شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه "شکوه نستعلیق" با تجلیل از چهار هنرمند خوشنویس نستعلیق استان سمنان با حضور سرپرست مرکز هنرهای تجسمی 27مهرماه در فرهنگسرای کومش سمنان برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، اصغر امیرنیا؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: نستعلیق خوشنویسی ایرانی است، هنری که سابقه‌ای دیرین در کشور ما دارد و جریان روبه رشد و توسعه‌ای را طی کرد و امروز نیز جایگاه مهم و ارزشمندی دارد و به عنوان معرف گویای فرهنگ و هنر ایران اسلامی می‌تواند به جهان معرفی شود.

هنر خوشنویسی از جمله نستعلیق از گذشته تاکنون با فرهنگ و دین ما پیوند خورده و خدمات شایسته‌ای را به فرهنگ و ادبیات داشته است.

امیرنیا ادامه داد: خوشنویسی هنری است که در سراسر کشور فراگیر است و آموزش داده می‌شود و شعبه‌های انجمن خوشنویسان ایران در شهرستان‌های مختلف این هنر ایرانی را به علاقمندان وجوانان آموزش می‌دهند و جریان خوشنویسی از این مسیر تداوم و تقویت پیدا می‌کند.

آثار خوشنویسی هنرمندان ما امروزه نیز در عرصه جهانی مورد استقبال و توجه جدی قرار می‌گیرد و هنرمندان ما نیز با رویکردهای نوینی که ارائه می‌کنند، به پویایی خوشنویسی کمک می‌کنند.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی افزود: مرکز هنرهای تجسمی نیز در این مسیر وظایفی که دارد به هنر خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی - اسلامی در سالهای اخیر توجه ویژه ای دارد و در این سالها دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران پا گرفت و مشارکت و حمایت هنرمندان پیشکسوت و استادان از دوسالانه رویدادی مهم و جریان ساز را رقم زده است.

امیدواریم بتوانیم با حمایت و نظرات هنرمندان جایگاه هنر خوشنویسی را بیش از گذشته در سطح کشور و منطقه ارتقاء دهیم تا همچنان خوشنویسی ایران و آثار هنرمندان ایرانی در جهان بدرخشد.

وی با تاکید بر آموزش خوشنویسی افزود: آموزش خوشنویسی به طور فراگیر در سراسر کشور انجام می‌شود اما ضرورت دارد که با مشارکت هنرمندان و مسئولان برای آموزش دانشگاهی رشته خوشنویسی اقدام شود.

امیرنیا افزود: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان که برنامه ای را در تجلیل از هنرمندان ارزشمند استان برگزار کردند قدردانی می‌کنم و توفیق و سربلندی هنرمندان و خدمتگزاران هنر را آرزو دارم.

علی شیرازی؛ هنرمند خوشنویس در این مراسم گفت: هنرمند به توجه و نگاه مخاطب نیازمند است و حضور و توجه مخاطبان موجب دلگرمی هنرمندان است.

شیرازی با اشاره به هنر خوشنویسی افزود: هنر خوشنویسی در طول شش قرن توسط استادان صیقل خورده و رشد کرده تا به امروز رسیده است.

هنر خوشنویسی هنر دیرحاصلی است که هنرمند پس از چند دهه آموزش، تمرین و فعالیت به جایگاه استادی می‌رسد و هنرمندان استان سمنان که امروز از آنها تجلیل می‌شود حاصل 60 سال انجمن خوشنویسان هستند که پس از سه دهه تلاش توانستند درجه استادی از انجمن دریافت کنند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که زمینه مناسب از سوی مسئولان برای فعالیت هنرمندان شاخص و تولید آثار ارزشمند فراهم شود.

محمدرضا سوقندی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: هنر خوشنویسی و اسلام به یکدیگر خدمات متقابلی ارائه کرده‌اند، خوشنویسی خدمت ارزشمندی به تبلیغ و تروج اسلام و قرآن داشته و اسلام نیز به این هنر خدمت کرده است و می‌توان گفت خوشنویسی پیوند هنر با معنویت و دین است که موجب می‌شود این هنر جاودانه و جهانی شود.

در این مراسم از محمدتقی صفانیا، ابراهیم صباغی، محمدرضا سینا و غلامرضا طاهریان از استان سمنان که درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده‌اند تجلیل شد و نمایشگاهی از آثار این هنرمندان گشایش یافت.

 

 

کد خبر 188346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز