سیاست‌های کلی نظام به فلسفه سیاسی حکومت و مسائل مهم و راهبردی اشاره دارد و لذا به امور کلی و هدایتی نظام مربوط می‌شود.

سیاست‌های کلی ترسیم چارچوبی است که قوای سه‌گانه حکومتی در آن مسیر حرکت کنند و از لغزش و خروج از اهداف مورد نظر نظام مصون بمانند.براساس بندهای یک و دو اصل110 قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظارت بر حسن اجرای این سیاست‌ها از وظایف و اختیارات رهبر است.

سیاست‌های کلی نظام جایگاه ویژه‌ای در ساختار نظام و تصویب قوانین و مقررات آن و انطباق این قوانین و مقررات با مجموعه سیاست‌های ابلاغی دارد. سخنگوی شورای نگهبان در مورخ 91.5.31 در گفت‌وگویی رسانه‌ای چنین گفت: ملاک بررسی مصوبات در شورای نگهبان، موازین شرع مقدس، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام است، ولی بحث کارشناسی باید در دولت و مجلس انجام گیرد و فرض شورای نگهبان هم این است که این کار کارشناسی در مجلس و دولت انجام می‌شود، مگر اینکه آنقدر مغایرت داشته باشد که طبیعتا شورای نگهبان هم در این شرایط از اختیارات خود استفاده می‌کند و اگر در این زمینه مغایرتی داشته باشد، ایراد می‌گیرد.

پس بنابراین یکی از خط‌کش‌های تنظیم مصوبات مجلس و دولت به غیر از موازین شرعی و اصول قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود.ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران از مسائل مهمی است که سیاست‌های کلی آن از مدت‌ها پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و پس از جلسات متعدد کارشناسی پیش‌نویس آن به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شده بود. ایشان در 89.11.29 سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران را ابلاغ کردند.

بندهای ابلاغی این سیاست‌ها که به‌عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی، خط‌مشی و جهت‌گیری نظام را در بخش مذکور تعیین می‌کند، به شرح زیر است:1- اعتلا، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسئولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیف‌کننده آن.

2- تعظیم و تکریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق آنان بر مردم و کشور و تبیین نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع مقدس و امنیت ملی.3- بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های لازم در رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما، نظام آموزشی کشور و دستگاه‌های فرهنگی هنری به‌منظور تحقق بندهای یک و دو و ترویج اهداف، آرمان‌ها، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الگوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه.

4- حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در جهت اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه.5- تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تقویت‌کننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشارکت دستگاه‌ها و ارکان نظام و لایه‌های مختلف اجتماعی در اجرای سیاست‌های مربوط به ایثارگران.

6- توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقای سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به‌منظور نقش‌آفرینی فعال و مؤثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده ایثارگران در بخش‌های مدیریتی در شرایط مساوی.
7- اولویت دادن به ایثارگران در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌های کشور و نیز در تخصیص و توزیع امکانات و حمایت‌های دولتی و فعالیت‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به تناسب ایثار و جهاد در راه آرمان‌های اسلام و اهداف انقلاب اسلامی.

8- شناخت نیازهای واقعی و ارائه خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌های آنان در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه خوداتکایی و شئون ایثارگری.

9- مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسایط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب.
10- توسعه مراکز علمی و پژوهشی و ارتقای ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فناوری‌ها و اهتمام به تأمین تجهیزات و آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های فردی و جمعی، ناشی از جنگ و تهدیدات.
11- حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنها و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، با ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه قضاییه.
12- حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشان‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به‌صورت مراکز فرهنگی.

حال که سیاست‌های کلی نظام در امور ایثارگران ابلاغ شده است و در هفته دفاع مقدس هستیم، مناسب است که لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال‌هاست به‌دلیل بی‌مهری مسئولان در بایگانی‌ها در حال خاک خوردن است به سرانجام برسد.
شایسته است نمایندگان مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام با هماهنگی به انتظار ایثارگران پایان دهند و با همدلی نسبت به اصلاح لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تصویب آن اقدام کنند.به‌زودی راه‌های برون‌رفت از عدم تصویب لایحه جامع را به اطلاع خواهیم رساند.

کد خبر 185677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز