معاون میراث فرهنگی کشور از تصمیمی خبر داده است که براساس آن با اجرایی شدن طرح بیمه آثار تاریخی و فرهنگی، خانه‌های تاریخی در اولویت بیمه قرار می‌گیرند.

وی گفته است که گروهی از کارشناسان حقوقی و متخصصان میراث‌فرهنگی در حال مطالعه و بررسی چالش‌ها و موانع احتمالی در این زمینه هستند.

روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور با ارسال این خبر اعلام کرد که به گفته مسعود علویان صدر، گروهی از کار‌شناسان حقوقی و متخصصان میراث فرهنگی در حال مطالعه و بررسی چالش‌ها و موانع احتمالی پیش‌روی این پروژه هستند تا با ارائه یک الگوی مناسب اقدام به بیمه آثار تاریخی و فرهنگی کنند. وی گفت: با توجه به حساسیت‌های ویژه در ارتباط با ارزش آثار تاریخی و باستانی، طرح بیمه با پیچیدگی‌هایی روبه‌روست که همین امر موجب شده تا کار‌شناسان با دقت و ریزبینی بیشتری این پروژه را بررسی کنند. به گفته علویان صدر با توجه به طرح‌های توسعه شهری و ساخت و سازهای متعدد، بافت‌های تاریخی کشور نیازمند لایه‌های بعدی حفاظتی است که بیمه می‌تواند این نقش را به‌طور مطلوب ایفا کند.

آنطور که علویان صدر گفته است سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیمه آثار تاریخی درصدد کاربرد سیستماتیک و انجام سیاست‌های مدیریتی بلندمدت بر این اماکن است تا در فرایند چند لایه‌ای حفاظتی بر این آثار کنترل بیشتری داشته باشد. معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد که بیمه کردن آثار تاریخی هزینه‌های بسیاری برای سازمان میراث فرهنگی خواهد داشت اما حفظ داشته‌های تاریخی و رسالت امانتداری سازمان در انتقال این آثار به نسل بعدی مهم‌ترین دلیل اجرایی کردن این طرح است. وی گفت: تلاش خواهد شد به سرعت توافقات لازم با شرکت‌های بیمه انجام شود تا قبل از پایان سال مالی ۹۱ شاهد اجرایی شدن فاز اول این پروژه ملی باشیم.

وی همچنین در گفت‌وگویی که با خبرگزاری مهر داشته است از ایجاد نخستین آزمایشگاه تخصصی باستان‌شناسی مدرن در ایران با همکاری یک مؤسسه باستان‌شناسی آلمانی خبر داد. به گفته او در نشستی که چند روز گذشته با رئیس مرکز باستان‌شناسی آلمان برگزار شد، یکی از این مباحث این بود که علوم مرتبط با باستان‌شناسی در سطوح مختلف و در قالب همایش‌ها، دوره‌های تخصصی، آموزش‌های بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به تربیت نیروی باستان‌شناس اقدام شود. وی گفت: با مؤسسه باستان‌شناسی آلمان به توافق رسیده‌ایم تا آزمایشگاه تخصصی باستان‌شناسی‌ای را که بتواند در سطح منطقه خاورمیانه فعالیت کند ایجاد کنیم.

 

کد خبر 187006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز