گروه اقتصادی: اهمال در انجام وظایف نظارتی، نصب افراد بی‌صلاحیت و عدم‌مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی، وزیر اقتصاد و دارایی را به یک‌قدمی استیضاح کشاند.

به گزارش همشهری، همزمان با تلاش کمیسیون اصل 90 مجلس برای تهیه گزارشی همه‌جانبه از ابعاد اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، 22 نفر از بهارستان‌نشینان که در میان آنها نام مرتضی آقاتهرانی، احمد توکلی، الیاس نادران، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور و علی مطهری به چشم می‌خورد، دیروز طرح استیضاح سیدشمس‌الدین حسینی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند. جدیت قوه مقننه نشان می‌دهد که احتمالا این قبیل برخوردها محدود به برکناری سکاندار وزارت امور اقتصادی و دارایی نخواهد بود و بعید نیست که مجریان دیگری هم با حکم مجلس از کار برکنار شوند.

افراد خائن و بی‌عرضه باید بروند

احمد توکلی، نماینده تهران در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر مصلحت نبودن برکناری رئیس‌کل بانک مرکزی در شرایط فعلی، گفت: خائن یا خاطی و بی‌عرضه خدمتی به کشور نمی‌کند. وی البته تصریح کرد: ممکن است بنده فعلا با عزل آقای بهمنی موافق نباشم ولی طبق فرمایش امام صادق(ع) تفاوتی نمی‌کند که عمل را به چه کسی بسپاری؛ خائن یا بی‌عرضه، هر دو یکی است. کسانی هم هستند که این صفت‌ها در مورد آنها صدق می‌کند و باید بروند.

پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر انجام استیضاح پس از انتشار گزارش کمیسیون اصل 90 مطرح شده بود اما احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تعارضی بین این دو موضوع وجود ندارد، به خبرنگار ما گفت: هر دو کار با هم در حال انجام است و تقدم و تأخر آنها مهم نیست. توکلی خاطرنشان کرد: مجلس مصمم است که مقصران را در هر جایی که هستند شناسایی کند تا به وظیفه خود به‌عنوان یکی از ارکان نظام عمل کرده باشد. وی تأکید کرد: با ادامه بررسی‌ها ممکن است برخی افراد دیگر هم صلاحیت خود را برای باقی ماندن در پستی که دارند از دست بدهند و مجلس در این باره نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 در حال دستیابی به نتایج مهمی در زمینه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی است، گفت: مجلس نسبت به فاجعه سوءاستفاده مالی بسیار حساس بوده و احتمالا سایر نمایندگان نیز از طرح استیضاح استقبال می‌کنند.

دلیل اصرار بر استیضاح

وی علل اصرار درباره برکناری وزیر اقتصاد را اینگونه توضیح داد که «قصور و تقصیر ایشان زمینه ساز این تصمیم بوده است». توکلی تصریح کرد: نمی‌توان اینگونه گفت که اقدامات یا عدم‌فعل وزیر اقتصاد در این مسئله مؤثر بوده بلکه به یقین ایشان در قضیه نقش مهمی داشته است. به‌هرحال الان وزیر اقتصاد یکی از مسئولان مستقیم این امر بوده و استیضاح او کار بحقی است که باید صورت گیرد. وی افزود: طبق آیین‌نامه، زمانی که درخواست استیضاح تقدیم رئیس جلسه شد، در همان جلسه یا جلسه بعد اعلام وصول می‌شود و از روزی که این موضوع اعلام وصول شد، وزیر حداکثر 10 روز فرصت دارد تا برای حضور در صحن علنی اعلام آمادگی کند؛ در نتیجه این اتفاق حداکثر تا روز یازدهم آبان ماه خواهد افتاد.

دلایل استیضاح شمس‌الدین حسینی

دلایل تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد در 4 محور خلاصه شده است: اول، عدم‌اجرا، اجرای ناقص یا نقض احکام قانونی مربوط به وظایفی که نسبت به بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی داشته است. دوم، نصب افراد به سمت‌های مهم، بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند. سوم، عدم‌نظارت بر کارکرد بانک‌ها به‌عنوان نماینده سهام دولت به‌رغم هشدارهای نهادهای نظارتی و نهایتا عدم‌مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی.

کد خبر 148958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز