قدر مسلم بازی او را در سریال «مسافران» ساخته‌ی «رامبد جوان» به یاد دارید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی672

 او امسال با تئاتر «مترسگ» که اقتباسی از کتاب‌های «هنک، سگ گاوچران» است، میهمان جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان بود. نمایش مترسگ توانست تندیس‌های بهترین موسیقی و بهترین بازیگر مرد و لوح‌های تقدیر بهترین طراحی صحنه و بهترین کارگردانی را به دست آورد. به همین بهانه سراغ او می‌رویم تا بیش‌تر با نمایش «مترسگ» آشنا شویم.

  • اولین‌بار چه‌طور با کتاب «هنک، سگ گاوچران» آشنا شدید؟

پیش از این یکی دو جلد از این کتاب را خوانده بودم.

  • و چه شد که به فکر اقتباس از این کتاب و ساخت نمایش « مترسگ » افتادید؟

وقتی که همه‌ی کتاب‌های هنک را خواندم، احساس کردم که اگر این متن تبدیل به نمایش‌نامه بشود، نمایش جالبی خواهد بود.

  • نمایش شما قبل از جشنواره هم اجرا داشت. در زمان اجرا، نوجوانان هم نمایشتان را دوست داشتند؟

متأسفانه نمایش مترسگ در تابستان گذشته به اجرا رفت و ما مهم‌ترین عامل ارتباطی‌مان با نوجوانان را که مدرسه بود از دست دادیم. بنابراین حدود 80 درصد مخاطب‌های نمایش بزرگسال بودند؛ ولی با این حال نوجوان‌هایی که برای دیدن کار می‌آمدند، کار را دوست داشتند.

  • فکر می‌کنید چرا نوجوان‌ها نمایش را دوست داشتند؟

واقعاً نمی‌دانم که این استقبال به خاطر کتاب بود یا خود نمایش، ولی شاید به خاطر این بود که این کار در حوزه‌ی نوجوان ساخته شده بود و فضای متفاو‌تی داشت.

  • برخورد نوجوانان همدانی بعد از اجرا در جشنواره چه‌طور بود؟

نوجوان‌ها خیلی از نمایش استقبال کردند، به طوری که ما روز اول جشنواره، سه‌بار این کار را اجرا کردیم.

  • «فرزاد فربد» مترجم مجموعه‌ی کتاب‌های هنک، در یادداشتی گفته بودند که این بهترین اقتباسی بود که می‌شد از این کتاب کرد. خودتان هم راضی بودید؟

همان‌طور که می‌دانید، کتاب‌های «هنک، سگ گاوچران» یک مجموعه‌ی 54 جلدی است که تا امروز حدود 25جلد از آن را آقای فربد، ترجمه کرده است. راستش من تقریباً چکیده‌ی از آن 25 جلد و قسمت‌هایی از داستان خودم را ساختم. یعنی داستان هنک، معیار اصلی نمایش بود، اما قسمت‌هایی از داستان خودم را هم به نمایش اضافه کردم.

  • بسیاری از نوجوان‌ها شما را به خاطر نقش «بهرام» در سریال مسافران می‌شناسند، خودتان کار روی صحنه‌ی تئاتر را بیش‌تر دوست دارید یا بازی در سینما و تلویزیون؟

واقعیت این است که من خیلی کارهای تصویری را دوست ندارم؛ سینما و به‌خصوص تلویزیون را. شاید چون سینما کمی جدی‌تر است، به اندازه‌ی تلویزیون به آن بی‌علاقه نیستم. ولی اساساً من کار در تئاتر را به هر دوی این‌ها ترجیح می‌دهم.

  • به جایزه هم فکر می‌کردید؟

واقعیت این است که من اصلاً به جایزه بردن فکر نمی‌کنم. نه فقط در این جشنواره، بلکه در جشنواره‌های دیگر هم، من کم‌ترین آمار شرکت در جشنواره را دارم و شرکت در این دوره از جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان هم بیش‌تر به دلیل حمایت از بحث تئاتر نوجوان است.

  • بعد از جشنواره باز هم اجرا خواهید داشت؟

برای اجرا در چند شهرستان دیگر صحبت‌هایی شده و دارم تلاش می‌کنم که در طول سال تحصیلی، یک‌بار دیگر مترسگ در تهران نیز اجرا بشود.

کد خبر 188678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز