گروه ادب و هنر: غرفه ایران در شصت‌وچهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت با حضور سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه ناشران ایرانی حاضر در این نمایشگاه، 17مهر افتتاح می‌شود.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال با توجه به خاطره تلخ سال گذشته، از جهات گوناگونی مهم است و همه اهالی کتاب و نشر انتظار دارند رفتار نه‌چندان قابل‌قبول مسئولان ارشاد در دوره گذشته این نمایشگاه، امسال جبران شود. مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ایـن‌باره مـی‌گـوید: مـؤسـسه نـمـایشگـاه‌هـای فـرهـنـگی ایران بـنا به دلایلی نتوانست در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته شرکت کند اما امسال برای شرکت در شصت‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت پیگیری کرده ایم و هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا غرفه جمهوری اسلامی ایران، غرفه‌ای مناسب و در شرایط ایده‌آل باشد.

محمد عظیمی درباره غرفه امسال ایران می‌گوید:کشورما امسال با غرفه‌ای به مساحت 94مترمربع در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کند. برای ارائه کتاب‌های کودک و نوجوان فضایی 64مترمربعی درنظر گرفته شده است. غرفه‌ ایران به‌دلیل مسائل مربوط به ارز در ایران ساخته و به نمایشگاه فرانکفورت ارسال شده است.

بدهی 55هزاریورویی

از جمله تلخکامی‌های ایران در نمایشگاه سال گذشته، بدهی 55هزار یورویی کشورمان بود که در ایام برگزاری نمایشگاه سال قبل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و بعد، فراموش شد. این بدهی از آن‌جایی قابل توجه است که ایران در نمایشگاه قبل شرکت نکرد و حتی مسئولان نمایشگاه، مقابل غرفه‌مان در فرانکفورت دیوار کشیدند. با این حال طبیعی است که ما همچنان ملزم به پرداخت پول غرفه به علاوه جریمه بودیم، چرا که غیبت‌مان در فرانکفورت، فقط ناشی از سوءمدیریت و ناهماهنگی‌های خودمان بود، نه مسئولان نمایشگاه. نتیجه اینکه آلمانی‌ها از ما خواستند اگر می‌خواهیم دوباره در فرانکفورت باشیم، باید بدهی‌مان را صاف کنیم.حالا اگرچه باعث تأسف است، اما آنطور که عظیمی می‌گوید، این میراث معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، چرا که «ما بدهی سال گذشته را تسویه کرده‌ایم تا امسال مشکلی برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نداشته باشیم». البته بهمن درّی در این‌باره معتقد بود: «بگذارید خسارت مطرح شود، خسارت پرداخت نخواهد شد چون خسارتی در کار نیست».

تعداد کتاب‌ها و بقیه مسائل

به گفته مسئولان، امسال بیش از 700عنوان کتاب از ایران در نمایشگاه فرانکفورت ارائه خواهد شد که اگرچه رقم کوچکی نیست اما در مقایسه با آمارهای سالانه ارشاد، کمی تعجب‌آور است. در ایران سالانه بیش از 65هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود که ارشاد از این تعداد فقط 700عنوان را برگزیده است. عظیمی در این‌باره هم می‌گوید: در ابتدای کار 500عنوان کتاب را برای این نمایشگاه درنظر گرفته بودیم، ولی به مرور ناشران زیادی به ما مراجعه و درخواست کردند کتاب‌هایشان را در نمایشگاه شرکت دهیم، این آثار بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که این کتاب‌ها ارزش آن را دارند که در فرانکفورت عرضه شوند.آن طور که سرپرست معاونت فرهنگی می‌گوید، بخشی از این آثار با موضوع پیامبر اکرم(ص) خواهد بود تا پاسخی باشد به فیلم توهین‌آمیز ضداسلامی. علی اسماعیلی می‌گوید: بخشی از غرفه ایران به نام پیامبر‌اکرم(ص) نامگذاری می‌شود. در این بخش آثار مکتوب به زبان فارسی و زبان‌های مختلف دنیا درباره شخصیت و زندگی پیامبر اسلام(ص) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

به جز این، به گفته عظیمی بخش دیگری از برنامه‌های ایران بر موضوع خلیج‌فارس متمرکز خواهد شد. موقعیت خلیج‌فارس و شناساندن آن به جهانیان، مالکیت و نام تاریخی آن ازجمله برنامه‌های این بخش از فعالیت‌های غرفه ما خواهد بود.نمایشگاه کتاب فرانکفورت از 10تا 14اکتبر، 19تا 23مهرماه در فرانکفورت آلمان برگزار خواهد شد. در سه روز نخست این نمایشگاه، متخصصان و اهالی فن نشر کتاب امکان حضور دارند و بازدیدکنندگان عام فقط در دو روز آخر می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند. این بازدید البته با خرید کتاب همراه نیست، چرا که تک‌فروشی در نمایشگاه فرانکفورت ممنوع است.

کد خبر 186537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز