دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

زمانی که حضرت امام خمینی(ره) فرمان تشکیل بنیاد جانبازان را با تغییر نام بنیاد مستضعفان صادر کردند، فرمودند: با اختصاص بهترین امکانات بنیاد مستضعفان به ایجاد تشکیلات جدیدی در این امر مقدس و بزرگ همت گمارید و به تمام امور این حماسه‌سازان و شهیدان زنده انقلاب رسیدگی کامل گردد.

مقام معظم رهبری نیز در انتصاب ریاست وقت بنیاد فرمودند: مطلب عمده آن است که کلیه امکانات و دارایی‌های موجود در این بنیاد را با کوشش و تلاش پیگیر و با دقت وافی مورد بهره‌برداری قرار داده، از عواید آن در درجه اول برای تأمین نیازهای جانبازان عزیز که شهدای زنده انقلاب و یادگارهای ارزنده مقاومت ملت ایران می‌باشند، استفاده نمایید.

با عنایت به این دو فرمان، چرا بنیاد مستضعفان به وظیفه خود درباره جانبازان عمل نکرد؟ اگر امروز جانبازان مطالبات و معوقات انباشته دارند، محصول دوره مدیریت بنیاد مستضعفان است که به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل شده است. آیا به راستی بنیاد مستضعفان با توجه به اموال، دارایی‌ها و درآمدهای خود، ناتوان از انجام تعهدات جانبازان بود که پس از تجمیع، آن را به بنیاد شهید و امور ایثارگران تحمیل کرد؟

در اینجا ناچاریم به شرایط تجمیع نهادهای ایثارگری و تعهدات قانونی بنیاد مستضعفان بپردازیم و بررسی کنیم که اگر بنیاد به تعهدات قانونی عمل می‌کرد، آیا امروز شاهد مشکلات جانبازان و حتی سایر ایثارگران در زمینه مطالبات و معوقات بودیم؟رؤسا و متولیان نهادهای ایثارگری در تاریخ 81.10.24 گزارشی درباره تجمیع نهادهای ایثارگری در بنیاد شهید به محضر مقام معظم رهبری تقدیم کردند. ایشان در فرمانی در تاریخ 81.11.8 که دارای نکات مهمی بود با تجمیع نهادهای ایثارگری در بنیاد شهید موافقت کردند. نکات مهم و برجسته این فرمان به قرار زیر است:

ایثارگران را ولی‌نعمتان جامعه دانستند.به دغدغه‌های خود نسبت به استیفای حقوق آنان اشاره کردند.مشروط به نهادی باقی‌ماندن این نهاد انقلابی با تجمیع موافقت کردند. این نهاد با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی حداکثر خدمات ممکن را ارائه دهد.
همه مسئولان شامل رئیس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و تمامی دست‌اندرکاران، همه تلاش خود را در این راه به عمل آورند.
پس از آن شورای‌عالی اداری در دو جلسه مورخ 82.9.12 و 83.2.17 بنابر پیشنهاد مشترک نهادهای متولی امور ایثارگران و موافقت مقام معظم رهبری شیوه‌نامه تجمیع نهادها را در هشت بند تصویب کرد.

در بند 6 و 8 مصوبه شورای‌عالی اداری تعهداتی برای بنیاد مستضعفان پیش‌بینی شد که اهم آن عبارت است از: انتقال تمامی اختیارات، دارایی‌ها، اعتبارات (عمومی و اختصاصی) نهادهای ادغام‌شده، به بنیاد شهید و امور ایثارگران و تامین منابع مالی بنیاد شهید از محل بودجه عمومی دولت، درآمدهای اختصاصی بنیاد مذکور و کمک‌های بنیاد مستضعفان. اما نکته حائز اهمیت تبصره سه‌ ماده12 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب 83.2.21 مجلس شورای اسلامی است که بیان می‌دارد:

تمامی دستگاه‌هایی که خانواده معظم شهدا، اسرا، مفقودین، جانبازان، آزادگان و ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را تحت پوشش قرار داده‌اند براساس نامه مورخ81.11.18 مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری در یک نهاد ادغام می‌گردد و در صورت تایید مقام معظم رهبری تمامی اموال، دارایی‌ها، مالکیت‌ها و امکانات بنیاد شهید، ستاد رسیدگی به امور آزادگان و 50درصد اموال و دارایی‌ها، مالکیت‌ها و امکانات بنیاد مستضعفان و جانبازان به این نهاد انتقال می‌یابد و منابع ناشی از دارایی‌ها و مالکیت‌های فوق صرفا جهت رسیدگی به امور شهدا و ایثارگران در چارچوب نظام تامین اجتماعی هزینه خواهد شد.

با مروری بر نامه مقام معظم رهبری، مصوبه شورای‌عالی اداری و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اهداف مشخص‌شده در مصوبات فوق محقق شده است یا خیر؟ برای شفاف‌شدن موضوع، آماده انتشار دیدگاه‌ها و نظرات مسئولان بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان هستیم.

در راستای تحقق تجمیع نهادهای ایثارگری صورتجلسه‌ای بین مدیران بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان تنظیم شد. برمبنای این صورتجلسه که در ابتدای آن مذکور است، فرمان مقام معظم رهبری، مصوبه شورای‌عالی اداری و تبصره‌سه‌ ماده12 قانون ساختار نظام جامع ملاک عمل قرار گرفت و به موجب این صورتجلسه تمام اموال و دارایی‌ها، بدهی‌ها، تجهیزات، امکانات، ساختار و تشکیلات، نیروی انسانی و تمامی مالکیت‌ها و حقوق با شرایط و مشخصات موجود به بنیاد شهید واگذار شد. براساس بند پنج این صورتجلسه، اجرای این توافقنامه در حکم اجرای فرامین مقام معظم رهبری، قانون ساختار نظام جامع رفاه و مصوبه شورای‌عالی اداری کشور تلقی شد.

بنیاد مستضعفان علاوه بر آنکه نسبت به اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه مبنی بر انتقال 50درصد اموال و دارایی‌ها، مالکیت‌ها و امکانات اقدام نکرد، بلکه با ظرافت و زیرکی در صورتجلسه، بدهی‌های خود را نیز به بنیاد شهید تحمیل کرد. این در حالی‌است که جمع مطالبات و معوقات ایثارگران به یک‌هشتادم 50درصد اموال و دارایی‌هایی که حسب قانون باید منتقل می‌شد، بالغ نمی‌شد؛ لیکن مطالبات ایثارگران همچنان باقی است. حال چرا مسئولان بنیاد شهید پیگیر حقوق قانونی ایثارگران نیستند، خود جای سؤال است. ابهامات و سؤالاتی درباره عدم اجرای تعهدات قانونی درباره تجمیع باقی است که به آنان اشاره خواهیم کرد و از مدیران نهادهای مربوط خواستاریم به آن پاسخ دهند:

الف- چرا مجلس شورای اسلامی بر نحوه اجرای تبصره‌سه ماده12 قانون ساختار نظام رفاه و تأمین اجتماعی نظارت نکرده و تحقق آن را پیگیری نمی‌کند؟
ب - چرا بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیر این حق قانونی ایثارگران نیست؟
ج - چرا بنیاد مستضعفان با اینکه مدعی اجرای قانون رفاه و تامین اجتماعی است و آن را در صورتجلسه ذکر کرده، نسبت به واگذاری 50درصد اموال و دارایی‌ها برای رسیدگی به ایثارگران اقدام نمی‌کند؟
د- بنیاد مستضعفان برابر کدام قانون و مصوبه، بدهی‌های خود را در صورتجلسه به بنیاد شهید تحمیل کرده است؟

کد خبر 184235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز