کریم اعظمی: آندرانیک تیموریان یکی از غایبان تیم ملی در بازی با لبنان بود که جای خالی‌اش در خط میانی احساس شد.

فوتبال - آندریانیک تیموریان

او اما برای بازی حساس با کره‌جنوبی که در تهران برگزار خواهد شد مشکلی نخواهد داشت.آندو معتقد است که با بازگشت چند بازیکن مثل خسرو حیدری، اشکان دژاگه و مجتبی جباری شرایط تیم ملی بهتر خواهد شد. او درحالی‌که از کارلوس کی‌روش انتقادهای زیادی صورت گرفته است، از این مربی حمایت می‌کند.

  • از بازی با لبنان شروع کنیم که پایان تلخی برای تیم ما به همراه داشت.

شکست بدی بود و خیلی‌ها را ناراحت کرد ولی ما هنوز هم شانس داریم و چیزی تمام نشده است. البته این سه امتیاز را در زمان بدی از دست دادیم ولی آن مسابقه هم شرایط خاص خودش را داشت. کیفیت زمین چمن بسیار بد بود در ضمن کی‌روش در این بازی چند بازیکن خودش را در اختیار نداشت که همین موضوع تأثیرگذار بود. با این حال چیزی تمام نشده و ما هنوز شانس داریم که با شکست دادن کره‌جنوبی شرایط را عوض کنیم و سپس ازبکستان را در تهران ببریم تا در بهترین شرایط ممکن قرار بگیریم.

  • وقتی ما به لبنان می‌بازیم، باور اینکه کره را ببریم خیلی سخت است.

شرایط هر بازی با بازی‌های دیگر فرق می‌کند. من نمی‌خواهم از تیم ملی طرفداری کنم ولی قرار نیست بابت شکست مقابل لبنان زانوی غم بغل کنیم. این بازی تمام‌شده و حالا باید به فکر بازی با کره‌جنوبی باشیم. بازیکنان ما به‌خوبی اهمیت این مسابقه را درک می‌کنند. شما دیدید که ما در نخستین بازی ازبکستان را بردیم ولی کره با آنها مساوی کرد، پس نمی‌توان هر بازی را با بازی دیگر مقایسه کرد.

  • قبول داری کی‌روش در این مدت تغییر خاصی در تیم ملی ایجاد نکرده است؟

به زبان آوردن این جمله خودش جای بحث دارد و صحبت کردن در این مورد کار یک‌ساعت، دو ساعت نیست. همه می‌دانند فوتبال ما چه مشکلاتی دارد که به این روز افتاده‌ایم. شما دیدید که وقتی به جام جهانی رفتیم، فوتبال ما شکل خوبی گرفت و لژیونرهای زیادی به اروپا رفتند ولی در جام‌جهانی 2002و 2010حاضر نشدیم و بابت این موضوع ضرر کردیم. الان هم صعود به جام‌جهانی برای فوتبال ما بسیار مهم است و رفتن به این تورنمنت خودش یک ویترین بزرگ است.

  • برخی معتقدند کی‌روش وقتی آمد با توجه به زمان سه ساله‌ای که در اختیار داشت، می‌توانست بسیاری از بازیکنان قدیمی را که الان تأثیر مثبتی در تیم ملی ندارند کنار بگذارد. تو با این موضوع موافقی؟

من نمی‌توانم بگویم که همه تیم باید عوض می‌شد یا خیر ولی چیزی که برای کی‌روش تعریف شد، این بود که تیم ملی باید به جام جهانی برود. شما دیدید که تیم‌هایی مثل فرانسه و هلند بعد از جام ملت‌های اروپا تغییراتی را در تیمشان ایجاد کرده‌اند و از بازیکنان جوان استفاده می‌کنند. من معتقدم الان زمان تغییر نسل در تیم ملی نیست چون ما جام‌جهانی را می‌خواهیم و ابتدا باید به این مهم برسیم. الان کاری ندارم که این بازیکنان خوب هستند یا بد بلکه موضوع مهم این است که ما نباید این جام‌جهانی را از دست بدهیم.

  • کی روش در این مدت به‌شدت تحت فشار قرار گرفت. در مورد انتقادهایی که از او شد چه صحبتی داری؟

در این سال‌ها هر فردی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفت تحت فشار قرار داشت. از برانکو ایوانکوویچ بگیرید تا امیر قلعه‌نویی، علی دایی، افشین قطبی و مربیان دیگر. نکته مهم اما این است که انتقاد باید با تخریب فرق داشته باشد.

  • ولی کی‌روش هم باید قبول کند که کارش بی‌عیب نیست و باید انتقادها را قبول کند، درست است؟

بله، هیچ‌کس با انتقادهای سازنده مشکلی ندارد ولی الان مهم این است که به جام جهانی برویم و آن زمان عیب‌ها را برطرف کنیم. فوتبال ایران مشکلات زیادی دارد و کی‌روش به تنهایی نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. اینکه ما بنشینیم و فقط منتظر شعبده بازی کی‌روش باشیم، یک توقع غیرمنطقی است.

  • ولی وقتی تیم ملی شکست می‌خورد و خوب هم بازی نمی‌کند یعنی کی‌روش هم به اندازه خودش مقصر است.

در این موضوع شکی نیست که همه ما در برد و باخت‌ها نقش داریم ولی من می‌گویم انتقادها نباید تخریبی باشد. به هر حال کی‌روش با تیم ملی زندگی می‌کند و او هم می‌داند که مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. حرف من این است که اگر قرار باشد سراغ حاشیه‌ها برویم تیم ملی ضرر خواهد کرد. ما نباید فراموش کنیم که اگر تیم ملی به جام جهانی برود هم بازیکنان سود می‌برند، هم مربیان، هم مسئولان فدراسیون و هم رسانه‌ها. در ضمن مردم هم خوشحال می‌شوند چون خیلی از آنها با فوتبال زندگی می‌کنند.

  • در مورد تحریم رسانه‌ها توسط بازیکنان تیم ملی چه صحبتی داری؟

من در ایران نبودم و نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد. من معتقدم رسانه‌ها و بازیکنان تیم ملی باید پشت هم باشند.

  • فکر می‌کنی با بازگشت تو، جباری، دژاگه، خسرو حیدری و... کره‌جنوبی را ببریم؟

من خیلی امیدوارم که در تهران کره را ببریم و همه‌‌چیز را عوض کنیم. طرفداران تیم ملی هم به استادیوم می‌آیند تا ما را حمایت کنند.

  • خیلی‌ها معتقدند فوتبال ایران در این سال‌ها به‌شدت از لحاظ فنی افت کرده است. فکر می‌کنی دلیلش چیست؟

باور کنید مشکل این فوتبال یکی‌دو تا نیست. هیچ باشگاهی در ایران نمی‌داند سال بعد چه‌کسی مدیرعامل و چه‌کسی سرمربی‌اش است. در فوتبال ایران انگار قرارداد بلندمدت با بازیکنان معنی ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند برنامه‌ای برای آینده داشته باشد چون در این فوتبال همه‌‌چیز ثانیه‌به‌ثانیه در حال تغییر است. شما در این فوتبال کدام بازیکن یا مربی را سراغ دارید که به‌عنوان مثال پنج سال در یک تیم باشند؟ مطمئن باشید تعدادشان کم است. هر سال بودجه‌ها کم و زیاد می‌شود، خبری از فوتبال آکادمیک و پرورش استعدادهای فوتبال نیست و حس اعتماد هم از بین رفته است. ما نه استادیوم درست و حسابی داریم و نه امکانات حرفه‌ای و نمی‌دانم چرا باید با این مشکلات توقع بیش از حد داشته باشیم. فوتبال ما همینی است که الان می‌بینید.

  • خیلی‌ها می‌گویند پول زیاد این فوتبال را خراب کرده است. نظر تو چیست؟

این حرف کاملا بی‌ربط است. تمام فوتبالیست‌های دنیا پول می‌گیرند و این فقط در ایران نیست. اگر بخواهیم‌ این حرف را درست و منطقی فرض کنیم پس باید لیونل‌مسی را که بیشترین درآمد را دارد اعدام کنیم.

کد خبر 185868

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز