یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر-مهنوش سلماسی: داستان خانه سینما شبیه فرم‌های روایی دایره‌ای شده که در آن کاراکترها پس از فرازونشیب‌ها و حوادث فراوان دوباره به همان جایی بازمی‌گردند که در نقطه آغاز در آنجا ایستاده بودند.

خانه سینما


پس از اعلام انحلال خانه سینما، مهم‌ترین نقطه عطف این داستان در روز 21 شهریورماه رقم خورد؛ درست یک روز پس از گردآمدن سینماگران در بهشت‌زهرا. گروهی که شامل اعضای هیأت مدیره خانه سینما و رؤسای اصناف می‌شد به دیدار رئیس‌جمهور رفتند تا در روز ملی سینما، اتفاقی مثبت برای خانه سینما رخ دهد؛ جلسه‌ای که خروجی‌اش خبر بازگشایی قریب‌الوقوع خانه سینما بود. در روزهای بعد اما، رئیس سازمان سینمایی کشور و معاونش تفسیرهای متفاوتی از توافق سینماگران با احمدی‌نژاد ارائه کردند؛ جلسه‌ای که البته هیچ کدام از مدیران وزارت ارشاد در آن حاضر نبودند.

آخرین صحبت‌های جواد شمقدری و علیرضا سجادپور درباره جامعه اصناف سینمایی کشور نشان می‌دهد که از دید مدیران سینمایی، خانه سینما با شرح وظایف سابق دیگر نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد. اینکه داستان خانه سینما آبستن حوادث تازه‌ای است یا نه، هنوز خیلی معلوم نیست. فعلا که شاهد روایتی دایره‌ای هستیم با کاراکترهایی که مصرانه روی حرف خود پافشاری می‌کنند. با این شخصیت‌ها و این شکل از روایت، بعید به‌نظر می‌رسد گره کور جامعه اصناف سینمایی کشور تا پایان مأموریت دولت دهم حل شود. تنها گزینه پیش‌رو برای ورود به مرحله‌ای تازه و گره‌گشایی از داستان، کوتاه آمدن یکی از طرفین ماجراست. یا باید سینماگران کوتاه بیایند و به بازشدن جایی که دیگر فقط اسمش می‌تواند «خانه سینما» باشد رضایت دهند یا رئیس سازمان سینمایی کشور از مواضعش عقب‌نشینی کند. حالت دوم هم احتمالا تنها درصورتی رخ می‌دهد که دستوری از مقام بالاتر برسد. باید دید بازگشایی خانه سینما چقدر برای دولت دهم اهمیت دارد.

امید

فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما از مشخص شدن اعضای شورای اصلاح اساسنامه خانه سینما و آغاز اصلاح اساسنامه خبرداده و گفته که در پی دیدار با رئیس‌جمهور، اسامی افرادی که برای اصلاح اساسنامه انتخاب شده‌اند به دفتر رئیس‌جمهور اعلام شد و هم اکنون منتظر اعلام نظر دفتر رئیس‌جمهور هستیم. تقی علیقلی‌زاده، ابراهیم مختاری، امین تارخ، همایون اسعدیان، منوچهر شهسواری و فرهاد توحیدی شش‌نفر عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما هستند که جلسات مشترک این کمیته آغاز شده است. این کمیته اصلاحاتی که در اساسنامه مورد نظر بوده را انجام داده و منتظر تشکیل جلسه برای جمع‌بندی است. در پی انتشار این خبر تعدادی از رؤسای اصناف نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به بازگشایی خانه سینما ابراز امیدواری کردند.

انکار

اما در همین رابطه علیرضا سجادپور اظهارنظر متفاوتی ارائه داده و عنوان کرده که دستوری مبتنی بر معرفی نماینده از سوی رئیس‌جمهور برای بازنویسی اساسنامه جدید خانه سینما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشده است. معاون امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی معتقد است که بیانیه‌ای مجهول و بی‌پایه مبنی بر معرفی یک نماینده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط خانه سینما صادر شده که جز ارائه چندین پیشنهاد در این زمینه حرف دیگری ندارد و از سوی ریاست‌جمهور نیز در این راستا تاکنون دستوری صادر نشده است. وی اظهار داشته که درصورت بازشدن خانه سینما، فقط پاتوق فرهنگی خواهد بود و خانه سینما یا هر نام دیگری که در آینده خواهد داشت به‌عنوان صنوف تشکیل نخواهد شد. همچنین بعد از شروع فعالیت‌های معاونت سینمایی و به‌منظور جلوگیری از اخبار نادرست درخصوص خانه سینما، تصمیم گرفته شد مکان مشخصی برای ایجاد ارتباط و قانونی شدن صنوف تعیین شود.

به گفته سجادپور اساسنامه صنوف سینمایی باید براساس اصول کشور تنظیم و تصویب شود و متناسب با اساسنامه و با حکم جواد شمقدری به اجرا در آید. بنا به این نظر هر صنفی اساسنامه خود را تنظیم خواهد کرد و فعالیت‌های صنفی آنها نیز با تصویب اساسنامه انجام خواهد شد. جواد شمقدری نیز در رابطه با خانه سینما و اظهار نظرات متفاوت در این خصوص گفته که بیانیه آخر سازمان سینمایی مغز و اصل مطلب را عنوان کرده است. این بیانیه چند عنوان داشت، اینکه خانه سینما جایگاه قانونی ندارد و مطالب کامل و جامع در آن بیانیه گفته شده است. وی معتقد است که خانه سینما به هیچ عنوان قابل برگشت و احیا نیست و آن ماهیتی که قبلا بوده دیگر وجود ندارد.

سکوت

جالب اینکه نه فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره و سخنگوی خانه سینما و نه دیگر اعضای این تشکل صنفی حاضر به پاسخگویی به اظهارات سجادپور و شمقدری نشدند. سینماگران سکانس سکوت را کلید زدند تا در آرامش به تدوین اساسنامه خانه سینما بپردازند؛ خانه‌ای که براساس آنچه اعضای هیأت مدیره می‌خواهند قرار است در آن فعالیت صنفی صورت گیرد، نه اینکه به شکل باشگاهی درآید و آنطور که سجادپور می‌گوید صرفا به امور فرهنگی بپردازد. به‌نظر می‌رسد داستان خانه سینما همچنان آبستن حوادث تازه است؛ حوادثی که با عناصر و مصالح قدیمی شکل می‌گیرد.

کد خبر 187737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز