مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به منظور تشخیص تاثیر شهر‌نشینی طی دهه‌های آینده بر روی تنوع گونه‌های زیستی و چرخه دی‌اکسید کربن در جهان، نحوه رشد مناطق شهری تا سال 2030 را پیش‌بینی کرده‌اند.

رشد مناطق شهری رویدادی بدون‌توقف است که بیشترین تغییرات آن نیز در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد. سازمان ملل متحد پیش‌بینی می کند طی چهار دهه آینده شهر‌ها تمامی رشد جمعیت جهان، در حدود 2.3 میلیارد انسان را جذب خود خواهد کرد. از آنجایی که پیش‌بینی جمعیت نمی‌تواند برای تعیین تغییرات در گسترش شهر‌ها به کار گرفته شود، کارن ستو از دانشگاه ییل نگاهی دقیق‌تر به نحوه رشد شهرها انداخته و رشد فضاهای شهری را پیش‌بینی کرده‌است.

وی و همکارانش با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که از سال 2000 از زمین به ثبت رسیده‌اند؛ همچنین تخمینی که از تراکم جمعیت وجود داشت،توزیع کلی شهرنشینان را در مناطق مختلف به دست آورد. وی سپس با استفاده از آمارهای پیش‌بینی شده سازمان ملل درباره میزان شهری شدن در کشورهای مختلف و رشد اقتصادی و ترکیب تمامی این اطلاعات با یکدیگر مدلی جهانی را به دست آورد که مناطق مختلف با بیشترین میزان شهری شدن را نشان می‌داد.

رشد مناطق شهری

بر اساس این مدل آفریقای گرمسیری و شرق چین بیشترین میزان شهری شدن را طی سه دهه آینده تجربه خواهند کرد و مکزیک با رشد جمعیت بالایی مواجه خواهد شد. درواقع این نقشه نشان می‌دهد مناطق پوشیده از شهر  تا سال 2030 درحدود 1.2 میلیون کیلومتر وسیع‌تر خواهند شد،‌به بیانی دیگر مناطقی که امروزه در جهان از شهر‌ها پوشیده‌شده اند،‌تا 2030 سه برابر وسیع‌تر خواهند شد.

بیشترین این گسترش در نزدیکی شهرهایی رخ خواهد داد که درحال حاضر وسیع و بزرگ به شمار می‌روند که به این واسطه برخی از نقاط مهم که از تنوع گونه‌های زیستی برخوردارند،‌در معرض خطر قرار خواهند گرفت. شهری شدن جنگل‌های گرمسیری گینه در غرب آفریقا بر اساس این مدل می‌تواند 6.8 درصد از مناطق مهم تنوع گونه‌های زیستی را از بین ببرد. مناطق غربی گات در هندوستان، جنگل‌های مرتفع شرق آفریقا و اکوسیستم سریلانکا از دیگر مناطقی هستند که در معرض نابودی تنوع گونه‌های زیستی قرار دارند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، به گفته ستو، شهر‌سازان می‌توانند از این مدل برای برنامه‌ریزی هوشمندانه برای بنای شهر‌های آینده استفاده کنند. به گفته وی زمانی که شبکه فاضلاب و جاده‌های یک شهر بنا شد، تجدید‌نظر درباره ظاهر یک شهر و بازسازی آن کار بسیار دشواری خواهد بود.

کد خبر 185765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز