همشهری‌آنلاین: اتحادیه اروپا ادعاهای شرکت‌های خدمات ماهواره‌ای مبنی بر این که توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی به دستور این اتحادیه بوده را تکذیب کرد.

dish

more  پخش ماهواره‌ای شبکه‌های ایران متوقف شد / آشنایی با شبکه العالم / آشنایی با شبکه  پرس تی وی 

به گزارش پرس تی‌وی، یک مقام شورای اروپا  به پرس تی‌وی گفت که در قوانین اتحادیه اروپا هیچ دستور‌العملی برای ممنوعیت کانال‌های ماهواره‌ای وجود ندارد و شرکت‌ها بنابر تصمیم خود چنین کاری درباره شبکه‌های ایرانی را انجام داده‌اند.

مایا کاسیانچیچ، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا به پرس تی‌وی گفت، «باید بگویم که این تصمیم خود یوتلست (Eutelsat) و ارکیوا (Arqiva) است و شما باید از خودآن‌های سئوال کنید؛ این تصمیم آن‌هاست.»

وی افزود، «اتحادیه اروپا روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد اما آن‌ها در حوزه مالی، انرژی، بازرگانی و حمل‌ونقل هستند ونه ارتباطی. و در محتوای آن‌‌ها هم چیزی که یوتلست را وادار کرده باشد که چنین اقدامی انجام دهد، وجود ندارد.»

press tvاین درحالی است که هر دو ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌ای اروپا، یوتلست و آرکیوا پیش از این در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تائید کرده بودند که فسخ قراردادهایشان با شبکه‌های ایرانی بر مبنای دستور کمیسیون اتحادیه اروپا انجام شده است.

یوتل‌ست به شرکت خدمات رسانه‌ای آرکیوا دستور داد که روز دوشنبه (۲۴مهر، ۱۵ اکتبر) شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از جمله پرس تی‌وی، العالم، جام جم ۱ و ۲، سحر ۱ و ۲، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تلویزیون قرآن و الکوثر را از یکی از فرکانس‌های خود بر روی ماهواره هات‌برد حذف کند.

این تصمیم به دنبال ماه‌ها ارسال پارازیت روی امواج شبکه‌های ایرانی توسط شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی گرفته شد.

ناظران بر این باورند، اتحادیه اروپا احترامی برای آزادی بیان قائل نیست و از هیچ کوششی برای خاموش کردن صدای رسانه‌های جایگزین فروگذار نمی‌کند.

تحلیل‌گران می‌گویند، تصمیم غیرقانونی شرکت یوتل‌ست، اقدامی است در راستای خاموش کردن تمام رسانه‌های خبری جایگزین که صدای بی‌صدایان را منعکس می‌کنند.

در عین حال به دنبال اقدام یوتلست، پرس تی‌وی صفحه‌ای را برای جلب حمایت مخاطبان در اروپا بر روی فیس بوک قرار داد.

پرس تی‌وی هم‌چنین با مقامات قوانین رسانه‌ای فرانسه، (سازمان قوانین رسانه‌های دیداری و شنیداری فرانسه) برای کسب اظهارات درباره این ممنوعیت تماس برقرار کرد. این سازمان گفت که پاسخی را برای این شبکه آماده خواهد کرد اما تا کنون پاسخی نداده است.

کد خبر 188268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز