گروه شهری: این روزها صحبت از اقتصاد، مشکلات مالی، تورم و تبعات منفی ناشی از آن را می‌توان در هر گوشه و کناری شنید.

شوراری شهر

با وجود اینکه افزایش دو تا سه برابری قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه میلگرد و نیز عدم‌تخصیص اعتبارات عمرانی مصوب از سوی دولت موجب شده است تا مشکلات متعددی پیش‌روی ساخت مترو به‌عنوان یکی ازعظیم‌ترین پروژه‌های شهری به‌وجود بیاید، اما با این وجود شهرداری تهران تلاش می‌کند با اتکا به اقتصاد مقاومتی و بدون اینکه مشکلی در کار پیش بیاید، پروژه‌های شهری را به پیش ببرد.

صبح روز گذشته برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران ازجمله مهدی چمران، حسن بیادی، حمزه شکیب و عباس شیبانی از روند اجرایی خط سه متروی تهران حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا چهارراه ولیعصر بازدید کردند مسیری که به گفته مسئولان متروی تهران تا حدود دو هفته دیگر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

در همین حال بعد از بازدید اعضای شورای شهر از روند اجرایی ساخت خط سه متروی تهران، مهدی چمران از اقدامات شرکت متروی تهران قدردانی کرد. البته چمران نیز به مسائل اقتصادی و تأثیرات آن در ساخت متروی تهران اشاره کرد. وی با طرح این موضوع که به‌دلیل مصرف بالای آهن و میلگرد در پروژه‌های عمرانی مترو، افزایش قیمت‌های اخیر مشکل‌ساز شده است، درباره فاینانس خط سه اظهار داشت:

با وجود اینکه 99درصد کار این فاینانس به سرانجام رسیده اما عدم‌پرداخت یک درصد مربوط به بیمه موجب شده که این فاینانس محقق نشود، چرا که با افزایش قیمت‌ ارز این یک درصد با رقم پیش‌بینی شده در بودجه قابل پرداخت نیست و باید مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز که رقمی معادل 12میلیارد تومان است، تأمین شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران به این مطلب نیز اشاره کرد که ادامه کار به‌صورت مداوم به تأمین مالی نیاز دارد که آنگونه که باید محقق نشده و مترو با قرض، گرو گذاشتن و تعامل با پیمانکاران کار را هم‌اکنون پیش برده است.

البته نگاهی به آمار ارائه شده از سوی مسئولان اقتصادی شهرداری تهران نیز نشان می‌دهد که دولت از ابتدای سال‌جاری نه‌تنها هیچ مبلغی بابت اعتبارات عمرانی متروی تهران پرداخت نکرده بلکه یارانه بلیت متروی تهران نیز پرداخت نشده است و همین موضوع عاملی شده تا تعمیرات ضروری قطارهای مترو در زمان مقرر انجام نشود. این امر موجب شده که شهروندان در حال حاضر شاهد توقف قطارهای مترو به دلیل نقص فنی در مسیرهای خود باشند.

همچنین در بازدید روز گذشته، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ساخت متروی تهران با استفاده از دستگاه‌های حفار اتوماتیک را مطابق با استانداردهای جهانی دانست و البته وی مطرح کرد که نکات ایمنی در کارگاه‌های مترو نیز باید از دقت بیشتری برخوردار باشند. حمزه شکیب با بیان اینکه در امر تونل‌سازی و متروسازی هیچ نکته پوشیده‌ای برای مهندسان ایرانی وجود ندارد، توان مهندسان ایرانی را مطابق با استانداردهای جهانی دانست.

تحویل مصالح به شرط واریز پول نقد

اما مدیرعامل شرکت متروی تهران به‌عنوان اصلی‌ترین مسئول شرکت متروی تهران که به خوبی از روند کارها و حواشی مربوط به آن با خبر است گزارش کاملی در اختیار اعضای شورای شهر قرار داد. هابیل درویش با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به‌خصوص تخصیص‌ندادن اعتبارات عمرانی مترو از سوی دولت از اعضای شورای شهر درخواست کرد که به هر شکلی که می‌توانند برای حل مشکلات مالی مترو اقدام کنند.

درویش با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی تا سه برابر افزایش یافته است، گفت: پیش‌تر آهن 700تومانی به کارگاه‌های مترو تزریق می‌شد اما اکنون این رقم به 2400تومان هم رسیده است. وی به این نکته نیز اشاره کرد که مصالح‌فروشان در ابتدا درخواست واریز وجه نقد را دارند تا پس از آن مصالح را تحویل دهند. درویش همچنین به تفاوت کار مترو با پروژه‌های عمرانی دیگر اشاره کرد و گفت: همه پیمانکاران دچار مشکل شده‌اند و امیدواریم فاینانس خط سه به نتیجه برسد تا حداقل وضعیت اندکی بهبود یابد.

کد خبر 188322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز