چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه ارز جیره‌بندی نخواهد شد، اطمینان داد: بازار مکاره یا غیر رسمی ارز ( بازار آزاد تهران) جمع خواهد شد، ضمن اینکه در این بازار هم‌اکنون حتی ده درصد از حجم مبادله ارزی هم انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس الدین حسینی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: وقتی که گفته می‌شود تلاطم ارزی دلایل اقتصادی ندارد، به این معنا نیست که افزایش قیمت ارز بازتاب اقتصادی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز مبادلات ارزی موجب شفاف سازی نرخ ارز شده است، اظهارداشت: در بازار غیر رسمی ارز یا همان بازار مکاره تلاطمی رخ داده که این مربوط به بازار رسمی ارز نمی شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه ده بانک دربازار مبادلات رسمی ارز وارد شده‌اند که این بانک‌ها بازار ارزی کشور را پوشش خواهند داد، گفت: همچنین بانک‌های جدیدی در آینده به مرکز مبادلات ارزی افزوده خواهد شد.

به گفته حسینی، در بازار مکاره یا بازار غیر رسمی هم اکنون حتی ده درصد از حجم مبادله ارزی صورت نمی گیرد، ضمن اینکه نرخ سازی در مرکز مبادله ارزی بعضی از مردم عادی و احیانا برخی افراد سود جو را به طمع می اندازد.

وی ادامه داد: در مجموع طی یک سال و نیم گذشته نرخ ارز کشور افزایش یافته که دلیل آن جنگ اقتصادی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه اتاق مبادلات ارزی به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد و نیازهای مسافری و بقیه اقشار مردم را پوشش خواهد داد، اظهارداشت: رئیس جمهور کشور را متهم می کنند که تعمدا بازار ارز را متلاطم می‌کند، این خود باعث برهم ریختگی بیشتر بازار می‌شود.

وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت 22 نفری که گفته شد در آشفته بازار ارز نقش اصلی داشته اند و اینکه آیا تحویل مراجع قانونی شده اند یا خیر؟ پاسخ روشنی نداد.

حسینی تاکید کرد: ما جریانات پولی غیرمتعارف را شناسایی کردیم و این روند همچنان ادامه دارد، البته دولت با راه اندازی مرکز مبادلات ارز در کنترل بازار غیر رسمی ارز موفق شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مرکز مبادلات ارزی روزانه 100 میلیون دلار جابجایی ارز دارد. این مرکز برای پس زدن بازار مکاره ارز جای کار زیادی دارد، از جمله اهداف این مرکز رانت زدایی و حصول اطمینان از تامین بازار کالاهای اساسی است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، نرخ‌های ارز در بازار مکاره قابل دوام نیست و این را بگویم مبدا فعالیت فعالان اقتصادی با نرخهای مرکز مبادلات رسمی ارز صورت می گیرد و نه با بازار مکاره ارز.

حسینی در پاسخ به اینکه بازار مکاره چه زمانی برچیده خواهد شد؟ گفت: پاسخ به این سئوال سخت است، چون موضوع ریشه اقتصادی ندارد، ما اتاق مبادلات ارزی را گسترش می دهیم.

وی، کسب منفعت دولت از مرکز مبادلات رسمی ارز را به شدت تکذیب کرد و اظهارداشت: از نهادهای نظارتی بپرسید که آیا دولت از آشفته بازار نرخ ارز سود می برد یا خیر؟ هیچ نهاد نظارتی در این خصوص صحبتی نداشته است، هر کس سندی دارد ارائه کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه حباب ارز دیر یا زود می ترکد و بازار بورس همچنان رشد خواهد داشت، گفت: یارانه ارزی صحت ندارد و دولت مصوبه ای در این خصوص ندارد.

حسینی ادامه داد: ارز دانشجویان بورسیه مورد تائید وزارت علوم را با نرخ مرجع پوشش می دهیم، باقی داشجویان با نرخ مبادله ای ارز دریافت خواهند کرد.

وی اعلام کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد رشد داشته است به طوری که سرمایه گذاری مستقیم در کشور از مرز 8 میلیارد دلار گذشته و چهار ، پنجم واردات از صادرات غیر نفتی تامین شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه موافق کاهش ارزش پول ملی نیست، تصریح کرد: دولت با سیاست افزایش نرخ ارز موافق نیست و تا به امروز یک دلار بیشتر از 1226 تومان نفروخته است.

به گفته حسینی، اظهارنظرهای برخی محافل در باره کسب منفعت دولت از افزایش نرخ ارز مشکلاتی را به وجود آورده که دولت خواستار جلوگیری حقوقی ان است امروز شاخص بورس 11 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مرکز مبادلات ارز قدم به قدم در حال تکمیل است و توسعه مرکز مبادلات ارز در نهایت موجب محو بازار مکاره ارز می شود، ضمن اینکه دولت به دنبال کاهش نرخ ارز است.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه نیاز به جیره بندی ارز نیست، چون کمبودی در این بخش نداریم، گفت: ارز در مرکز مبادلات رسمی ارز به صورت نرخ شناور مدیریت شده است .

کد خبر 186673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز